Annons

Röd ton

Produkter
(logga in för att koppla)

aspenridge

Medlem
Hej,

Jag fotar med en Pana GF1 och använder alltid AWB - dock får jag ofta röd ton på bilder inomhus. Kan någon tipsa om vad jag bör tänka på?

Röda tonen är ofta på personer (huden) eller om det är något vitt i bildern, tex en vägg eller bord.

Tacksam för svar.

Dennis
 

aspenridge

Medlem
Ja det finns väl egentligen inget annat än att börja lära sig använda WB på riktigt. Kör man endast med andra WB presets eller kan man på annat sätt ändra WB?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ingen lumix men väl en D300 och en G9. På dessa kamrater kör jag nästan alltid dagljus-wb "sol" inne som ute ofta i kombination med blixt, då tycker jag det blir snyggt. Ett annat förslag är att använda glödlampa-wb inne. Personligen slirar AWB på båda mina kameror för mycket för att kunna lita på.

Hans
 

Makten

Aktiv medlem
Automatisk vitbalans brukar sluta vara tillförlitlig nånstans vid ungefär 3500K, så i glödlampsljus är man ganska rökt. Dock kan jag också tycka att det är onödigt att eftersträva en neutral och "korrekt" vitbalans under sådana omständigheter, eftersom bilderna då bara ser kalla och sterila ut. Det gäller att få fram lagom värme, utan att det blir överdrivet. Prova manuell vitbalans nånstans runt 2850K som utgångspunkt. Det brukar funka rätt bra.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har du funderat på att fota i RAW? Då kan du justera vitbalansen i efterhand - en av de stora fördelarna tycker jag med RAW.
 

aspenridge

Medlem
Jag fotar i RAW men tänkte inte på att jag kunde göra det i efterhand, smart! men jag vill ändå lära mig att undvika det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag fotar i RAW men tänkte inte på att jag kunde göra det i efterhand, smart! men jag vill ändå lära mig att undvika det.
För min del tycker jag inte det är värt mödan att få rätt vitbalans redan i kameran. Jag tycker att ljusförhållandena varierar så mycket hela tiden att det inte är lönt att trixa med det på plats.

I dagsljus brukar ju kameran ändå ge ett bra resultat. I lurigare situationer med glödlampsljus eller blandat ljus tycker jag att man ändå vill justera vitbalansen manuellt: Jag söker sällan "korrekt" vitbalans, utan vill ha en vitbalans om ger rätt "känsla" i bilden.

Jobbar man i ett program som Lightroom är det ju också väldigt enkelt att "kopiera" en vitbalans inställning från en bild till flera.

Men smaken är förstås olika.
 
ANNONS