Annons

Fota ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte fota ishockey på onsdag och jag är lite osäker på hur jag ska göra.
Jag använder en Nikon d3000 med ett nikkor 70-300 3,5-5,6 VR objektiv. Duger den utrustningen?
Hockeyrinken är den såkallade b-rinken. Den används till konståkning och curling bland annat, hyfsat ljus.
Jag kan Max använda iso 1600 eftersom att d3000 inte är den vassaste på isovärden.

Vart ska jag stå? Vilka slutartider? Ska jag använda M, S, P eller A? RAW eller Jpeg?

Jag är amatör men jag känner min kamera superbra så jag kan ändra slutartider och bländare snabbt.

Jag är supertacksam för svar! Puss och kram Hannes!
 

Anders Östberg

Guest
Om hallen är öppen kan du ju gå dit någon dag innan och reka var du kan stå, och kolla vad du får för slutartider på max bländaröppning.

"M" tycker jag är bäst eftersom ljuset är konstant och kameran lätt luras av isen och olikt färgade matchdräkter. Raw är bra då det kan vara problem med färgtemperatur från belysningen i olika hallar.

Får du stå nere vi sargen tycker jag det är bäst att stå nära blålinjerna, men om plexiglaset är riktigt rent kan det bli bilder från kortänden också.

Se bara upp för puckar och klubbor om du står nära, jag rekomenderar att ha hjälm på huvudet.

Tage Olsin har skrivit om inställningar för hockeyfoto här:
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm
 
Senast redigerad av en moderator:

HannesNikon

Aktiv medlem
Om hallen är öppen kan du ju gå dit någon dag innan och reka var du kan stå, och kolla vad du får för slutartider på max bländaröppning.

"M" tycker jag är bäst eftersom ljuset är konstant och kameran lätt luras av isen och olikt färgade matchdräkter. Raw är bra då det kan vara problem med färgtemperatur från belysningen i olika hallar.

Får du stå nere vi sargen tycker jag det är bäst att stå nära blålinjerna, men om plexiglaset är riktigt rent kan det bli bilder från kortänden också.

Se bara upp för puckar och klubbor om du står nära, jag rekomenderar att ha hjälm på huvudet.

Tage Olsin har skrivit om inställningar för hockeyfoto här:
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm
Tack för ditt svar Anders! Tror du att mitt Nikkor 70-300 3,5-5,6 VR funkar? Eller måste jag ha ett 2,8 eller 4? Kör du Nikon?
 

Anders Östberg

Guest
Jag har Canon och f/2.8, så jag har ingen erfarenhet av ditt kamerahus och objektiv. Om ljusstyrkan räcker beror på hur bra belysningen är i hallen, det finns hela spannet från uruselt ljus till riktigt bra. Är det en bra hall kan det fungera om du skruvar upp ISO så högt du kan med hänsyn till hur mycket brus du tolererar. Om det är viktigt att det fungerar på matchdagen så rekommenderar jag som sagt att du går dit och rekar lite i förväg.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
70-200 f/2,8 eller?


Vet du någon bra gratis programvara som tar bort brus? Funkar det eller ska man försöka att undvika brus helt? Blir det bra bilder vid 1/320 s eller måste man vara uppe vid 500? Och en sista fråga: gör VR (IS på Canon) någon skillnad när man fotar hockey?

Ursäkta alla frågor men jag har aldrig fotat sport. Jag är jättetacksam för existerande och framtida svar Anders! Verkligen!

förresten, vet någon vad skillnaderna är mellan Active VR och Normal VR?


Jag har Canon och f/2.8, så jag har ingen erfarenhet av ditt kamerahus och objektiv. Om ljusstyrkan räcker beror på hur bra belysningen är i hallen, det finns hela spannet från uruselt ljus till riktigt bra. Är det en bra hall kan det fungera om du skruvar upp ISO så högt du kan med hänsyn till hur mycket brus du tolererar. Om det är viktigt att det fungerar på matchdagen så rekommenderar jag som sagt att du går dit och rekar lite i förväg.
 
hmmm...många frågor kommer att besvaras om du går dit och provar, men jag kan ju ge några av mina åsikter iaf..

Jag använder helst inte ISO 1600 just för att det blir alldeles för mycket brus och att dra ner slutartiden måste du oxå tänka lite tajt på för att hockey är en snabb sport, så många bilder kommer att bli suddiga.
Försök att ta kort på dom som rör sig, när du provskjuter, så kan du hur det blir..
70-200 2,8 kommer att definitivt ge dig mer av ljuset i hallen, men du borde kunna klara dig med 70-300 gluggen oxå, men du får säkert efter-redigera bilderna med ljus.

VR är ett måste när din utrustning inte riktigt håller måttet för inomhus-sport.

Lägg gärna upp lite bilder från provskjutningen.
 

and30ers

Aktiv medlem
1) Du har INGEN nytta av VR när du fotar med kortare slutartider än 1/250s, såvida du fått diagnosen Parkinsons sjukdom. Men det tillför inget att stänga av den så låt den vara på, läge normal.

2) Kör så kort slutartid som krävs för att frysa rörelse, kanske 1/500s eller 1/640s

3) Skit it att det brusar lite, ISO 1600 är inget problem. Går att tvätta bort i bildbehandling. Bättre lite brus än (rörelse)oskarpa bilder.

4) Fota gärna RAW för att kunna bildbehandla/brusreducera/exponeringsjustera i datorn. Om du underexponerar ½ eller 1 steg när du fotar, och hämtar hem exponeringen i datorn har du tillgång till ISO 3200.

5) Nackdelen med foto i RAW är att kameran blir slöare och har mindre buffert för seriebildstagning.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Ska tänka på dina tips när jag fotar! Tack så mycket för ditt svar!

Bilder från övningen kommer på måndag. Bilder från hockeymatchen kommer på onsdag.

hmmm...många frågor kommer att besvaras om du går dit och provar, men jag kan ju ge några av mina åsikter iaf..

Jag använder helst inte ISO 1600 just för att det blir alldeles för mycket brus och att dra ner slutartiden måste du oxå tänka lite tajt på för att hockey är en snabb sport, så många bilder kommer att bli suddiga.
Försök att ta kort på dom som rör sig, när du provskjuter, så kan du hur det blir..
70-200 2,8 kommer att definitivt ge dig mer av ljuset i hallen, men du borde kunna klara dig med 70-300 gluggen oxå, men du får säkert efter-redigera bilderna med ljus.

VR är ett måste när din utrustning inte riktigt håller måttet för inomhus-sport.

Lägg gärna upp lite bilder från provskjutningen.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Haha<1 Som tur väl är så har jag inte Parkinsons! vet du vad det är för skillnad på läget Normal och läget Active? säker på att det går att "Tvätta bort? Jag har inga bra program för detta.

tack för dina tips!

Bilder kommer på måndag och onsdag!

1) Du har INGEN nytta av VR när du fotar med kortare slutartider än 1/250s, såvida du fått diagnosen Parkinsons sjukdom. Men det tillför inget att stänga av den så låt den vara på, läge normal.

2) Kör så kort slutartid som krävs för att frysa rörelse, kanske 1/500s eller 1/640s

3) Skit it att det brusar lite, ISO 1600 är inget problem. Går att tvätta bort i bildbehandling. Bättre lite brus än (rörelse)oskarpa bilder.

4) Fota gärna RAW för att kunna bildbehandla/brusreducera/exponeringsjustera i datorn. Om du underexponerar ½ eller 1 steg när du fotar, och hämtar hem exponeringen i datorn har du tillgång till ISO 3200.

5) Nackdelen med foto i RAW är att kameran blir slöare och har mindre buffert för seriebildstagning.
 

and30ers

Aktiv medlem
Allt ISO-brus går inte att ta bort och du tappar lite detaljer, men om du inte tittar på bilderna i 100% (pixel för pixel) är det bättre med lite brus än rörelseoskärpa. ISO 1600 och 3200 borde funka.

Här ett exempel på en bild fotad med EOS 7D i ISO 12800. Första bilden är beskuren till 12MP, brusreducerad och sedan förminskad till 400x267 för att passa detta forum. Nästa bild är ett utsnitt av ögat i 100% pixelstorlek, brusreducerad. Sista bilden är inte brusreducerad.

Jag kör Canon 7D och inte Nikon, jag använder programvaran som följer med gratis (Digital Foto Professional) för att reducera brus och konvertera till JPG.
 

Bilagor

HannesNikon

Aktiv medlem
Tack Anders!

Nu ser jag skillnaden!

Tack så mycket för att du har tagit dig dit för att besvara mina frågor och till och med bearbetat och laddat upp bilder!


(Om det du står på rör sig, använd active, om du rör på dig, använd normal.)


Allt ISO-brus går inte att ta bort och du tappar lite detaljer, men om du inte tittar på bilderna i 100% (pixel för pixel) är det bättre med lite brus än rörelseoskärpa. ISO 1600 och 3200 borde funka.

Här ett exempel på en bild fotad med EOS 7D i ISO 12800. Första bilden är beskuren till 12MP, brusreducerad och sedan förminskad till 400x267 för att passa detta forum. Nästa bild är ett utsnitt av ögat i 100% pixelstorlek, brusreducerad. Sista bilden är inte brusreducerad.

Jag kör Canon 7D och inte Nikon, jag använder programvaran som följer med gratis (Digital Foto Professional) för att reducera brus och konvertera till JPG.
 

bengt-re

Aktiv medlem
hmmm...många frågor kommer att besvaras om du går dit och provar, men jag kan ju ge några av mina åsikter iaf..

Jag använder helst inte ISO 1600 just för att det blir alldeles för mycket brus och att dra ner slutartiden måste du oxå tänka lite tajt på för att hockey är en snabb sport, så många bilder kommer att bli suddiga.
Försök att ta kort på dom som rör sig, när du provskjuter, så kan du hur det blir..
70-200 2,8 kommer att definitivt ge dig mer av ljuset i hallen, men du borde kunna klara dig med 70-300 gluggen oxå, men du får säkert efter-redigera bilderna med ljus.

VR är ett måste när din utrustning inte riktigt håller måttet för inomhus-sport.

Lägg gärna upp lite bilder från provskjutningen.
hur tänker du nu? Om huset är för brusigt och opiken för ljussvag vad skulle då IS göra för nytta? Problemet är röreseoskärpa och i dessa sammanhang är det motivets röresle som bestämmer vad du måste ha för slutartid (omkring 1/500) och där gör IS inte den minsta nytta på dessa tämligen korta brännvidder.

Nej ljusstark optik är prio ett i hockyhallar och ridhus... har man inte ljusstark optik så är det bara att gasa upp ISO och acceptera bruset - finns likssom inge möe annat att göra eftersom ljuset är begränsat och slutartiden måste hållas kort.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Första bilderna

Nu har jag varit och fotat lite i hallen. Jag fick väldigt brusiga bilder, när jag testade lägre ISO blev det rörelseoskärpa istället :(

den första bilden blev ganska bra tycker jag. Den andra bilden är jag inte supernöjd med men jag fångade ett coolt ögonblick.

Jag vill gärna höra all slags kritik från er.

Det blir nog till att köpa en Nikon D3s med ett 400 f/2,8 imorgon!! om det ändå vore så enkelt grr...

som sagt, all kritik är välkommen!

DSC_2372_hfotosidan.jpg

DSC_2343_hfBWfotosidan.jpg
 

srojoh

Aktiv medlem
Hockeybilder

Jag plåtar själv lite hockey och lägger ut på min hemsida
hallandifokus.com
Jag använder Sony A350 och ett Tamron 4-5,6/ 70-300. Mestadels så sätter jag ISO till 800, ibland har jag den på Auto. Jag brukar använda Sport/ Action läget på kameran. Fast det är ju olika på andra modeller. Så har jag givetvis Bildstabiliseringen på.
 

Bilagor

hur tänker du nu? Om huset är för brusigt och opiken för ljussvag vad skulle då IS göra för nytta? Problemet är röreseoskärpa och i dessa sammanhang är det motivets röresle som bestämmer vad du måste ha för slutartid (omkring 1/500) och där gör IS inte den minsta nytta på dessa tämligen korta brännvidder.

Nej ljusstark optik är prio ett i hockyhallar och ridhus... har man inte ljusstark optik så är det bara att gasa upp ISO och acceptera bruset - finns likssom inge möe annat att göra eftersom ljuset är begränsat och slutartiden måste hållas kort.
Jag tänker på samma sätt som du beskriver, även om mitt lät lite luddigare... men det finns ett annat bekymmer som kallas Nikon D3000.. den har upp till ISO1600 och sen heter det High1, då har du maxat ISO´t och redan på ISO800 blir det ganska brusigt.

Sen pratar ni om slutartider på 1/500 och 1/620, då blir bilden kolsvart... missförstå mig rätt nu för vad jag menar är att det inte går att få till dom slutartiderna med en ljussvag optik , dom slutartiderna du kan ligga på är 1/100 - 1/160 beroende på ISO.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte fota ishockey på onsdag och jag är lite osäker på hur jag ska göra.
Jag använder en Nikon d3000 med ett nikkor 70-300 3,5-5,6 VR objektiv. Duger den utrustningen?
Hockeyrinken är den såkallade b-rinken. Den används till konståkning och curling bland annat, hyfsat ljus.
Jag kan Max använda iso 1600 eftersom att d3000 inte är den vassaste på isovärden.

Vart ska jag stå? Vilka slutartider? Ska jag använda M, S, P eller A? RAW eller Jpeg?

Jag är amatör men jag känner min kamera superbra så jag kan ändra slutartider och bländare snabbt.

Jag är supertacksam för svar! Puss och kram Hannes!
Här har du bilder med D3000 på olika ISO:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3000/D3000THMB.HTM

Ladda hem nångra av dom och prova med Neat Image (deras demoversion brukar vara gratis) för att minska brus. Jag tror du har större nytta av 70/3,5 än 300/5,6. Jag gissar att det är enklast att skära efteråt. Har du nån programvara? Photshop Elements 8-9 är OK för både jpg & raw. Kanske funkar RawTherapee för raw (gratis) men den kraschar ofta (tål tydligen inga andra program på datorn)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
1) Du har INGEN nytta av VR när du fotar med kortare slutartider än 1/250s, såvida du fått diagnosen Parkinsons sjukdom. Men det tillför inget att stänga av den så låt den vara på, läge normal.
JO! IS/VR kan faktiskt ställa till problem under vissa omständigheter.
Under dessa omständigheter kan det faktiskt försämra funktionen hos AF.

Dessutom ökar det strömförbrukningen, och ovanpå detta uppstår en viss fördröjning från det att du trycker ner knappen tills dess bilden tas.

Visst är IS/VR bra, när du jobbar med tillräckligt långa slutartider, och på stillastående motiv.
Alternativt för panorering med vissa gluggar (kräver att objektivet har ett specialläga för panorering på IS/VR).

I övrigt, stäng av!

Eftersom den här frågan varit uppe tidigare, så har jag testat att ha IS påslaget på fotboll.
Märkte en påtaglig försämring, framför allt pga fördröjningen som uppstår när IS aktiveras.
Men också att IS försöker att "parrera" när jag gör snabba förflyttningar av objektivet för att följa spelet.

Rent generellt, vill du kunna frysa rörelser, så är ljusstarka gluggar ett måste.
Då snackar vi bländare 2,8 eller större.
 

Anders Östberg

Guest
Håller delvis med, för relativt korta brännvidder typ under 200mm där man fotar nära händelser och får snabba förflyttningar av objektivet. Där är IS/VR förmodligen inte så bra. Om man däremot fotar sport med längre objektiv och på längre avstånd så tycker jag att det hjälper, då blir det mest små kameraskakningar och inte så mycket stora snabba rörelser.
 
ANNONS