Annons

Oskärpelek

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Jag hittade ett tips på hur man kunde leka med olika former för att göra oskärpereflexerna lite roligare (annorlunda åtminstone) ibland. Ett exempel på det kan du hitta här:

http://www.flickr.com/photos/18666967@N00/378717376/

Jag gjorde ett litet test i helgen där jag tillverkade en "huva" att sätta på mitt fasta 50/1.4-objektiv. När jag testade att fota en bild först utan och sedan med den nya "bländaren" så noterade jag att den andra bilden hade mycket större skärpedjup än den första fastän jag hade samma inställningar i kameran. Jag hade bländare 1.6 på kameran vid båda tillfällena men slutartiden olika.

Efter lite funderingar så insåg jag att "hjärtbländaren" som jag hade gjort var mindre än bländardiametern inne i objektivet och därför gick kamerans slutarautomatik efter vad kameran "såg" ljusmässigt. Nu undrar jag hur jag man beräknar för att få rätt storlek på "hjärtbländaren" för att få ungefär motsvarande bländare som inne i objektivet som utanför UTAN att det blir partier som förvinner/mörkas i utkanten av bilden. Ta bländare 1.8 som exempel eller möjligen 2.0 om det skulle underlätta. :)
 

Makten

Aktiv medlem
Du kan inte få samma bländarvärde som objektivets maximum, eftersom den ju har annan form och därför måste vara mindre för att "synas". Antagligen är det bäst att ställa objektivet till största öppning (eller möjligen en liten skvätt nedbländat) och sen göra den främre bländaren lite mindre.

Att placera bländaren framför objektivet inverkar säkert lite på hur stor öppningen ska vara, men du kan nog utgå från den enkla teorin. Ett 50/1,4 har en största bländaröppning som ser ut att vara 50/1,4 = 36 mm i diameter. Så om din främre bländare är rund så ska den vara mindre än så för att ge någon effekt vad gäller ljusinsläpp (fast bara i mitten eftersom du begränsar ljusinsläppet mer utåt kanterna). Men en stjärnformig bländare har ju mindre area, så om spetsarna är låt säga 33 mm från udd till udd så kommer ljusinsläppet ändå vara mindre än f/1,5 (alltså 50/33).

Hur du än gör så kommer du att få mindre ljusinsläpp så fort bländaren har en annan form än rund.

Tillägg: Du kan också prova att sätta bländaren bakom objektivet. Det kanske ger ett annat resultat, och då får du kika in i objektivet och se hur stor den ser ut att vara:) Det är nämligen inte den fysiska storleken som är relevant, utan hur stor den ser ut att vara om man tittar in i kameran framifrån.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Tack Martin! Det var just hur man räknade ut bländarens diameter som jag var ute efter. Visste inte att det var så enkelt. :) Tack igen!
 

Quisquam

Aktiv medlem
Hur stort hjärta klippte du ut i din sådan där mall? Var det motsvarande 1.4 bländaröppning eller var den mindre?

I artikeln föreslår de ju en ca 15 mm stor öppning (eller aningen större).
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag var så ambitiös att jag fräste hålet med en CNC-fräs i svart 1mm PMMA. Hålet som användes där var ungefär 10mm - man kan ha större,men de blobbar gärna ihop då, så jag skulle rekomendera mellan 10-15mm istället.
 

Bilagor

Quisquam

Aktiv medlem
Bengt! Varför ska jag då ha kameran inställd på bländare 1.4 om hjärtat är mindre än, som Martin sa, 36mm (dvs 50"delat med"1.4)?

Kameran "bländar ju ändå ned" vid fotograferandet. Förklara gärna! :)
 

bengt-re

Aktiv medlem
Kort svar - varför inte? Om man nu ändå har frontbländare så finns det ingen anledning att dra igen hålet i objektivet också - Det går säkert ställa f/2.2 och det fungerar lika bra, men återigen - inget blir bättre av det så lika bra att köra med max öppen bländare - det ger också möjligheten att ha enicke centrerat öppning och även att använda fler än en öppning - det är kanske inte lika kul, men det är intressant på ett annat sätt då det ger grunden för att kunna experimentera med lite ovanliga användningsområden för optik.

En annan fördel med att köra fullt öppet är att man får WYSIWYG i sökere eller skärm vilket underlättar inställning av focus och exponering.
 
ANNONS