Annons

Fota ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte fota ishockey på onsdag och jag är lite osäker på hur jag ska göra.
Jag använder en Nikon d3000 med ett nikkor 70-300 3,5-5,6 VR objektiv. Duger den utrustningen?
Hockeyrinken är den såkallade b-rinken. Den används till konståkning och curling bland annat, hyfsat ljus.
Jag kan Max använda iso 1600 eftersom att d3000 inte är den vassaste på isovärden.

Vart ska jag stå? Vilka slutartider? Ska jag använda M, S, P eller A? RAW eller Jpeg?

Jag är amatör men jag känner min kamera superbra så jag kan ändra slutartider och bländare snabbt.

Jag är supertacksam för svar! Puss och kram Hannes!
 

Anders Östberg

Guest
Om hallen är öppen kan du ju gå dit någon dag innan och reka var du kan stå, och kolla vad du får för slutartider på max bländaröppning.

"M" tycker jag är bäst eftersom ljuset är konstant och kameran lätt luras av isen och olikt färgade matchdräkter. Raw är bra då det kan vara problem med färgtemperatur från belysningen i olika hallar.

Får du stå nere vi sargen tycker jag det är bäst att stå nära blålinjerna, men om plexiglaset är riktigt rent kan det bli bilder från kortänden också.

Se bara upp för puckar och klubbor om du står nära, jag rekomenderar att ha hjälm på huvudet.

Tage Olsin har skrivit om inställningar för hockeyfoto här:
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm
 
Senast redigerad av en moderator:

HannesNikon

Aktiv medlem
Om hallen är öppen kan du ju gå dit någon dag innan och reka var du kan stå, och kolla vad du får för slutartider på max bländaröppning.

"M" tycker jag är bäst eftersom ljuset är konstant och kameran lätt luras av isen och olikt färgade matchdräkter. Raw är bra då det kan vara problem med färgtemperatur från belysningen i olika hallar.

Får du stå nere vi sargen tycker jag det är bäst att stå nära blålinjerna, men om plexiglaset är riktigt rent kan det bli bilder från kortänden också.