Annons

tips till vattenbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Peaceman

Medlem
hej

jag har svårt och få snygga vatten bilder, när vatten hoppar upp och så
har ni någon bra guide eller film till detta ?

tack för svar!
 

frans

Aktiv medlem
Tålamod är väl bästa egenskapen?

Det blir många exponernigar där de flesta blir dåliga, eftersom det är svårt att exponera i rätt ögonblick.

Ställ dig i badrummet, med kameran på stativ, droppa vatten i någon behållare. Färgade behållare ger roliga färgeffekter i vattnet. Expermientera!
 

Maabse

Aktiv medlem
Hej! Det enklaste sättet jag hittat är:

  • Kameran på stativ nära diskbänken (beror på vad du har för objektiv och närgräns)
  • Använd fjärrutlösare för att undvika onödigt skak och kunna ta bilden i precis rätt ögonblick
  • En skål med vatten i diskhon (du kan behöva höja upp den med något om du inte ska behöva vinkla kameran mycket neråt och därmed missa effekten av dropparna. Djup skål ger höga droppar, grund skål ger mer kronformade formattioner)
  • Ett färgglatt (ev. mönstrat) papper eller tyg tejpat i bakkant på hon, en bit upp över kanten
  • Låta kranen droppa sakta, kolla var i skålen droppen slår ner
  • Håll en penna eller något precis ovanför där droppen slår ner, ställ in manuellt fokus
  • Ställ in tiden på 1/250, lämplig bländare (testa tex 8 och kolla vad du får för skärpedjup) och lågt ISO-tal, samt slå på blixt (jag har fått OK resultat med den inbyggda)
  • Gör det tvärmörkt i rummet
  • Lyssna på dropparna, tills du hittar rytmen när du ska trycka av -- räkna med många försök innan du träffar rätt och får den bild du vill ha.
Hoppas det var detta du undrade?
Martina
 
ANNONS