Annons

hur exakt funkar en ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
när man har en ljusmätare vad exakt är den bra för?
hur funkar den praktiskt. nu menar jag inte inställningarna utan mer vad den gör. mäter man så man vet vilken bländare man ska ha eller slutartid eller vad?
vad står alla tal och siffror för?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Du ställer in det ISO-tal du använder, och mäter ljuset. Då får du de kombinationer för tid och bländare du kan använda för att exponera korrekt.

Ljusmätaren "antar" att du mäter mot en medelgrå yta, så det kan vara en fördel att mäta mot ett gråkort. Det gör jag alltid när jag fotograferar vanligt.

De flesta kameror har inbyggda ljusmätare och fungerar på samma sätt, fast med fullautomatik så ställer kameran in tiden och bländaren själv.
 

punchline82

Aktiv medlem
Den ger dig "korrekta" kombinationer av slutartid och bländare.

Du pratar om en lös ljusmätare, väl?

Per.
jo en lös.
men om man har en studio blixt och riktar den mot modellen. sen har man ljusmätaren, hur kan då ljusmätaren veta exakt vad jag ska ställa in på kameran?
är de bara för att den vet mitt ISO?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
En extern ljusmätare fungerar likadant som mätaren i din kamera, den som visar om bilden blir över- eller underexponerad om du fotar manuellt.

På en extern ljusmätare måste man ställa in två av det tre värdena bländare, slutare och ISO för att få fram vad den tredje ska vara. Externa ljusmätare använder man väl i princip bara för studiofotografering och när man använder gamla kameror och storformatskameror utan inbyggd ljusmätare. Alla moderna filmkameror och alla digitalkameror har inbyggd ljusmätare.

Ljusmätaren skulle ju också kunna ge en absolut siffra på ljusstyrka, men den siffran är ju inte särskilt användbar för foto. Då hade man istället fått ha en tabell som talade om vilket ISO, bländare och slutare som gick att använda i den ljusstyrkan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om du ska mäta blixtljuset så måste du ha en mätare som klarar blixtljus.
En "vanlig"exponeringsmätare mäter endast det befintliga ljuset.

Exponeringsmätare kan antingen mäta på motivet precis som en kamera gör.
Den kan alternativt mäta ljuset från ljuskällan (lampa, sol, himmel) det sk. infallande ljuset.
Alltså inte det ljuset som reflekteras från motivet.
Om man mäter det infallande ljuset får man nästan alltid en korrekt exponering dvs. både mörka och ljusa partier i bilden blir rätt exponerade. (brukar alltså stämma med värdet från gråkortet)

Givetvis finns det exponeringsmätare som klarar både vanligt ljus och blixt.

MVH J O
 

wfrank

Aktiv medlem
Vill du använda den inbyggda ljusmätaren i kameran är det enkelt, har iofs inte Nikon men det borde funka precis som på Canon.

Ställ kameran på M, välj ett ISO. F och T ställs nu med varsin ratt. Välj "något" och titta på den horisontella linjen i huvuddisplayen - den funkar nu som ljusmätare. En under- eller överexponering visas med en markering på linjen. Vrid F eller T eller båda för att få en normalexponering. Blir det inte det så ändra ISO. Korrekt exponering indikeras alltså av att markeringen hamnar i mitten (om man nu inte medvetet vill justera exponeringen upp eller ner).

Ett litet tips är att ställa kameran på A eller T för att få ett ungefärligt värde på "den andra" och justera ISO mha det. P kan också användas.

Är blixtfotografering avsikten så glöm detta, då gäller andra regler beroende på vald automatik :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det stämmer som Jan olof och Rickard skriver.

1 En kamera mäter alltid reflekterat ljus. Alltså det ljus som ett motiv reflekterar tillbaka in i kameran.

En lös ljusmätares 2 mest användbara funktioner, som kameran inte kan är att mäta:

2 Direkt ljus. Du mäter samma ljus som din ljuskälla ger ditt motiv. Mycket användbart när man tex skall fotografera skidåkning. Snön reflekterar en massa ljus men det påverkar inte din mätning mot solen.

3 Extrem spotmätning. De mätare som kan det är normalt väldigt dyra.

I alla dessa 3 mätmetoder så väljer du i princip 2 av de 3 parametrarna ISO-bländare-tid. Den tredje parametern kommer mätaren föreslå värdet till.

Sedan brukar lösa ljusmätare ha funktionen att kunna mäta blixtljus. Det finns mätare utan funktionen men i mina ögon så verkar lite meningslöst att köpa en sådan mätare.

En blixtljusmätare är en mycket användbar pryl i en studio.
4 Blixtljusmätning sker vid ett inställt ISO och mätaren föreslår en bländare. Tiden spelar ingen roll vid blixtfotografering så vida man inte klantigt ställer en kortare tid än kamerans blixtsynktid.

Vill man vara noga kan man mäta en blixt i taget och därmed få reda på hur skuggor och ljus kommer att falla på motivet redan innan bilden tas.
 

jelu1661

Aktiv medlem
hur exakt funkar en ljusmätare?
Hur exakt den fungerar varierar med prisklass/variant/situation och användare ;)
när man har en ljusmätare vad exakt är den bra för?
Den är bra för att mäta ljus och därigenom avgöra hur mycket och hur länge man vill släppa in ljus i kameran.
hur funkar den praktiskt. nu menar jag inte inställningarna utan mer vad den gör.
Det har du ju redan frågat :)
mäter man så man vet vilken bländare man ska ha eller slutartid eller vad?
ja
vad står alla tal och siffror för?
Olika saker, en kvalificerad gissning är slutartid, bländarvärde och känslighet.
 
ANNONS