Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp en rookie?

Produkter
(logga in för att koppla)

DjurJessica

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag blir tokig! Jag har en Canon EOS 1000d med standard objektiv EFS18-55 mm.
Tyvärr så är jag totalt imbecill vad gäller foto, jag har bara "knäppt på känn" med automatiska inställningar, men tänkte att nu ska jag försöka fördjupa mig. Jo tjena!
VAD JAG ÄN GÖR så blir det svagt rosa bilder! Även i förinställningarna.

Snälla, vad ska jag ratta in för något för att göra det mindre rosa?
Jag sitter med Photoshop CS5, men det hjälper ju inte om man inte har en bra grundbild..
Har inget stativ heller, så det mesta är suddigt :eek:(

Börjar misströsta rejält, för jag är inte särskilt tålmodig..
HUR ställer man in slutartiden på den här kameran? jag fattar ingenting. HUR får man ställa in vitbalansen själv? (vill bara prova..) och hur kommer det sig att jag inte kan ta närbilder på sonen eller katten när de är för nära, kameran försöker hitta fokus men säger ifrån med "busy" och sen blir det ingen bild. Vet inte hur många tusen fototillfällen som försvunnit tack vare detta. (Jag är en sucker för kort skärpedjup och mycket sudd i bakgrunden så jag vill sällan ha många cm mellan motiv och kameran..)

Jag har lyckats ta ett par hyfsade foton på chihuahor som jag varit hundvakt åt, men det är också allt. Den som vill se bilder med ljusgul hy, röda toner och sudd på nästan varenda bild kan titta på mina barns blogg: Http://tilu.blogg.se bara scrolla neråt så ser ni fina exempel på mina misslyckanden. Jag publicerar korten ändå för att släkten läser om barnen som är 15 mil bort. Annars hade jag INTE visat dessa fotona..

Kan någon hjälpa mig??
Mvh Jessica
 

Peterus

Aktiv medlem
De bilderna såg väl inte så tokiga ut?!
De "bleka" bilderna ser bara ut att ha fått för mycket ljus?
Något "rosa" ser jag inte alls? Inomhusbelysning är ju varmare och kan ge en gul ton.
Det kan Du fixa enkel med vitbalansen i efterhand om Du fotar i raw.

Nu kan jag inte Canon så någon hjälp med hårdvaran kan jag inte ge.

I övrigt så hänvisar jag glatt till manualen som brukar ha många goda tips men få som läser den.

Lycka till

/Peter
 

Per N

Aktiv medlem
Som sagt, de bilderna är ju inte så tokiga, och manualen är totalt underskattad. Bara att börja läsa! =)

Att bilderna blir tex gula är för att kameran kan ha svårt att uppfatta vilken temperatur som ljuset har. Om du tar bilder inomhus med bara glödlampor som belysning kommer färgen att bli väldigt gulaktig. Samma sak om du fotar vid solnedgång. Vitbalansen måste då ändras (om du inte fotar i RAW då du kan ändra det i photoshop i efterhand). Du har säkert vitbalansen satt på AWB nu (auto white balance) och den träffar rätt ganska ofta, men inte alltid. Så för att få det rätt varje gång måste du trycka på knappen som heter WB och ändra till den ljuskälla som dominerar just då. Är det dagsljus så väljer du det, är det molnigt så väljer du det, lysrör, glödlampa osv osv.

Det här med att du vill komma nära dina objekt du vill fota beror på HUR nära du vill komma. Rör det sig om 5-6 cm eller 50-60 cm? För 5-6 cm är det omöjligt om du bara har kitobjektivet, då det krävs säkert 20-25 cm. Gäller det 50-60 cm är det nog snarare kameran själv som kanske inte har den allra bästa autofokusen. Om det är barn du vill fota på nära håll så kanske de inte sitter helt stilla heller vilket gör att fokusen får jobba extra.

Men som sagt. Plöj igenom manualen och lycka till!
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Om man ska fota barn som springer kan det ju vara bra att ställa in på al servo autofokus, det heter AF.C på min Pentax men som sagt, kolla i manualen!
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Närgränsen på ditt objektiv är 25cm, går du närmare än så kan kameran inte hitta fokus. 25 cm är inte så långt så anledningen kan också vara att det är för mörkt (Canon kör inte med AF-hjälpbelysning va?) där du fotar.

Kort skärperdjup får du med t.ex Canon EF 50/1,8 II som bara kostar runt en tusing.
 

DjurJessica

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!

Ja det blir att ge sig in i instruktionsboken, bara att inse :eek:)
Jag har faktiskt läst hela precis när jag fick kameran, men sen blev jag lat och tänkte att vadå, det är väl bara att sätta på autolägena och använda sig av dem. Och ja, det kan man ju göra. Men läget Av eller läget utan blixt (blixt ger så kalla färger tycker jag) ser närmast orange ut, plus att det ALLTID är en massa rörelseoskärpa, till och med när jag ställt kameran på en hög böcker eller något annat.
Känner att jag är trött på detta, och tänker investera i ett stativ samt försöka få till någon bra ljusreflekterande skärm av något slag som lättar upp skuggor och generellt lyfter bilden lite.. Försökte med aluminiumfolie men det märks ingen skillnad :eek:(

Sen blir det till att investera i ett filter i väntan på att ekonomin tillåter ett nytt objektiv, nämligen ett som gör att man kommer närmre, x10 har jag för mig att det heter, för en hundring på tv-spelsweb.se (konstigt ställe att ha fotosaker på kan tyckas, men många säger att det är bra priser på helt ok saker där, bra för en nybörjare som mig som inte har kunskap och ekonomi att "slänga pengarna i sjön" för mycket.

Bäst av allt vore väl att träffa på någon som KAN 1000D och träffa personen i fråga och få lära mig IRL, för jag är verkligen dålig på att läsa mig till kunskap, jag är mer för praktisk inlärning.

Någon i Enköping? *ler*

Vi får se vad det blir av detta, det är bara att träna och nöta på!
Tack igen för allas tid.
 

atotowi

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Bäst av allt vore väl att träffa på någon som KAN 1000D och träffa personen i fråga och få lära mig IRL, för jag är verkligen dålig på att läsa mig till kunskap, jag är mer för praktisk inlärning.

Någon i Enköping? *ler*
Hej
Enköping absolut :).
Kör för tillfället en kurs i porträttfotografering på måndagar i Enakyrkan kl 18:30
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126035

Nu har vi haft några tillfällen med kursen som drog i gång nu i oktober dvs vi har haft 3 samlingar men vi ska nog kunna få upp dig på banan om du är intresserad.

Under den lite ljusare tiden på året dvs när man kan vara ute och fotografera 18:30-20:00 typ maj-september så träffas vi och går på fotopromenader.
--Tony
 

eV1Te

Aktiv medlem
Försök att gå ifrån det helautomatiska läget, där kan du inte ställa vitbalans och inte heller stänga av blixten.

Använd "P" läget, där ställer kameran själv bländare och slutartid men du har kontroll på resten om du skulle vilja.

I "Av" läget kan du ställa bländaren och på så sätt ändra hur oskarp bakgrunden blir. I "Tv" läget kan du ställa slutartiden och på så sätt påverka rörelseoskärpan (försök att ha minst 1/50 när du fotar på fri hand, kortare tider om det du fotar är nära kameran eller om du har "zomma in")
 

sarnor

Avslutat medlemskap
VAD JAG ÄN GÖR så blir det svagt rosa bilder! Även i förinställningarna.

Snälla, vad ska jag ratta in för något för att göra det mindre rosa?
Jag sitter med Photoshop CS5, men det hjälper ju inte om man inte har en bra grundbild..
Har inget stativ heller, så det mesta är suddigt :eek:(
Att du upplever bilderna som rosa kan mycket väl bero på din datorskärm, det är typiskt ett fel när skärmen inte rätt inställd. Nu är det inte helt lätt att få till sin datorskärm om du inte har rätt verktyg, en kalibrator (en dosa som läser av skärmensfärger) är bäst men kostar en del (kolla om det finns någon i din närhet som du kan låna av).

Alternativet är att försöka använda ögonen och en referensbild (färgtestkarta) eller så tittar du på en neutralt grå yta (RGB värdena är lika, exempelvis 127 127 127) i ditt bildbehandlingsprogram, om denna yta har ett färgstick är skärmens inställningar felaktiga. Observera att det i princip är omöjligt att justera skärmen korrekt enbart med synen, så det är egentligen bara grova fel du kan åtgärda (fast det kanske räcker i ditt fall).

Här finns en användbar testbild, den nedersta raden skall vara helt färgneutral (rena gråskalor): http://www.drycreekphoto.com/images/Charts/MacbethCC-sRGB.jpg
 

Tokoza

Aktiv medlem
Bara att sätta igång och använda andra lägen än Auto… Väldigt svårt att få förståelse om man inte överger ”dum läget” ;) P mode är ett ju ett mkt bättre alternativ om man är lat eller inte har tid att fundera på inställningar… Annars finns det ju Aperture och Shutter priority mode som gör fotograferingen smidig, men där man fortfarande har möjlighet att påverka det slutliga resultatet. Själv gillar jag Aperture mode eftersom denna ger direkt kontroll av skärpedjup.

Fundera på varför dina bilder blir suddiga. Beror oskärpan på att motivet är snabbt rörligt eller på att kameran inte kan hållas stilla? I många fall räcker det att ha koll på vilken slutartid det krävs för att minimera risken för kameraskak vid specifik brännvidd. En minnesregel som är bra att känna till här till vid handhållen fotografering är att om brännvidden t ex är 100mm bör slutartiden minst vara 1/160s eller kortare (uträknat enligt 1/100*1.6s där 1.6 är den skenbara brännviddsförlängningen för Cannon APS—c sensor). För att slutartiderna skall bli tillräckligt korta måste iso och bländarstorlek väljas på rätt sätt. Här bör iso justeras i sista hand för att minimera brus.
 
ANNONS