Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laserstråle

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Mitt problem är att jag vill fotografera en linjelaser (typ bygglaser) med hela strålen markerad. Laserstrålen i sig syns ju inte för blotta ögat förutom när den träffar ett föremål, t.ex. en vägg.
Har ni några tips på hur jag kan bryta ljuset i en laser så att jag kan fotografera hela laserstrålen och dess utbredning?

Provade med vattendimma för att få småpartiklar i luften, utan märkbar förändring :-(
 

Ventures

Aktiv medlem
De (olagliga) gröna lasrarnas stråle syns i luften. Men det kanske var rött ljus du ville ha?
Går det inte att fejka strålen i något program annars?
 

Anjou

Aktiv medlem
Det finns flera olika typer av rökmaskiner eller Hazer som gör fin dimma så att scenljuset syns i luften utan att det ser rökigt ut. Testa att googla på hazer.

/ Kalle
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Japp som Peter sa så är det rök eller fint mjöl som gäller för att få laserstrålar synliga. Annars så är det ju relativt lätt fejka med retusch eller på annat sätt.

/ Magnus
 

Peterus

Aktiv medlem
Jo tyvärr, en röd stråle, enligt manualen så är det 620-690 nm våglängd.
Den röda syns lika bra(dåligt) som den gröna.
Dessa lasrar ligger alla i det synliga våglängdsområdet.
De måste bara ha någonting som får ljuset att avvika från den bestämda rutten för att de ska bli synliga. (dvs de måste belysa en partikel eller droppe som i sin tur syns)

/Peter
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Det finns flera olika typer av rökmaskiner eller Hazer som gör fin dimma så att scenljuset syns i luften utan att det ser rökigt ut. Testa att googla på hazer.

/ Kalle
Hazer verkar vara riktigt intressant. Vill ju bryta ljuset, inte lägga hela fotot i dimma.

Någon som kan rekommendera en bra Hazer för mindre utrymme. Behöver inte fylla en hel teaterscen utan endast en mindre yta för produktfotografering.
 

cgdesign

Ny medlem
vi tog en tavel sudd till en gammal hederlig griffel tavla och slog av krita från fungerar mycket bra, låt bara det värsta av kritan lägga sig innan du fotar, lycka till
 

bengt-re

Aktiv medlem
Den röda syns lika bra(dåligt) som den gröna.
Dessa lasrar ligger alla i det synliga våglängdsområdet.
De måste bara ha någonting som får ljuset att avvika från den bestämda rutten för att de ska bli synliga. (dvs de måste belysa en partikel eller droppe som i sin tur syns)

/Peter
Nja, ögats känslighet är högre för grönt ljus vilket gör att vid samma (max lagliga) effekt så är synbarheten bättre på grön gentemot röd laser.

För att synas så är rökmaskin eller rökspray bra metoder.
 

Walle

Aktiv medlem
Sen är det ju så att de gröna oftast har betydligt högre effekt än de vanligaste röda man ser. Och högre effekt gör också att mer ljus reflekteras på partiklar i luften. En grön laser, oavsett effekt, syns precis lika dåligt i luften om luften är 100% ren (vilket den knapp ens är i ett renrum).

kolla på rökspray på teknikmagasinet. Kan nog funka om man låter röken tunna ur sig lite en stund.
 

Naomi Eklöf

Aktiv medlem
En hazer eller ännu hellre en "cracker" är mitt förslag.
Skillnaden emellan dessa är att hazern är baserad på vanlig rökmaskinsvätska som brukar vara spädd eller helt enkelt bara spridas tunnare på lägre "effekt" än en normal rökmaskin. Crackern är oljebaserad och ger generellt sett en tunnare dimma som bryter ljuset bättre.
Båda typerna av maskiner hyr du lätt hos en välsorterad ljud och ljus uthyrare.
Ifall du bor i Stockholm så skulle jag börja med att kolla hos Teaterteknik.
 

iSolen.se

Guest
En hazer eller ännu hellre en "cracker" är mitt förslag.
Skillnaden emellan dessa är att hazern är baserad på vanlig rökmaskinsvätska som brukar vara spädd eller helt enkelt bara spridas tunnare på lägre "effekt" än en normal rökmaskin. Crackern är oljebaserad och ger generellt sett en tunnare dimma som bryter ljuset bättre.
Båda typerna av maskiner hyr du lätt hos en välsorterad ljud och ljus uthyrare.
Ifall du bor i Stockholm så skulle jag börja med att kolla hos Teaterteknik.
Overkill, om det bara är en stråle görs det bättre i efterbehandling, dessutom med större kontroll.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Overkill, om det bara är en stråle görs det bättre i efterbehandling, dessutom med större kontroll.
Min tanke var att försöka förmedla utbredningen av en kors-/linje/punktlaser, dvs en lätt ljusgardin som sträcker sig mot väggar, tak mm och blir klarröd när den träffar. Kommer nog att börja med sprayen från Teknikmagasinet för att kolla hur det ser ut, om det är möjligt att komma dit jag önskar.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Det finns inge specifikt förbjud mot gröna lasrar, alla lasrar över 5 mW är förbjudna på allmän plats. Dock är det populärast med starka gröna lasrar eftersom ögat ser grönt ljus bäst (ska man investera i en laser så väljer man troligen den som är mest anpassad för ögat) .

En 5 mW grön laser är lika farlig som en 5 mW röd laser.

En 5 mW grön laser ser man strålen mycket bättre på jämfört med en 5 mW röd laser. Detta för att "rayleigh scattering" är indirekt proportionellt mot våglängden upphöjt i fyra!

Jag har själv hanterat 100 mW gröna laserar som jag använt i vissa experiment, och man ser strålen mycket tydligt även utan rök (det ljuset som sprids av luftmolekylerna i sig är tydligt synliga). Dock ska man vara mycket försiktig med var man riktar den, för en direkt träff i ögat, ger med stor sannolikhet permanenta skador (mindre en 1 miljondels sekund direkt i ögat kan ge permanenta skador av en så kraftig laser)

--------------
http://img264.imageshack.us/img264/9024/img4934f.jpg
--------------
Tagen vid midnatt vid fullmåne utan någon rök (lång slutartid gör bilden ljus, tom. så ljus att laserstrålen är helt utbränd i gröna kanalen)
 

Bilagor

Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Det finns inge specifikt förbjud mot gröna lasrar, alla lasrar över 5 mW är förbjudna på allmän plats. Dock är det populärast med starka gröna lasrar eftersom ögat ser grönt ljus bäst (ska man investera i en laser så väljer man troligen den som är mest anpassad för ögat) .

En 5 mW grön laser är lika farlig som en 5 mW röd laser.

En 5 mW grön laser ser man strålen mycket bättre på jämfört med en 5 mW röd laser. Detta för att "rayleigh scattering" är indirekt proportionellt mot våglängden upphöjt i fyra!

Jag har själv hanterat 100 mW gröna laserar som jag använt i vissa experiment, och man ser strålen mycket tydligt även utan rök (det ljuset som sprids av luftmolekylerna i sig är tydligt synliga). Dock ska man vara mycket försiktig med var man riktar den, för en direkt träff i ögat, ger med stor sannolikhet permanenta skador (mindre en 1 miljondels sekund direkt i ögat kan ge permanenta skador av en så kraftig laser)
Räckte med att en kollega lyste med grön laser på sin svarta handske för att det skulle kännas som man tittat in i solen. Näste kollega lekte runt med pekaren och tryckte av den rakt in i ögat på mig, men synen har klarat sig. Tog dock några timmar att bli återställd. Den låg några fler mW än fem, men inte mycket mer.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Räckte med att en kollega lyste med grön laser på sin svarta handske för att det skulle kännas som man tittat in i solen. Näste kollega lekte runt med pekaren och tryckte av den rakt in i ögat på mig, men synen har klarat sig. Tog dock några timmar att bli återställd. Den låg några fler mW än fem, men inte mycket mer.
5 mW (även upp till 10 mW i vissa fall) anses inte vara skadligt, eftersom ögats egna blinkreflex ska hinna blinka innan någon skada sker.

Dock fungerar alla gröna lasrar så, att det är en infraröd laser som frekvensdubbleras genom en olinjär kristall för att ge grönt ljus. Och billiga gröna lasrar släpper även igenom det infraröda ljuset (inget filter som blockerar det då det skulle kosta mera) som kan vara minst lika starkt som det gröna. Och i det fallet kan en som ger 5 mW grönt ljus också ge massor av infrarött ljus som totalt blir mer än 10 mW!

(Det infraröda ljuset fokuseras inte lika bra som det gröna så den infraröda strålen går lite utanför den gröna och eftersom man inte ser den, kan man av misstag lysa någon i ögat även om man inte ser det! Och ögat har ingen blinkreflex mot infrarött ljus så där kan man skada någon utan att personen själv kan göra något åt det!)
 
Senast ändrad:

Anjou

Aktiv medlem
Tänk på att sensorn är väldigt känslig för laserljus. Det finns en uppsjö länkar som handlar om folk som fått strålen rakt i kameran och förstört en grabbnäve pixlar. Är kanske främst viktigt att tänka på om man filmar.

/ Kalle
 
ANNONS