Annons

Suddigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Milla08

Medlem
Är nybörjare på detta men älskar att ta bilder, särskilt på mina bran. Problemet är att det blir suddigt när de rör sig. Har jag på blixtren tycker jag det ljusar upp för mycket och det blir inte samma känsla som utan. Gör jag fel på inställningarna?
Har en canon eos 450D och provat mig fram på M, AV och TV men det blir suddigt när de rör sig och det gör ju barn hela tiden. Ute funkar det bättre men då är det ju ljusare.
 

BikerBoyIEO

Aktiv medlem
det är precis som du säger, att ute funkar det bättre just för att det är ljusare, när du är inne så är det mörkare och då måste du ha en längre slutartid för att kameran ska hinna ta in tillräkligt med ljus för att skapa bilden. och med en längre slutartid kommer då den rörelse oskärpa på barnen när de rör sig.

det du nu kan göra för att motverka detta alltså för att öka slutartiden är att öka iso inställningen i kameran till en nivå då då du får en tillräklig slutar tid, du borde ligga runt 100 kanske.

nummer två är ju att använda blixten men det du kan pröva är att dra ner blixt styrkan för att få ett trevligare ljus.

det är väl de grunläggande åtgärderna.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Det som händerär att ljuset är för svagt, det räcker inte till för tillräckligt korta exponeringstider. Bildsensorn måste ha en viss mängd ljus för att en bild skall erhållas, då ljuset är svagt måste därför slutaren stå öppen längre för att släppa in mer ljus, exponeringstiden förlängs. Då hinner barnen röra sig under den tiden, rörelser blir suddiga.Dessutom är det svårare att hålla kameran tillräckligt stilla under så lång exponeringstid, det blir alltså också suddigt för att kameran rör sig. Det senare kan avhjälpas med stativ, men motivrörelser kommer ändå att förbli suddiga.

För att försöka kringgå detta kan man öka kamerans ljuskänslighet, ställa upp ISO. Nackdelen är att bilderna då förlorar kvalitet och blir brusiga, men brusiga bilder kan vara bättre än suddiga bilder. Man får också öppna bländaren maximalt, det hål i objektivet vilket ljuset släpps in genom. Välj en så låg siffra som möjligt för bländaren, då är öppningen som störst. Alltså: öka ISO så långt du tycker bilderna tål, öppna upp bländaren maximalt (vilket torde vara runt 3,5 på ditt objektiv). Undvik också att zooma in, det minskar objektivets ljusstyrka och förstorar kameraskakningarna på bilden. Att tända alla lampor inomhus hjälper också en del.

Om du vill investera kan du köpa ett fast, ljusstarkt objektiv. Det kommer att förbättra läget jämfört med ditt 18-55, men det är inte säkert det blir tillräckligt bra ändå. Men det blir bättre, men i mörker kan ingen kamera/objektiv fånga snabba rörelser utan blixt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Undvik att använda kamerans inbyggda blixt så långt det går. Ljuset blir platt och onaturligt, samt väldigt ljust nära kameran.

Prova med höga inställningar av kamerans ISO. Från 800 ISO till högsta värdet i kameran.

Om barnen rör sig är det svårt att få skarpa bilder om exponeringstiden är ca 1/125 sekund eller längre.

Det finns många fina Artiklar här på fotosidan om detta sök i Artiklar på Fotoskolan

MVH J O
 

dumbo

Aktiv medlem
Dra ner styrkan på blixten lite och använd slowsync i kombination med ganska högt ISO-tal. Då kommer du att få en blandning av blixtljus och befintligt ljus, vilket ser trevligare ut är bara blixtljus från den inbyggda blixten.
Du kan ju, såklart, om du inte redan gjort det, testa att bara höja ISO-talet åxå. ISO1600 bör se okej ut med din kamera.
Det är väl vad du kan göra utan att köpa nya prylar.
Ett ljusstarkare objektiv och/eller en extern blixt kan dock göra underverk. En extern blixt kan man strudsa i taket och, beroende på modell, även i en vägg. Då får man ett mycket trevligare ljus.
Canon Speedlite 270EX eller 430EX II är vettiga alternativ där den senare är kraftigare och går att vinkla både i höjd- och sidled.
 
ANNONS