Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotojobb i en simhall

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har precis blivit ombedd att plåta lite bilder till en simhalls hemsida,
är det någon som har något som jag behöver tänka på, tips och idéer? Både om själva bilden och om efterbehandling?

MVH David
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Min första tanke är någon form av polfilter om du tänkte ta kort på simmare, kan vara en schysst effekt att se rakt igenom ytan! Mer än så vet jag inte riktigt.
 

Peterus

Aktiv medlem
Min första tanke är någon form av polfilter om du tänkte ta kort på simmare, kan vara en schysst effekt att se rakt igenom ytan! Mer än så vet jag inte riktigt.
Heter det inte "poolfilter" då? ;)

@David: Ett polarisationsfilter (=polfilter) tar bort en del reflektioner från ytan vilket gör att man ser det som är i vattnet i stället för en mängd ljusreflektioner.

/Peter
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Ah, självklart! Det är ett filter som kan få bort vissa reflektioner. På samma sätt som polariserade solbrillor fungerar!

http://teknikkonsument.se/2010/03/21/ta-battre-bilder-med-polariseringsfilter/
Där står det lite, plus att det finns bildexempel. Samma effekt funkar även på himlen, när man står.. vad var det nu.. vänd 90 grader ifrån solen.

Leta efter lite bilder på Google så kan du nog hitta hur det ser ut, med olika exempel. Polariseringsfilter eller polarization filter för mer träffar
 
ANNONS