Annons

bättre bilder på bilar med enklare medel?

Produkter
(logga in för att koppla)

TommyLA

Medlem
hej!

jag jobbar som bilförsäljare och tar många kort i veckan.

problemet är att det är fan så svårt att få bilerna att se bra ut. Det är så mycket reflexer från bilarna och skyltfönster. När det är mulet väder så blir bilderna som man vill men inte annars :)

finns det nått filter som kan va bra att ha?
eller är det enda lösningen att bygga en gruva?

någon som har några bra knep på utrustning/fototeknik?
 

apersson850

Aktiv medlem
Gardin för fönstret, måhända.

Polaristaionsfilter påverkar hur reflexer återges. Oftast är det mer användbart om man vill fotografera genom en glasruta eller vattenyta, men du kan ju prova på dina bilar. Det beror på riktning på ljuset osv, så det är omöjligt att säga om det blir perfekt, ingen skillnad eller nåt däremellan. Vanligtvis blir det det sistnämnda.
 

wfrank

Aktiv medlem
Kan du inte posta nåt exempel så man får ett exempel på hur (de oönskade) reflexerna kan se ut? Både roligare och lättare att spåna då :)
 

Surgeon

Aktiv medlem
Kan du inte posta nåt exempel så man får ett exempel på hur (de oönskade) reflexerna kan se ut? Både roligare och lättare att spåna då :)

Det är ju bara att gå in på vilken bilhandlares websida och kolla på deras bilder, finns inte mycket känsla där inte.

Tror att trådskaparen kommer att öka bilförsäljningen på sitt bolag om han tittar in i bilfoto tråden och får inspiration.

Men för att svara på frågan,

Be chefen köpa in riktiga studioblixtar med bra softboxar eller paraplyer
Hitta ett bra ställe i bilhallen som gör att omgivningen ser bra ut
Polfilter är ett bra tips
Använd reflektorer


Se bilen som en vacker modell som ska fotas och anpassa ljuset


Kolla in denna fotograf, han vet hur man fotar bilar,---> http://www.kenbrownart.com/
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Om du har möjlighet att köra iväg bilen du ska fota till något schysst ställe i naturen med bra bakgrund och omgivning så gör det. Då får du ju bort alla störande reflektioner och det naturliga ljuset blir nog lättare jobba med då. Resten fixar du väl i post.

/ Magnus
 

wfrank

Aktiv medlem
Det är ju bara att gå in på vilken bilhandlares websida och kolla på deras bilder, finns inte mycket känsla där inte.
Jo det är möjligt men trådskaparen verkar ju ha en idé och vision. Och alltså, nu är jag inte någon betald bilfotokonsult men bidrar gärna ändå om jag kan, och det är betydligt lättare om trådskaparen ids posta något om vad just han menar, han säger ju att han plåtar mycket.
 

apersson850

Aktiv medlem
Problemet är förmodligen att det inte finns tid till några avancerade övningar. Jag antar att det måste gå kvickt att fixa bilderna.
 

wfrank

Aktiv medlem
Absolut. Men gardiner/persienner som du föreslog är väl ett utmärkt medel för att simulera mulet. Sen kan man ju vilja ha lite blänk i den matta lacken, och vem vet, kanske läge att stänka en 430 eller 580 i taket (f Canon) om takhöjd medger. Osv. Bilder är bra.
 

TommyLA

Medlem
Tack för alla svar!

ja man har lite för dåligt med tid för att åka ut i naturen och det är svårt ped persiener när det kommer ljus från många håll och svårt att avara ett sånt stort utrumme till enbart fotograferande.

vi fotar 10-20 bilar i veckan just nu.

jag vet bilfirmor som har en "fotostudio" och till och med en fotograf som kommer och tar bilderna. Och jag är för iden problemet är att vi är lite för små men inte så små att våra bilder kan se ut hur som hällst.

mina kolegor har tagit dom flesta bilderna senaste tiden då jag haft fullt upp. Det ser fan inte klokt ut när man säljer så dyra saker.

http://www.motorcentralen.com

bifogar en bild som jag har tagit och just den dagen va det precis omöjligt att få en bra bild
 

Bilagor

Tokoza

Aktiv medlem
Som jag ser det har dina bilder en bakgrund som är väldigt ljus. Hade säkert blivit bättre om de utfrätta områdena varit mindre. Hade också varit trevligt om bakgrunden blev mer oskarp, fast då behövs ljusstark optik och/eller större brännvidd (omkring 300mm)… För att dessa bilder skall bli bra måste kraftigt ND filter användas på objektivet vilket göra att bilarna måste belysas med blixtar för korrekt exponering. Användning av ND filter och softat ljus borde också minimera problem med reflexion.

Softbox är ett måste för att ljuset från blixten inte skall bli allför hård. I stället för softbox går det att studsa ljuset mot tak (om tak vitfärgad), eller så kan en vit duk med lagom ljusgenomsläpplighet spännas över bilen vilket därefter belyses med blixt. Men ”softboxmetoden” stjäl en del effekt av blixten varmed det kommer att krävas fler blixtar.
 

Tell

Aktiv medlem
Som jag ser det har dina bilder en bakgrund som är väldigt ljus. Hade säkert blivit bättre om de utfrätta områdena varit mindre. Hade också varit trevligt om bakgrunden blev mer oskarp, fast då behövs ljusstark optik och/eller större brännvidd (omkring 300mm)… För att dessa bilder skall bli bra måste kraftigt ND filter användas på objektivet vilket göra att bilarna måste belysas med blixtar för korrekt exponering. Användning av ND filter och softat ljus borde också minimera problem med reflexion.
Eh? 300mm för att få oskarp bakgrund? Hur ljussvag optik använder du egentligen? En vanliga 50mm på 1.8 räcker långt för att få oskarp bakgrund (om det är systemkameror som används vill säga).
Och vaför skulle man vara tvungen att använda kraftiga ND-filter när man använder ljusstark och/eller lång optik?
 

Tokoza

Aktiv medlem
Eh? 300mm för att få oskarp bakgrund? Hur ljussvag optik använder du egentligen? En vanliga 50mm på 1.8 räcker långt för att få oskarp bakgrund (om det är systemkameror som används vill säga).
Och vaför skulle man vara tvungen att använda kraftiga ND-filter när man använder ljusstark och/eller lång optik?
Sant att 300mm det inte endast räcker för bra oskärpa, viktigt att ha lite avstånd till bakomvarande objekt också...

Med längre brännvidd borde det i alla fall vara enklare att välja vad man vill ha med i bakgrunden. Perspektivet blir också lite annorlunda i detta fall (vet inte om det positivt eller negativt vid bilfotografering, men inom porträttfoto är det bättre med större brännvidd).

ND filter skulle användas för att sänka bakomvarande exponering. ND filtret kraftigare pga att större bländare används.
 
Vet inte hur er anläggning ser ut, men jag vet att vissa handlare tar bilder direkt efter rekond, på väg in i hallen. Kanske har ni en "korridor" inne eller ute utan störande moment där du kan stanna bilen ett par minuter och plåta?

Lite kompositionskritik: Många av bilderna på er hemsida verkar vara tagna högt upp (lång fotograf eller trappsteg, kanske?) och frontbilderna känns verkligen som massproducerade hafsverk. Försök ta bilderna från en lägre vinkel och ha inte samma bilder på alla bilar. Den typ av bilder ni har på varje bils front gör varken till eller från för potentiella köpare, då det är helt omöjligt att avgöra om det finns repor, bucklor eller stenskott av så små bilder.
 

TommyLA

Medlem
Vet inte hur er anläggning ser ut, men jag vet att vissa handlare tar bilder direkt efter rekond, på väg in i hallen. Kanske har ni en "korridor" inne eller ute utan störande moment där du kan stanna bilen ett par minuter och plåta?

Lite kompositionskritik: Många av bilderna på er hemsida verkar vara tagna högt upp (lång fotograf eller trappsteg, kanske?) och frontbilderna känns verkligen som massproducerade hafsverk. Försök ta bilderna från en lägre vinkel och ha inte samma bilder på alla bilar. Den typ av bilder ni har på varje bils front gör varken till eller från för potentiella köpare, då det är helt omöjligt att avgöra om det finns repor, bucklor eller stenskott av så små bilder.
Grejen är den att mina kolegor har tagit alla bilder som är rakt framifrån förut tog jag alla bilder på sidan men har vara pappa ledig ett tag. plus att jag också jobbar på http://www.porsche-eskilstuna.se


dom har vanliga ixus 90 och tar med och jag har en nikon D60.

vi tar kort direkt efter rekond och det stället som vi tar mest kort på är vid skynket som det står motorcentralen på.

problemet är utrymerna att ta kort på det är för litet och det jag undrar är igenkligen om man kan få bättre bilder på samma yta.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Köp ett par billiga svarta lakan och sy ihop. Köp ett par stativ som håller upp tyget omgärda detta runt bilen du ska fota.

/Stefan
 

atotowi

Aktiv medlem
Hmm, ett lite störe partytält ni kan ställa på gården.
Häng upp en sån där blå reklam gardin längs ena långsidan+kortsida + lite plast längs den andra.
Det borde fixa lite jämnare ljus och funka i de flesta väder (så länge det inte blåser för mycket) ev kan det gå att ställa upp inne med i värsta fall.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Mitt förslag till utrustning:

  • D90 (går att fjärrstyra blixtarna med denna)
  • 2 st SB700
  • 2st Dörr Belysningsstativ L-3050/S
  • 2st Dörr Paraply- och blixthållare
(ingen softbox eller liknade behövs om ljuset går att studsa mot tak)
(alternativt går det att ha blixthållare för fler blixtar så att de två blixtarna kan monteras på samma stativ (smidigare att hantera om prylarna flyttas runt ofta))
  • Nikon AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR
(denna borde vara riktigt skarp… men jag misstänker att 300mm blir en omöjlighet en lokal eftersom det krävs ganska mkt rörelseutrymme… men runt 70-120mm borde funka i en större lokal)
(Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR kanske är ett alternativ om man ändå inte kan gå över 200mm, fast jag vet inte hur denna presterar bildvalitetsmässigt).

  • Kenko Gråfilter ND4 58mm DMC Pro1 Digital
(denna sänker exponeringen 2 stop, men det borde räcka då det inte handlar om så stora bländarvärden).

Ovanstående setup borde kunna funka (dessa prylarna finns bl. a. hos www.cyberphoto.se). ND4 är till för soliga dagar och då bilen befinner sig intill skyltfönster. Två blixtar är till för att ljusfördelningen skall bli mer jämn. Fler blixtar ger även mer ljus, vilket förmodligen är ett måste om ND4 används. Stativ för blixt bra för att göra blixten stationär och för att den skall kunna höjas upp en bit så att ljuset inte behöver färdas så långt (eftersom ljusets intensitet avtar med avståndet i kvadrat).
 
Senast ändrad:

superboy77

Aktiv medlem
Jag tycker att samtliga svar låter som överkurs för en bilhandlare som inte är speciellt erfaren av att fota. 300mm-objektiv?! I en bilhall? Avancerade blixtsystem?

Keep it simple. Ljuset från fönstrena ska vara bakom ryggen på fotografen. Så parkera bilen därefter.

Men som någon påpekat, böj på benen så att bilen fotas från en lägre vinkel.

Om du har en Nikon D60 så testa med ett 35/1.8 DX-objektiv. Det borde fungera bra och ge lite oskarp bakgrund.
 
Om du har en Nikon D60 så testa med ett 35/1.8 DX-objektiv. Det borde fungera bra och ge lite oskarp bakgrund.
Skulle säga att det där är ett bra råd.

Jag förstår inte varför någon skulle rekommendera 300mm, men antar att jag helt enkelt inte vet tillräckligt om foto än. Blixtparaplyer och partytält låter inte heller som något en bilförsäljare bör lägga tid och möda på, men återigen kan det vara mina kunskaper som brister.
 
ANNONS