Annons

Fotografera mobilskal?

Produkter
(logga in för att koppla)

noby

Medlem
Hej,

Jag har kommit fram till att jag behöver er hjälp, det är så att jag ska fotografera mobilskal och vet inte riktigt hur jag ska placera dessa skal för att få samma stående teknik som denna bild nedanför.

http://www.iphocases.com/pictures/iphone-clear-case-162.jpg

Hur får de skalet ståendes på detta sätt samt hur får de till den där reflektionen längst ner? Har sett flertal sidor med samma effekt.

Det jag har idag
Nikon D50
Ljustält + lampor
Transparent bord i ljustältet
CPL filter

Tacksam för all hjälp jag kan få =)


MVH
Norpan
 

apersson850

Aktiv medlem
Om man inte fuskar till allt i datorn sen behövs det ett stöd som hindrar prylen att trilla (häftmassa är bra) och en glasskiva över en vit pappskiva.
 

noby

Medlem
Häftmassa ska jag testa då det är redan inhandlat, men jag förstår inte hur de får till det med den där reflektionen, i prinip ALLA sidor med fodral jag kikat på så har de denna reflektion. Antingen använder alla en teknik eller samma efterbehandling i datorn och isåfall hur?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Grejen med den där referensbilden är ju att den mest troligt är en 3d rendering med retuschering. Jag sysslar själv med sånt på heltid och kan säga att det är inte ofta man fotograferar produkter typ mobiltelefoner pga det är lättare bygga en 3d modell, ljussätta den och rendera ut produktbilderna. Då slipper man alla MacGyver lösningar för att få mobilen att stå osv.

/ Magnus
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Helt säker kan jag inte vara men det känns som om det är det. Dessutom går det fort att bygga både mobil och skal samt rendera det. Allt det kan man göra inom loppet av några timmar.
De vertikala reflektionerna brukar man oftast retuschera in på produkterna om man inte hinner fixa dem med reflektorer direkt i 3d programmet. Oavsett vilken metod man väljer så går det fort.

Reflektionen på golvet går att fixa i Photoshop eller direkt i 3d programmet, det finns många lösningar där också.

/ Magnus
 

JAGU

Medlem
Häftmassa ska jag testa då det är redan inhandlat, men jag förstår inte hur de får till det med den där reflektionen, i prinip ALLA sidor med fodral jag kikat på så har de denna reflektion. Antingen använder alla en teknik eller samma efterbehandling i datorn och isåfall hur?
Enligt Scott Kellby så fotograferar man på en plexiglas, antingen en genomskinlig eller frostat vit. Sidan 84 i Digital Fotografi del 3.
En svart granitplatta blir också snyggt. (sid 95)

/ Jan-Olof
 

iBoat

Aktiv medlem
Enligt Scott Kellby så fotograferar man på en plexiglas, antingen en genomskinlig eller frostat vit. Sidan 84 i Digital Fotografi del 3.
En svart granitplatta blir också snyggt. (sid 95)

/ Jan-Olof
En mjölkig vit plexiskiva med blanka sidan uppåt fungerar bra. En glasskiva på ett vitt papper fungerar också, men då är det lätt att få dubbelspegling pga reflektion från undersidan av glaset. Annars är det ganska lätt att göra i efterarbetet.

Att få produkten att stå som man vill kan göra på många sätt. Ett är att använda grillpinnar och bryta av till lämplig längd och sätta en liten klump häftmassa i ändarna.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Nu endast för att visa hur jag brukar jobba med den här typen av produktvisualiseringar så postar jag en bild så ni får se hur en simpel setup kan se ut. Dock så är placeringen av reflektor och softbox fel men det visar iaf principen. :)

http://i56.tinypic.com/sfz2f5.jpg

/ Magnus
 

elohim

Aktiv medlem
Det finns ett sätt som man använder sig av inom industrin:

Du ställer givetvis inte telefonen, du lägger den och fotar av den från sidan med en vit bakgrund - sedan roterar du bilden.
Frilägg bilden i Photoshop, lägg på eventuell skugga och redigera dit reflektionen med opacitetsinställningarna.
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej,

Jag har kommit fram till att jag behöver er hjälp, det är så att jag ska fotografera mobilskal och vet inte riktigt hur jag ska placera dessa skal för att få samma stående teknik som denna bild nedanför.

http://www.iphocases.com/pictures/iphone-clear-case-162.jpg

Hur får de skalet ståendes på detta sätt samt hur får de till den där reflektionen längst ner? Har sett flertal sidor med samma effekt.

Det jag har idag
Nikon D50
Ljustält + lampor
Transparent bord i ljustältet
CPL filter

Tacksam för all hjälp jag kan få =)


MVH
Norpan
Bilden är ett kraftigt retuscherat foto, där mycket blänk o ljus är pålagt efter fotograferingen helt enkelt för att det är både lättare o snabbare så än att försöka få till allt i kameran.
Fotot är bara en grund för efterbearbetningen i detta fall!!

Gör själv en del sådana jobb.

Mvh.

/Janne Höglund
 
ANNONS