Annons

Nybörjare på makrofotografering. Blev det bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Har äntligen investerat i ett Tamron 90mm 2.8 macro till min Nikon D5000. Supernöjd!
Tog mina första bilder häromdagen med manuell fokus och autoinställning. Vad tycker ni ?
Är hyfsat nöjd själv och tycker att oskärpan blir riktigt stilig med det här objektivet. Finns det några tips och trix för att få till grymmare bilder? :)

Sedan undrar jag om objektivet räcker som det är för att fotografera insekter på riktigt nära håll, eller om man behöver extralinser för att förstora ytterligare eller mellanringar som jag också hört något om? Har inte fått tag i någon insekt ännu, får väl förmodligen vänta till i vår med det, så jag har inte fått prova. :)
 

Bilagor

monica w

Aktiv medlem
Har själv ett Tamron 90 som jag är mkt nöjd med, så bra val.
Vad det gäller bilderna så har du nog inte lyckats få jättebra skärpa men övning ger färdighet. En vinkelsökare med förstoring underlättar oxå. Stativ är också nödvändigt samt det finns fler hjälpmedel. Bra motiv för macro! Lycka till!//Monica
 

Frocli

Aktiv medlem
Har äntligen investerat i ett Tamron 90mm 2.8 macro till min Nikon D5000. Supernöjd!
Tog mina första bilder häromdagen med manuell fokus och autoinställning. Vad tycker ni ?
Är hyfsat nöjd själv och tycker att oskärpan blir riktigt stilig med det här objektivet. Finns det några tips och trix för att få till grymmare bilder? :)

Sedan undrar jag om objektivet räcker som det är för att fotografera insekter på riktigt nära håll, eller om man behöver extralinser för att förstora ytterligare eller mellanringar som jag också hört något om? Har inte fått tag i någon insekt ännu, får väl förmodligen vänta till i vår med det, så jag har inte fått prova. :)
Du får bättre bild, större skärpedjup om du väljer bländare 16.
Vilket innebär att du ofta måste använda stativ, och kanske också riktad belysning, extern blixt, kanske en reflexskärm. Jag tror, du inte bör använda auto-inställningar.
Prova med olika iso-inställningar, upp till iso800 eller iso1600 borde det gå utan att bruset blir alltför störande.
Om du inte vill släpa med dig stor tripod, skaffa en lätt enbenstativ, med lite övning kan du använda 3 steg längre tid med det.
Fota i RAW, och manipulera i datorn, ofta blir macrobilden bättre så.
 

northdog

Aktiv medlem
Ja, det blev väldigt bra!

Den översta kattbilden blev riktigt riktigt bra! Fortsätt i den stilen och du kommer lyckas ta många bra bilder:)
//Robert
 

Billingen

Aktiv medlem
Lägg ut dina foton i någon kritikpool istället, om det är respons på specifika bilder du vill ha. Lycka till!
 

Walle

Aktiv medlem
Men det ska du väl inte fråga oss? Jag menar, det är ju upp till dig att göra din grej, om du förstår hur jag menar. Se på andra makrobilder och inspireras, men låt inte andra styra hur du plåtar :)

De två första bilderna är riktigt fina. På ettan hade ett något större skärpedjup gjort att hela tassen blivit skarp, vilket jag tycker hade varit fint. Trean tycker jag har för tråkig bakgrund för att riktigt "nå hela vägen fram". Men som sagt, det är ju bara vad jag tycker :)
 

Tokoza

Aktiv medlem
Skippa autoläget, ändvänd istället Aperture mode (om du har mkt ljus eller stativ) eller manuelltläge (t ex om blixt används). Ställ också kameran på Spot- eller Center-weighted metering. Vid Aperture mode kan det ibland vara lämpligt att använda Auto Iso för att slutartiderna skall bli tillräckligt korta (för att undvika kameraskak och/eller för att stoppa rörelse). Tänk på att kameraskak vid handhållen fotografering blir ett större problem då förstoringen ökar, dvs för bilderna skall bli riktigt skarpa bilder krävs då ofta kortare slutartider (för ett objektiv med brännvidden 90mm räcker vanligen räcker 1/125s, MEN vid macro (t ex1:1) bör slutartiden vara ännu kortare). När förstoringen ökar syns också brus lättare, varmed iso 1600 bör undvikas.
 

LizzieM

Aktiv medlem
Skippa autoläget, ändvänd istället Aperture mode (om du har mkt ljus eller stativ) eller manuelltläge (t ex om blixt används). Ställ också kameran på Spot- eller Center-weighted metering. Vid Aperture mode kan det ibland vara lämpligt att använda Auto Iso för att slutartiderna skall bli tillräckligt korta (för att undvika kameraskak och/eller för att stoppa rörelse). Tänk på att kameraskak vid handhållen fotografering blir ett större problem då förstoringen ökar, dvs för bilderna skall bli riktigt skarpa bilder krävs då ofta kortare slutartider (för ett objektiv med brännvidden 90mm räcker vanligen räcker 1/125s, MEN vid macro (t ex1:1) bör slutartiden vara ännu kortare). När förstoringen ökar syns också brus lättare, varmed iso 1600 bör undvikas.
Tusen tack för infon! :) Det ska jag tänka på i fortsättningen.

En fråga bara: Auto-Iso, var hittar jag det? När jag går in på Isoinställningarna finns inte auto, bara "Lo 1 - Lo 0.3, 200-3200 och Hi 0.3 - Hi 1"
 

djyooo

Ny medlem
Skippa autoläget, ändvänd istället Aperture mode (om du har mkt ljus eller stativ) eller manuelltläge (t ex om blixt används). Ställ också kameran på Spot- eller Center-weighted metering. Vid Aperture mode kan det ibland vara lämpligt att använda Auto Iso för att slutartiderna skall bli tillräckligt korta (för att undvika kameraskak och/eller för att stoppa rörelse). Tänk på att kameraskak vid handhållen fotografering blir ett större problem då förstoringen ökar, dvs för bilderna skall bli riktigt skarpa bilder krävs då ofta kortare slutartider (för ett objektiv med brännvidden 90mm räcker vanligen räcker 1/125s, MEN vid macro (t ex1:1) bör slutartiden vara ännu kortare). När förstoringen ökar syns också brus lättare, varmed iso 1600 bör undvikas.
Vart hittar man Aperture mode ?
 
ANNONS