Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur blir man temporärt analog?

Produkter
(logga in för att koppla)

roffen2

Medlem
Nu ska jag åka på en kort semesterresa om ett par veckor och min digitala systemkamera(Canon 550D) är fortfarande på reparation :eek:(. Har nu hittat svärfars analoga Canon EOS 1000F. Jag har en Canoscan 5600f som kan scanna även diabilder (4 i taget). Och är väldigt mycket nybörjare i Photoshop Elements.

Nu kliar det ju ganska mycket i höger pekfingertopp och jag undrar vad det finns för alternativ att ta typ 100 analoga foton som sedan digitaliseras? Budget - låg, inga proffslösningar alltså.

Köper jag negativ färgfilm som jag sen skickar för framkallning och kopiering (vart?) som jag sen scannar in? Eller är det bättre med diafilm av någon anledning? Eller finns det företag som framkallar min film och sen mailar mig digitala foton?

Sen kan man ju funderara på vad om händer med mina foton när jag måste tänka mej för innan jag trycker av? Och inte har flera objektiv att byta mellan...

/Roffe
 

walter-g

Aktiv medlem
Nu ska jag åka på en kort semesterresa om ett par veckor och min digitala systemkamera(Canon 550D) är fortfarande på reparation :eek:(. Har nu hittat svärfars analoga Canon EOS 1000F. Jag har en Canoscan 5600f som kan scanna även diabilder (4 i taget). Och är väldigt mycket nybörjare i Photoshop Elements.

Nu kliar det ju ganska mycket i höger pekfingertopp och jag undrar vad det finns för alternativ att ta typ 100 analoga foton som sedan digitaliseras? Budget - låg, inga proffslösningar alltså.

Köper jag negativ färgfilm som jag sen skickar för framkallning och kopiering (vart?) som jag sen scannar in? Eller är det bättre med diafilm av någon anledning? Eller finns det företag som framkallar min film och sen mailar mig digitala foton?

Sen kan man ju funderara på vad om händer med mina foton när jag måste tänka mej för innan jag trycker av? Och inte har flera objektiv att byta mellan...

/Roffe
ganska enkelt om du bara vill ha dem scannade rakt av.När du skickar in filmen till framkallning och kopiering så anger du att du vill ha bilderna även på CD.Proffslabben har detta i sina erbjudanden,exvis Crimson eller Odenlab,ja t.o.m lilla Extra Film gör det med gott resultat.
På din fråga - innan du trycker av- tänk!!
 

148637

Avslutat medlemskap
Om du har EF-objektiv till din 550D passar de till en "kemisk" EOS också. En som man stoppar film i, alltså.
En bekant till mig använde sina EF-s objektiv på en analog kamera och man kunde se motlujskyddet i kanterna (det var svart) på bildena. Mest i vidvinkeländen och mindre/inte alls i teleänden.
 

krillan54_gmail.com

Aktiv medlem
Temporärt analog .Det var en lite rolig tanke .Själv har jag alldrig blivit temporär -DIGITAL-.Jag fotar uteslutande -ANALOGT-och lämmnar in rullarna till ett suveränt fotolabb här i Kalmar .Får tillbaka negativen och -CD-skivan dom är skannade på .Välldigt bra resultat .Använder uteslutande Kodak-Ektar -100-iso .Varför negativ framför -DIA-.Bättre exponeringstolerans .Det går att exponera lite fel och endå få en axeptabel bild .Testa att alternativexponera .Många tror nog att det -ANALOGA-är dött .Men så är inte fallet .Snarare tvärt om .Kodak tror på en ljus framtid för -FILMEN-.Ha det bra med din -ANALOGA-kamera önskar Krillan 54 .
 

mb90

Avslutat medlemskap
En bekant till mig använde sina EF-s objektiv på en analog kamera och man kunde se motlujskyddet i kanterna (det var svart) på bildena. Mest i vidvinkeländen och mindre/inte alls i teleänden.
Det beror på att EF-s objektiv är anpassade för digitala systemkameror med sensor i APS-C format och därför ej alltid fyller ut hela bildvinkeln på en fullformatskamera. Att montera ett sådant på en fullformatskamera är inte är att rekommendera då det är stor risk att spegeln slår i objektivet vid exponering.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det beror på att EF-s objektiv är anpassade för digitala systemkameror med sensor i APS-C format och därför ej alltid fyller ut hela bildvinkeln på en fullformatskamera. Att montera ett sådant på en fullformatskamera är inte är att rekommendera då det är stor risk att spegeln slår i objektivet vid exponering.
EF-S objektiv går inte (utan modifiering) att montera på en fullformatskamera, gäller även kameror för film. De fristående objektivtillverkarnas motsvarigheter går (helt utan risk för spegeln) däremot att montera på fullformashus, de har inte samma konstruktion som EF-S objektiven. Oavsett vilket får du svarta hörn då objektiven inte tecknar ut hela bilden hos fullformat, utan bara den mindre bildytan hos APS-C.
 
ANNONS