Annons

slippa blänk vid fotografering av LP-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Tjenare!

Hjälper en polare att fotografera av några LP fodral som senare ska användas till tryck! Dock får det då inte synas att det är fodral utan det ska vara som "originalbilden" så att säga... Jag får dock blänk hur jag än gör eftersom fodralen är i högblank papp.... Så halva eller så blir blank... har försökt vinkla åt alla kanter å håll men jag blir inte av med det... en highlight blir det ändå någonstans. TIll hjälp har jag budgetstudiopaketet från kaffebrus som jag har på lägsta styrka och placerat ganska långt ifrån objektet..... (använder bara en blixt med softbox


Någon som har några tips på hur jag kan göra?

Tack på förhand
Mvh Uffe
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Placera boxen närmare vid sidan av, mjukare ljus, mindre bländare.

Plåta skivomslaget och kolla om och var du får ev blänk, t.ex höger sida.
Ha kameran på stativ!

Flyttta boxen till andra sidan och plåta igen,
nu får du förmodligen blänket på andra sidan omslaget.

Skapa lager i PS och "sudda" bort ev blänk.
Ett sätt att ordna till det så om du inte löser det vid plåtningen,

Lycka till.

MVH Julle http://www.bildeffekt.se
 

Matias

Aktiv medlem
Belys inte direkt, stoppa objektet i ett ljustält, själv har jag använt en vit tvättkorg från ikea ... Stativ och längre slutartider möjliggör användning av svag fast ljuskälla. Fast ljus gör det lättare att undvika reflexer och för att prova sig fram till jämn belysning.

Detta är mina erfarenheter efter fotografering av högblank tallrik med detaljerat motiv där slutprodukten inte skulle ha något spår av tallriken, bara motivet på den ...
Good luck
 

gorse

Aktiv medlem
om det inte är så supernoga kan man fotografera lite från sidan så slipper man även fotografera sin egen spegelbild. Sen rätar man upp bilden med cropverktyget i photoshop. Markera grovt mer cropvertyget, kryssa i rutan perspektiv. Flytta hörnen till bildens hörn så noga du kan. Tryck på utför.

Hm... runda skivor sa du? Lägg skivan på en kvadrat.

Edit: Jag har fler dumma förslag föressten. Jag plåtar av fotoklubbens månadsbilder för att lägga dem på webben...

För att det skall gå fort lägger jag dem på golvet framför elementet (precis bakom min stol framför datorn). Jag pekar blixten rakt upp, sitter på huk och siktar med kameran rakt ner mot bilden. Jag fotar med lite safemargin och något snett i fall det är blanka papper. Jag håller en pappskiva mellan blixten och bilden så blixten inte speglar sig i fotot utan all blixt reflekterar mot elementet och studsar ner mot bilden. Räta upp hörnen enligt ovan.
 
Senast ändrad:

Ulfie81

Aktiv medlem
tack för alla tips rakt framfrån måste jag tyvärr göra för att inte förvrida allt för mycket! Men annars tar jag alla tips till mig och ska se vad jag kanj göra! Återkommer med uppdatering!


Mvh uffe
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
tack för alla tips rakt framfrån måste jag tyvärr göra för att inte förvrida allt för mycket! Men annars tar jag alla tips till mig och ska se vad jag kanj göra! Återkommer med uppdatering!


Mvh uffe
Ja, du har ju fått en massa tips, så där har jag inget mer att tillägga. MEN, hur är det med copyrighten? Får man verkligen avbilda ett annat verk så och sedan själv använda det för tryck o,dyl?
Jag målar kanske en viss potentat på väggen här, men tanken dök upp! ;-)
 

Ulfie81

Aktiv medlem
No problem :) däremot går den inte i scannern tyvärr vilket försvårar lite..... det saknas ca 3cm på höjden vilket försvårar


Mvh Uffe
 

Grimmer

Aktiv medlem
Förr så stoppade jag in en fjärdedel av omslaget åt gången i skannern för att sedan pussla ihop detta i datorn. Det gick bra bara man såg till att omslaget låg plant emot glaset och vinkelrätt mot kanten. Det var en enklare scanner så första skanningen fick jag köra tom för att värma lampan ordentligt.
Numera brukar jag plåta av bilden och då kör jag med poolfilter både på kameran och på blixten, 90 grader vridna gentemot varandra. Då släcks allt blänk ut. Annars så är det mjukt sidoljus som gäller. Att flytta runt den enda ljuskällan och ta flera bilder som läggs ihop, som tidigare sagts, är nog inte heller så dumt. Se bara till att inte rubba kameran eller fodralet. Är man noga vid plåtningen så sparar man mycket arbete!
Glöm inte att blända ner.
 

Janne H

Aktiv medlem
Tjenare!

Hjälper en polare att fotografera av några LP fodral som senare ska användas till tryck! Dock får det då inte synas att det är fodral utan det ska vara som "originalbilden" så att säga... Jag får dock blänk hur jag än gör eftersom fodralen är i högblank papp.... Så halva eller så blir blank... har försökt vinkla åt alla kanter å håll men jag blir inte av med det... en highlight blir det ändå någonstans. TIll hjälp har jag budgetstudiopaketet från kaffebrus som jag har på lägsta styrka och placerat ganska långt ifrån objektet..... (använder bara en blixt med softbox


Någon som har några tips på hur jag kan göra?

Tack på förhand
Mvh Uffe
Styrkan på ljuset har ingen betydelse, det påverkar ju bara exponeringen.
Plasera däremot ljuset med liten vinkel i förhållande till motivet och med kameran på stativ gör två exponeringar och lägg ihop i photoshop.

/Janne
 

Shinzon

Avslutat medlemskap
Jag har nått svagt minne av att de där filmerna från photolife på youtube använde svarta skärmar för att ta bort blänk när de fotade en svart kaffebryggare. Kan det funka?
 
ANNONS