Annons

Auto-ISO inget bra med ljussvag optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Bytte nyligen upp mej till en Eos 50D från att tidigare haft en 30D. För någon vecka sedan skulle vi åka bort och jag såg fram emot att få vackra naturbilder med mej hem.
Jag har långt ifrån hunnit lära mej den nya kameran och känner därmed inte dess egenheter så bra. Detta med auto-iso kan jag iaf nu.
Jag tog bara med mej mitt reseobjektiv. Det är ett Sigma 18-200 1:3,5-6.3 med stabilisering. Det tar hyfsat skarpa och bra bilder, visserligen krävs lite högt bländarvärde för att det ska bli riktigt bra, men stabiliseringen kompenserar en del så det brukar funka.
Då jag nu inte kände kameran så väl så satte jag iso-inställningen till auto och tänkte inte mer på den, min lilla Panasonickamera har också auto-iso som val, men där har jag begränsat max-iso till 400 då jag vet att allt därutöver blir förstörda bilder av brus.
Min gamla 30D hade ju inte auto-iso så där viste jag också att tal över 800 började resultera i brusiga bilder, varför jag oftast låg runt 100-400 och det blev bra bilder även vid dåligt ljus utomhus.
Men det skulle väl inte hända med den nya, men när jag nu ser på resultatet i datorn så har jag ett flertal bilder som är totalförstörda på grund av för mycket brus, en del är så kass att de inte ens duger att framkalla i 10 x 15 cm format.
Det märkliga är att kameran har rusat iväg med att lägga iso på 1600, utomhus, visserligen i väldigt gråmulet väder, men ändå. Inte ska väl det behöva ett så högt iso-tal som 1600?
Jag har inte riktigt kunnat reda ut varför den lagt iso så högt och om det är något särskilt som gjort det.
Det enda jag kan tänka mej är objektivets lite dåliga ljusstyrka kombinerat med en bländare på runt 11 och dåligt väder. Altså naturliga ljusförhållanden i denna del av världen den här årstiden.
Jag använder mej som regel av bländarpioritet och tycker jag kan handskas ganska bra med det.
Men på något vis verkar det som kameran i detta fall har lag in iso-talet mellan bländare och slutartid i prioritet. Så istället för att höja slutartiden ett snäpp så justerar automatiken iso-talet uppåt.
Jag behöver väl inte säga att nu står kameran på manuellt val av iso-tal, och det är ju misstagen man lär av fast det känns väldigt surt just nu.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag behöver väl inte säga att nu står kameran på manuellt val av iso-tal, och det är ju misstagen man lär av fast det känns väldigt surt just nu.
Nu är jag ju ingen vän alls av auto-ISO, så jag är part i målet. Däremot känns det väl inte helt ologiskt att kameran väljer att justera ISO istället för slutartid när du plåtar med telezoom? Brus före skakningsoskärpa känns som en vettig prioritering väl?

Snopet är det hur som helst och jag lider med dig. Det är aldrig kul att sitta med bilder som känns obrukbara. Om du har Lightroom så är deras brusreducering fantastisk numera, men det har du kanske redan testat?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag har för mig att Canons auto-iso siktar på att få en slutartid som är lika med brännvidden (1/100 för 100mm brännvidd) i bländarprioritetsläge, ungefär såhär:

(1) Den utgår från vald bländare
(2) Sätter slutartiden till max 1/brännvidd
(3) Höjer ISO därefter för att få rätt exponering

Den tar inte hänsyn till cropfaktor, eventuell IS-effekt etc.

Fredrik
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Trist! Jag har varit med om precis detsamma...

Men vad menar du med

Det enda jag kan tänka mej är objektivets lite dåliga ljusstyrka kombinerat med en bländare på runt 11
Använder du f/11 spelar det ju för det första ingen roll om objektivet har stor maxbländare, f/11 är f/11 oavsett objektiv.

För det andra vill det mycket till för att f/11 ska behövas för skärpedjupet, för skärpan är det onödigt nedbländat och nästan kontraproduktivt, och det förvånar mig inte alls att ISO rusar iväg på så små bländare.

Nu kan jag inte Canon, men på Nikon måste man ställa in en längsta slutartid som kameran ska tillåta innan den börjar höja ISO och dessutom kan man ställa in vilket max-ISO den ska gå upp till innan den stannar där och börjar förlänga slutartiden igen.

En annan sak jag kommer att tänka på, när kameran nått max-ISO börjar den som sagt förlänga slutartiden igen för att få rätt exponering. Det kan ju göra att du får såpass lång slutartid att det blir brus kombinerat med rörelseoskärpa som är något av det värsta som finns. Vilka tider fick du på bilderna som blev sämst?

Om du kan stå ut med kort skärpedjup blir påverkan av lite oskärpa från objektivet mindre ju högre ISO man använder, objektivets fel maskeras av kamerans. f/4 ger trots allt 1/100 sek när f/11 ger 1/10 på samma ISO!

Läs igenom bruksanvisningen och se exakt hur auto-ISO fungerar på din kamera. Den är under inga händelser lika enkel som på din kompakt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
För att förtydliga, jag tror inte att du kan auto-ISO nu och jag tror absolut inte att det har att göra med om optiken är ljussvag eller inte.
 

rogka566

Aktiv medlem
Nu kan jag inte Canon, men på Nikon måste man ställa in en längsta slutartid som kameran ska tillåta innan den börjar höja ISO och dessutom kan man ställa in vilket max-ISO den ska gå upp till innan den stannar där och börjar förlänga slutartiden igen.
Jag har bara fotograferat med systemkamera ca 1 år och redan efter några månader insåg jag att det är så här man vill att det skall fungera. Jag har en 50D precis som trådskaparen och upplever samma sak. Canon borde också insett detta.

Problemet minskar dock något om man efterbehandlar bruset i LR eller DPP och jag kan då tycka att auto-ISO möjligen blir användbart. Om man dessutom använder ett objektiv med stabilisering får jag äntligen skarpa bilder utan skakningsoskärpa när jag kör bländarprioritet som nämnt väljer 1/brännvidden.

Min slutsat: EOS 50D och AV => kör med IS och RAW+efterbehandling
 

elbe

Avslutat medlemskap
Ett sätt med auto-iso på Canons modeller 40D, 50D och 7D m.fl. "crop-modeller" är att köra på "Tv" med den tid, eller aningen kortare, som IS klarar med hänsysn tagen till crop-faktorn och låta kameran välja bländare och iso automatiskt.

Med t.ex. ett 300 mm objektiv med en IS-kapacitet på 3 steg så kan du välja tiden 1/( 1,6 x "300/3 steg").
Alltså 1/(1,6 x 40) ~ 1/60 som absolut längsta tid.
Det naturliga valet för "Tv" torde då bli 1/100s.

Väljer du oxå att använda "säkerhetsförskjutning" slår kameran automatiskt över till "Av" med största bländare, högsta iso och med lämplig tid, längre än 1/100s i exemplet ovan, för att hindra en underexponering.

Tv eller Av med eller utan auto-iso beror ju sedan på vilken ljussituation som råder vid de motiv du är ute efter.
 

Kenneth T

Aktiv medlem
Jag kan komplettera mina uppgifter lite grann, lite beroende på vilken brännvidd jag använt så ligger slutartiderna runt 1/25 vid brännvidd 200 och 1/80 vid brännvidderna 18 och runt 50 mm.
Och visst, när jag nu läser andras reaktioner, vilket jag är mycket tacksam för responsen, och tänker till lite så är det väl så det ska vara att kamerans autoinställning lägger in iso-talet mellan bländare och slutartiderna. Jag har kollat manualen ordentligt nu, men det finns ingen möjlighet att maximera det iso-tal man vill kameran ska använda innan den förlänger slutartiderna.
Det enda jag kan tänka mej nu när jag läst på lite mer är den högdagerprioritet som kameran var inställd på som möjlig, och därmed gjorde det möjligt för automatiken att variera iso-talet mellan 200 - 3200.
Hur sen Canons inbygda brusreducering fungerar vet jag inte då jag inte har något referensmaterial att gå efter.
Men brusreduceringen för bild var ställd på auto :) även den, och brusreducering för höga iso-tal stod på standard, den kan ju höjas till kraftig, om det sen gjort någon skillnad vet jag inte.
Men som sagt, jag hade inte hunnit sätta mej in i alla viktiga funktioner, så jag får väl lägga manualen som kvällslektyr nu. Tack för tipset om Lightroom, jag använder det inte, men man kan ju testa någon provversion en månad och se.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad du framför allt behöver tänka på är att all denna automatik som du använt inte sker i det fördolda. Värdena visas i displayen hela tiden, så du kan se vad som händer.

Det är bara 550D och 60D, samt kamerorna i 1D serien, som tillåter att man sätter ett tak för ISO. Men om du får slutartider på 1/25 spelar det ju ingen roll. Hade du begränsat ISO hade du fått ännu längre tider och ännu sämre bilder (suddiga). Lösningen för dig, i det beskrivna fallet, heter stativ. Tyvärr finns inga Auto-stativ... Såvida man inte med det menar att ta stöd mot träd eller annat som kan finnas.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok, med 1/25 sek på 200 mm är det inte bara brus utan också som jag misstänkte rörelseoskärpa. Med lite brus i bilden kan de vara svåra att skilja åt, men det finns ingen möjlighet att du kan handhålla 200 mm på 1/25 ens med stabilisering.

Som apersson skriver, hade du haft lägre ISO hade du fått ännu längre slutartider med ännu mer rörelseoskärpa. Hur man än vänder på det, ISO-brus är bättre än rörelseoskärpa.

Lugna dig lite med att döma ut auto-ISO innan du vet hur det funkar på riktigt, inte bara att det inte ger dig skarpa bilder precis alltid.


Dessutom återstår frågan, använde du f/11 i dåligt ljus? Märkte du inte att du fick långa slutartider? Inte för att vara elak, men isåfall skulle jag inte vilja hålla med om att du handskas bra med bländarprioritet.

Vad gäller skärpa på olika bländare för ditt objektiv kan du läsa lite här:

http://www.photozone.de/canon-eos/321-sigma-af-18-200mm-f35-63-dc-os-canon-test-report--review?start=1

Skarpast på f/5,6 och på f/11 har det redan tappat en hel del i skärpa.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det faller tillbaka på att oavsett om man ställer in allt så manuellt som möjligt, eller så automatiskt som möjligt, så måste man hålla koll på vilka värden man får.

Instrumentpanelen i sökaren ska utnyttjas.
 

rautio

Aktiv medlem
Jag menade snarare att jag lärt mej det negativa om hur auto-iso fungerar, och därmed att funktionen känns överflödig för mej.
Jag tycker autoiso är helt fantastisk i många situationer. Men då kör jag manuellt läge, lägger gränsvärden för isot (vilka förstås på 1d mark 4 är rätt breda, därav tycker jag också att det är första huset från canon som autoiso faktiskt är användbart på i paraxis) och håller bara ett öga på ljusmätaren då och då. Jag kan fritt bestämma tiden och öppningen utgående från bilden och hur jag vill tekniskt förverkliga den utan att behöva spela med tre faktorer.

Men det finns mycket ljusförhållanden som autoiso inte är den bästa lösningen, eller någon automatik överhuvudtaget.

f11 ger höga iso eller långsamma tider om du inte är ute under gassande sol på sommarn.

ett till tips, trots att du kör automatik, måste du hålla ett öga på vad kameran gör och vad du har för värden och vad dom värdena (1600 iso i dethär fallet) betyder för ditt hus. Är det ohållbart så lägger du lägre gränsvärden. Läs manualen, testa kameran och lär dej av slutresultatet, inget kommer gratis :D
 

wfrank

Aktiv medlem
Fast det dumma med 50D (och även 7D) är att det inte går att ställa gränsvärden. Antingen är det Auto eller så är det fast. Att min 7D funkade så lärde jag mig den "hårda vägen" liknande som för trådskaparen. Innan jag begrep vad som hänt tänkte jag "shit vad jag är duktig på att gissa exponeringsvärden i M-läge i mörker!". Så fel jag hade... :)
 

Fogel70

Aktiv medlem
ett till tips, trots att du kör automatik, måste du hålla ett öga på vad kameran gör och vad du har för värden och vad dom värdena (1600 iso i dethär fallet) betyder för ditt hus. Är det ohållbart så lägger du lägre gränsvärden. Läs manualen, testa kameran och lär dej av slutresultatet, inget kommer gratis :D
Dock tror jag det är ett rätt vanligt missförstånd att automatik är något man kan använda för att slippa tänka på vilka inställningar som används. Att automatiken kan ersätta fotografens input.

I praktiken används automatik bäst för att förenkla hanteringen av kameran, men man måste vara lika uppmärksam på vilka inställningar som används som när manuella inställningar används. Dessutom är det inte i alla situationer som automatik förenklar.

I fallet med auto-ISO så tycker jag det är väsentligt att övre gräns på ISO kan ställas in och att kamerans valda ISO syns i sökaren vid auto-ISO. Dessutom bör det vara enkelt att växla mellan manuellt/auto ISO, helst utan att behöva ta ögat från sökaren.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon och Nikon har valt lite olika lösningar på gott och ont. Hos Nikon kan man förvisso välja längsta slutartid innan ISO höjs med detta blir klart jobbigt med 18-200, om man ställer in 1/200 vid 18mm får man onödigt mycket brus, väljer man 1/15 vid 200mm kan man trots VR få skakningsoskärpa. Canon har valt att byta ISO vid 1/brännvidd, men har man t ex IS leder detta i många situationer till onödigt högt brus. Varför kan nu inte dessa tillverkare göra det bästa av två världar - hög ISO vid en användarvald 1/brännvidd +/- ett antal steg istället för en fast slutartid eller en en strikt relation till brännvidd som man inte styr över? Säg t ex att man kör statiska motiv utan stativ och litar på IS/VR att klara 3 steg varför inte kunna välja att göra så att autoISO höjer ISO vid 1/(brännvidd/2exp3) eller 1/30 sek vid 250mm eller 1/4 sek vid 30mm? Vore det bästa av båda systemen.

Jag använde aldrig autoISO på Nikon med zoomar av den anledningen.

Sedan tycker jag förslaget att köra i Tv verkar klokt och finurligt. Som regel tycker jag att jag får bättre bilder av att aldrig gå under en passande slutartid och offra bländare och ISO istället. Det går att glra något åt brusiga bilder, men skaknings- eller rörelseoskärpa går inte att göra något åt.
 

dumbo

Aktiv medlem
Det jag är mest nyfiken på är ju bilder på ISO1600 med en 50D kan bli så förstörda att de inte duger för en print på 10x15cm. 20x30cm borde inte vara några som helst problem och det bör inte vara några större problem att printa ännu lite större.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Varför kan nu inte dessa tillverkare göra det bästa av två världar - hög ISO vid en användarvald 1/brännvidd +/- ett antal steg istället för en fast slutartid eller en en strikt relation till brännvidd som man inte styr över? Säg t ex att man kör statiska motiv utan stativ och litar på IS/VR att klara 3 steg varför inte kunna välja att göra så att autoISO höjer ISO vid 1/(brännvidd/2exp3) eller 1/30 sek vid 250mm eller 1/4 sek vid 30mm? Vore det bästa av båda systemen.
Pentax har delvis detta i K7 och K5. De har valbar känsligheter på auto-ISO (snabb/normal/långsam) som ger slutartid på motsvarande 0.5x, 1x eller 2x 1/brännvidd. Men det skulle kunna kompletteras med fler val för att bättre dra nytta av stabiliseringens inverkan.

Använder man programautomatik kan man även kombinera detta med olika val av programkurvor, tex gör kombinationen av sportautomatik och "snabb" auto-ISO att kameran prioriterar 1/1000s eller kortare slutartid. Med "normal" auto-ISO och sportautomatik prioriterar kameran slutartid på 1/500 - 1/1000s.
Sportautomatiken fungerar riktigt bra i praktiken då effekten blir att man mha program-shift då styr bländaren och kameran väljer ISO för att hålla slutartiden i den valda automatikens "fönster" (tex 1/500 -1/1000s).

Med det finns även andra typer av valbara programkurvor, tex landskapsautomatik eller MTF-automatik (kameran prioriterar då objektivens skarpaste bländartal).
 

wimi

Aktiv medlem
Det jag är mest nyfiken på är ju bilder på ISO1600 med en 50D kan bli så förstörda att de inte duger för en print på 10x15cm. 20x30cm borde inte vara några som helst problem och det bör inte vara några större problem att printa ännu lite större.
Jag har inga problem med 10x15cm på ISO 3200 med min 50D. Även ISO 6400 brukar bli ok för det formatet. I Lightroom brukar jag brusreducera till ca 20 då.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har inga problem med 10x15cm på ISO 3200 med min 50D. Även ISO 6400 brukar bli ok för det formatet. I Lightroom brukar jag brusreducera till ca 20 då.
Oj så lite brusred ;). Jag kör på rejält. Ca 70 i luminans och 50 i chroma på 7D. Omdet råkar bli "plastigt" utseende så lägger jag på brus för. Fast nu har jag nästan inga på 6400. Hanmar rätt ofta på 1600 och 3200 när jag kör bröllop i kyrkor och inte vill använda blixt.

Kommer nu inte ihåg ifall 50D kan ha autoiso i manuellt läge, men 7D kan och vill man styra både slutartid och bländare och kan leva med ISO3200 så är autoison bra. Själv är jag väldigt glad över autoiso i de flesta lägen där jag inte använder mig av stativ.

/Stefan
 
ANNONS