Annons

Macro -> vad hände med skärpan här??

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Var ute och fotade med macroobjektivet idag. Är nybörjare så jag har inte riktigt hajjat knepet än tror jag.

Fick tag på en insekt som kände för att sitta still en stund, men bilderna blev INTE okej.
Hann fota flera bilder men samma sak hände på alla. Skärpan ligger som en tunn våg över bilden, resten är suddigt. Bilderna är oredigerade så dom är helt i original.

Jag undrar bara; vad sjutton hände?
 

Bilagor

Anders Östberg

Guest
Gissar att underlaget inte är plant, så det som är skarpt är det som ligger på samma avstånd från kameran. (?)
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Gissar att underlaget inte är plant, så det som är skarpt är det som ligger på samma avstånd från kameran. (?)
Tror på detta. Ser ut som en tröja som inte ligger helt rakt. Kort skärpedjup ger den effekten att bara en kort del av tröjan är skarp, därför vågen.

Man får köra på mindre bländare vid makro chansar jag på, eftersom man kommer så nära objektet.
 

LizzieM

Aktiv medlem
Gissar att underlaget inte är plant, så det som är skarpt är det som ligger på samma avstånd från kameran. (?)
ahaaa! Ja insekten landade på min sambos byxor så helt plant var det ju inte. Om vi då säger att det är veck på byxorna, så är det alltså toppen på vecken som blivit oskarpa ? Ganska logiskt iofs , nu när jag tänker efter.
 

LizzieM

Aktiv medlem
Har en fråga till när jag ändå talar med experter ;P

När jag tittar i kameran för att fota ett motiv, så finns det ju riktmärken däri. Punkter och linjer som jag antar är till för att kunna göra bilden rak osv.

Men runt en av punkterna finns en liten fyrkant som jag kan flytta runt till andra punkter.
Vad är den till för? Är det för fokusen eller något annat? Har inte förstått alla finesser med kameran än nämligen och tror jag behöver få en del förklarat för att förstå mig på fotograferingen korrekt.
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Du har inte funderat på att läsa manualen? Tyckte du hade en hel del trådar om grundläggande saker.

Tror du tänker på de olika fokuspunkterna! I sökaren ser man kamerans olika fokuspunkter som rektanglar. Beroende på fokusläge så kan man välja vilken av fokuspunkterna som ska användas. Normalt så brukar kameran välja fokuspunkt själv där den själv tror att du vill ha fokus.
 

LizzieM

Aktiv medlem
Du har inte funderat på att läsa manualen? Tyckte du hade en hel del trådar om grundläggande saker.

Tror du tänker på de olika fokuspunkterna! I sökaren ser man kamerans olika fokuspunkter som rektanglar. Beroende på fokusläge så kan man välja vilken av fokuspunkterna som ska användas. Normalt så brukar kameran välja fokuspunkt själv där den själv tror att du vill ha fokus.
Haha, jo det kan man ju tycka. Men ja.. Jag har bläddrat lite i manualen samt läst på internet, men tycker det är lättare att få snabba svar genom att fråga dom som vet helt enkelt. Så saker som jag inte riktigt hajjat än hamnar här när jag känner att jag behöver veta :p Lite så!
 

ikonane

Aktiv medlem
Eventuellt så var inte fokuspunkten inte på rätt ställe helt enkelt? Den kanske har råkat flytta sig till vänster i sökaren därav skärpan?

Tips: Lägg manualen på toaletten. Genom att göra det så har jag nog läst den från pärm till pärm 3 gånger.

Vad är det för macroobjektiv du har?
 

Janne H

Aktiv medlem
Var ute och fotade med macroobjektivet idag. Är nybörjare så jag har inte riktigt hajjat knepet än tror jag.

Fick tag på en insekt som kände för att sitta still en stund, men bilderna blev INTE okej.
Hann fota flera bilder men samma sak hände på alla. Skärpan ligger som en tunn våg över bilden, resten är suddigt. Bilderna är oredigerade så dom är helt i original.

Jag undrar bara; vad sjutton hände?
Gissar att du använt bländare 4 eller kanske 5,6?
Vill du ha mer skärpedjup måste du blända ner mera f11 eller kanske f 16.

Är underlaget vågit så blir skärpeplanet vågit.

Mvh.

/Janne Höglund
 
ANNONS