Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med min Nikkor 50 mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorettah

Medlem
Hej,

Jag är verkligen på amatörstadiet och det förstår ni nog av min fråga.
Jag har en Nikon D5000 och har blivit helt fast i att fotografera.
Älskar att fotografera mina hundar (ska lägga upp bilder vid senare tillfälle) och blev tipsade om att Nikkor 50mm f 1,8 skulle vara jättebra.

Men jag vet inte vad jag gör för fel för alla bilder jag tar blir antingen totlat felfokuserade eller suddiga..

Ni ser kanske på bilderna på vad jag menar.
Det är inte det där kristallklara och dessa är ändå bra i jämförelse med de andra,
När jag tog bilden på Öreusndsbron så la jag fokusen på bron, inte på stenarna..

Snälla, hjälp.

//Lorettah
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Vad betyder la fokusen i sammanhanget?
Du måste ju fokusera manuellt eftersom D5000 inte har inbyggd fokusmotor och objektivet har ju inte heller sådan.

Har du tagit bilden och trott att kameran ska fokusera?
eller
Har du tittat sökaren och tagit bilden när det sett bra ut?
eller
Har du litat på fokusindikatorn?
 

Naomi Eklöf

Aktiv medlem
Det finns en grön diod i sökaren som lyser när fokus är korrekt enligt kamerans mätare.
Börja med att titta efter denna. Glöm ej bort vilken fokuspunkt som du har inställt i kameran. Mitt råd är att bara använda den i mitten till en början.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Svårt att fokusera manuellt med den lilla sökaren som finns i D5000. Men i svåra situationer kan man ta hjälp av Liew View. Flytta då fokuspunkten till det område du vill ha fokus på och zooma in - och justera AF manuellt...
 
Senast ändrad:

nifo

Avslutat medlemskap
Nja, så svårt är det nog inte .Tror att det kan vara något annat som är problemet.

Det är väl bara att sätta fokuspunkten där fokus ska vara (eller välja punkt) och sen hålla nere avtryckaren halvvägs och justera fokusen manuellt tills en grön diod lyser upp i sökaren?

/fredrik
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nja, så svårt är det nog inte .Tror att det kan vara något annat som är problemet.

Det är väl bara att sätta fokuspunkten där fokus ska vara (eller välja punkt) och sen hålla nere avtryckaren halvvägs och justera fokusen manuellt tills en grön diod lyser upp i sökaren?

/fredrik
Svårigheten ligger i att sökaren är liten, mörk och har stort skärpedjup (skärpeomfånget på gröna pricken motsvarar åtminstone f/2,8 och på mattskivan f3,5-4). Om motivet dessutom rör på sig blir det ganska knivigt att sätta skärpan på stora bländare.
 
ANNONS