Annons

Speedlight 430EX for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

ddeeds

Avslutat medlemskap
Hej..

Jag har köpt begagnat Canons Speedlight 430EX för ganska länge sen och har först nu bestämt mig för att börja "lära mig" använda den. Så det är en del frågetecken. (jag vet man har lust att säga "RTFM" just nu)
En sak som jag såhär spontant kommer på är hur ställer man in så blixten flashar när man använder sig av M, AV eller TV läge?

Mvh
Johan
 

and30ers

Aktiv medlem
1) Skruva fast kameran på blixten.
2) Sätt båda på ON
3) Ställ kameran på Av Tv M etc. och välj exponering
4) I kameran under meny blixtstyrning välj blixttändning möjlig
5) Se till att blixten inte är inställd på SLAVE
6) Se till att blixten är på ETTL [MODE-knappen]
7) Plåta. ETTL doserar blixtljuset för så bra exponering som den klarar av.

Ungefär så...

...glömde att säga att både kameran och blixten måste ha batterier som är laddade.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Testa!

RTFM eller varför inte testa! Har du ingen FM så finns den säkert att ladda ner på nätet.



Hej..

Jag har köpt begagnat Canons Speedlight 430EX för ganska länge sen och har först nu bestämt mig för att börja "lära mig" använda den. Så det är en del frågetecken. (jag vet man har lust att säga "RTFM" just nu)
En sak som jag såhär spontant kommer på är hur ställer man in så blixten flashar när man använder sig av M, AV eller TV läge?

Mvh
Johan
 

ddeeds

Avslutat medlemskap
1) Skruva fast kameran på blixten.
2) Sätt båda på ON
3) Ställ kameran på Av Tv M etc. och välj exponering
4) I kameran under meny blixtstyrning välj blixttändning möjlig
5) Se till att blixten inte är inställd på SLAVE
6) Se till att blixten är på ETTL [MODE-knappen]
7) Plåta. ETTL doserar blixtljuset för så bra exponering som den klarar av.

Ungefär så...

...glömde att säga att både kameran och blixten måste ha batterier som är laddade.
Tack Anders.
En sak jag stötte på som jag tänkte fråga.
På min display står det
ETTL M Zoom 50mm

Står inte M för manuell? Och ska det vara så?
 

and30ers

Aktiv medlem
Tack Anders.
En sak jag stötte på som jag tänkte fråga.
På min display står det
ETTL M Zoom 50mm

Står inte M för manuell? Och ska det vara så?
M står för att du manuellt ställt in blixtens utlysning till att motsvara bildvinkeln av ett 50mm objektiv. Om du skulle sätta på en vidvinkel och påta skulle du få mörka hörn. Tryck på knappen ZOOM (displayen börjar blinka) och bläddra med minus/vänsterknappen till dess M försvinner, tryck sedan ZOOM igen. Nu kommer blixten automatiskt att ändra sin utlysning mot det objektiv/zoomläge/brännvidd du använder.
 

ddeeds

Avslutat medlemskap
M står för att du manuellt ställt in blixtens utlysning till att motsvara bildvinkeln av ett 50mm objektiv. Om du skulle sätta på en vidvinkel och påta skulle du få mörka hörn. Tryck på knappen ZOOM (displayen börjar blinka) och bläddra med minus/vänsterknappen till dess M försvinner, tryck sedan ZOOM igen. Nu kommer blixten automatiskt att ändra sin utlysning mot det objektiv/zoomläge/brännvidd du använder.
Great :)
en annan sak, min blixt brukar ta ganska lång tid innan den "laddar om". Är det vanligt? Ibland slocknar displayen också (läste att den brukar göra de efter 90sec)
Det var lite pinsamt att vänta på blixten en gång när jag var ute och tog lite vimmelbilder :)

Är det något annat man bör tänka på?`T.ex. knappen till vänster om zoom (något om blixt syncning?)
 

and30ers

Aktiv medlem
Great :)
en annan sak, min blixt brukar ta ganska lång tid innan den "laddar om". Är det vanligt? Ibland slocknar displayen också (läste att den brukar göra de efter 90sec)
Det var lite pinsamt att vänta på blixten en gång när jag var ute och tog lite vimmelbilder :)

Är det något annat man bör tänka på?`T.ex. knappen till vänster om zoom (något om blixt syncning?)
Kör med nyladdade NiMH batterier, inte engångs Alkaline. Då går det undan! Att den slocknar gör inget, så fort du trycker på kamerans avtryckaren hoppar den igång och blixtrar utan (nämnbar) fördröjning.

Knappen du syftar på har tre lägen:
1) Vänster = ϟʜ = High Speed Sync, så att du kan använda fill flash till kortare slutartider än 1/250s om du t.ex. vill lätta upp en dagsljusporträtt som kräver snabb slutartid för att det är ljust ute.

2) Mitten = inget i displayen = normalt läge, slutartider 1/250s eller längre och blixt samtidigt som slutarens första ridå, då den öppnar exponeringen.

3) Höger = >>► = synk med andra ridån, blixten slår precis innan slutaren stänger, läget används bara tillsammans med långa slutartider, längre än typ 1/30s. Om du t.ex. i mörker fotar med lång slutartid 1/4s en bil som rör sig ser du bilens lyktor som ljusa streck bakom bilen och sedan slår blixten på bilen i slutet av exponeringen så att du ser bilen tydligt. Om du i detta läge använder normalläget synk med första ridån och slagit blixten i början av exponeringen hade lyktornas streck hamnat framför bilen. Inte så snyggt, ser ut som bilen backar. Användbart även vid mingel/nattklubbsbilder.
 
Senast ändrad:

ddeeds

Avslutat medlemskap
Kör med nyladdade NiMH batterier, inte engångs Alkaline. Då går det undan! Att den slocknar gör inget, så fort du trycker på kamerans avtryckaren hoppar den igång och blixtrar utan (nämnbar) fördröjning.

Knappen du syftar på har tre lägen:
1) Vänster = ϟʜ = High Speed Sync, så att du kan använda fill flash till kortare slutartider än 1/250s om du t.ex. vill lätta upp en dagsljusporträtt som kräver snabb slutartid för att det är ljust ute.

2) Mitten = inget i displayen = normalt läge, slutartider 1/250s eller längre och blixt samtidigt som slutarens första ridå, då den öppnar exponeringen.

3) Höger = >>► = synk med andra ridån, blixten slår precis innan slutaren stänger, läget används bara tillsammans med långa slutartider, längre än typ 1/30s. Om du t.ex. i mörker fotar med lång slutartid 1/4s en bil som rör sig ser du bilens lyktor som ljusa streck bakom bilen och sedan slår blixten på bilen i slutet av exponeringen så att du ser bilen tydligt. Om du i detta läge använder normalläget synk med första ridån och slagit blixten i början av exponeringen hade lyktornas streck hamnat framför bilen. Inte så snyggt, ser ut som bilen backar. Användbart även vid mingel/nattklubbsbilder.
Ok. Jättetack.
Varför använder man inte SLAVE?
 

apersson850

Aktiv medlem
Då ska blixten stå ute någonstans och styras av en blixt som sitter på din kamera. Har du din blixt på kameran ska den vara i normalläge.
 

majooon

Medlem
lånar tråden lite?

om man enbart skall använda blixten för fill flash utomhus i dagsljus för att fota surf ... räcker det med en 430 EX istället för en 580 EX ? Hade velat köra serietagning...påverkar det blixtvalet?

mvh
Martin
 

and30ers

Aktiv medlem
Beror på avstånd och mängden naturligt ljus som blixten skall "övertrumfa". 580EX har mer power så rimligen kan den klara fler situationer. Laddtiderna är likvärdiga, använder samma 4-batteriers kraftkälla.

Tömmer du blixten helt tar det 3 sec att ladda, tömmer du bara lite åt gången kan du fota serier. ϟʜ fill-flash är rätt jobbigt för blixten så räkna inte med några längre serier.
 

majooon

Medlem
Beror på avstånd och mängden naturligt ljus som blixten skall "övertrumfa". 580EX har mer power så rimligen kan den klara fler situationer. Laddtiderna är likvärdiga, använder samma 4-batteriers kraftkälla.

Tömmer du blixten helt tar det 3 sec att ladda, tömmer du bara lite åt gången kan du fota serier. ϟʜ fill-flash är rätt jobbigt för blixten så räkna inte med några längre serier.
tackar för svaret :)
 

majooon

Medlem
en annan fråga...spelar det i mitt fall någon roll om jag har en speedlite 580 EX eller en 580 EX II? Vet att uppladdningstiden skall vara snabbare på IIan...men för min del är jag mest intresserad av lång serietagning....är det sak samma vilken man väljer då? En beggad 580 EX e ju betydligt billigare än en 580 EX IIa...
 

apersson850

Aktiv medlem
Serietagningar ställer ju ännu högre krav på uppladdningsprestanda, eftersom blixten får så lite tid på sig mellan skotten. Dessutom kan en blixt som är starkare gå med lägre relativ styrka, och tömmer därför lite färre procent av sin kondensator för varje blixt.

I praktiken orkar den ju inte ladda för att hänga med någon högre frekvens mer än några få skott, om du inte kan klara dig med väldigt lite styrka på blixtljuset. Ju lägre styrka för varje blixt, desto fler blixtar innan kondensatorn är tom
En 580 EX II (och även förra modellen, såvitt jag vet) kan du driva med en CP-E4, en extra batteripack, vilket snabbar upp återuppladdningen rätt rejält.

En annan sak att tänka på är att blixtar av det här slaget inte tål speciellt många kraftiga blixtar efter varandra. Sen stänger de av sig själva, eller brinner upp, beroende på hur intelligent konstruerade de är.
 

majooon

Medlem
har ni någon uppfattning av hur mycket man måste kräma på om man fottar utomhus en fin och solig dag på ett avstånd av 10 m?

tänkte mest fota surf och stå i vattnet och fota....skulle tippa på att man med serietagning med 0.3 bilder per sekund skulle behöva ca 8 - 10 foton på ett avstånd av ca 10 m....sen görs proceduren om efter någon minut.....har ni någon uppfattnign om detta är omöjligt oavsett blixt?
 

apersson850

Aktiv medlem
Utomhus en fin och solig dag med dessa förhållanden innebär flera saker, i detta fall:
  • Du behöver ganska kort slutartid, för att bilden inte ska bli för ljus.
  • Du kan inte ha för kort slutartid, för då kan blixten inte synka.
  • Vill du ändå ha kort slutartid måste du köra blixten på snabbsynk, vilket försämrar dess räckvidd drastiskt.
  • Du behöver ganska liten bländare, för att bilden inte ska bli för ljus.
  • Du behöver en ganska stor bländare, för att blixten ska räcka så långt.
  • Du behöver ganska lågt ISO, för att inte bilden ska bli för ljus.
  • Du behöver ganska högt ISO, för att blixtljuset ska räcka till.
Dessa omständigheter motarbetar varandra, och gör dessutom att blixten förmodligen får jobba såpass hårt att mer än enstaka bilder i taget, med några sekunder mellan, inte går att ta.
Ska det här gå får det bli något slags reflexskärm istället.

Jaha, min namne ovan var snabbare på att formulera det.
 

majooon

Medlem
verkar vara en omöjlig uppgift med blixt med andra ord....jag får nog helt enkelt nöja mig med en bild i taget då! ev kanske fler i medljus!

jättetack för era svar då jag nu inte behöver tro att en blixt skulle gör mirakel!!!
 
ANNONS