Annons

Dynamiskt omfång vid olika sensorformat

Produkter
(logga in för att koppla)

ZhuGeLiang

Aktiv medlem
Jag var nere i Paris och fotograferade nyligen och hade då med mig en Olympus PEN-1. Jag har inte använt kameran så mycket tidigare och inte reflekterat så mycket över kvaliteten. Kameran är riktigt bra på många sätt och vis men jag blev nog lite besviken över en del bilder då jag tyckte att kontrastomfånget blev väl lågt med utfrätta högdagrar.
Jag funderar på att uppgradera till FF även om utrustningen blir tyngre. Att kontrastomfånget ökar med ökad sensorstorlek är ju välkänt med hur mycket betyder det i praktiken? Finns det några jämförande tester på nätet? Jag vet att DPreview testar men det vore intressantare att jämförande bilder tagna under identiska förhållanden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vill dessutom påpeka att f u sensorstorlek påverkas även det dynamiska omfånget av mjukvara även i RAW. På detta sätt har Olympus tidigare i varje fall kunnat dölja brus. Om man sätter en högre tröskel på vilken grånyans som blir svart gömmer man brus i lågdager och samtidigt minskas det dynamiska omfånget.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Sensorstorleken har nog ingen betydelse. Däremot hur många "pixlar" man har på en bestämd yta ( pixelupplösning).
 
ANNONS