Annons

Problem med varierande fokus i autofokusläge

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjädern

Medlem
Jag har en bekant som jag försökt hjälpa med ett fokuseringsproblem, där bilder blir oskarpa i vissa lägen. Jag bifogar nedan en text som han skrivit samt lägger in lite data och foton på de beskrivna problemen. Hoppas att det är någon som kan hjälpa till och ge en möjlig orsaksförklaring till detta problem. Bifogar några bilder som kanske kan illustrera problemet. Hoppas att någon har en lösning på problemet /Mvh Håkan

Kamera: Canon 550D
Objektiv: EF-S 15-85, EF-S 55-250, EF 50 f1,8

Får ofta lite halvtaskig skärpa på autofokus bilderna, men det är inte konsekvent lika dåligt. Några gånger riktigt dålig skärpa, någon gång riktigt bra. Problemet finns med alla objektiven. Det verkar som att problemet inte finns om jag använder kontrast-AF.

Manuell fokus verkar ofta bättre än autofokus.
Vad kan orsaka detta problem?
(Alla bilder zoom / crop 100%)

Bild 1 är manuell fokus
Bild 2 är autofokus
Bild 3 crop av knä
Bild 4 crop av öga
Bild 5 hela bilden- märk var fokuspunkten ligger och jämför med crop av knä och crop av öga.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Shompis

Avslutat medlemskap
Hej,

Lite förvirrad. Bild 1 och inte 2 är AF va? Tänkte på den röda fyrkanten.
Knä-crop verkar inte vara från bild 5?

Annars så är ju AF inte helt perfekt. Även en bra kalibrerad sådan kan inte i alla situationer mäta sig med manuell fokus. I vissa fall är den lika bra, i andra fall mindre bra. Så att manuell fokus blir bättre behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fel på AF.

Sen tycker jag personiigen att bild 1 och 2 ser bra ut.

Bilden med mannen med glasögon kanske är rörelseoskärpa? Vilken slutartid användes? Och vilken bländaröppning användes? Ju minre desto kortare skärpedjup.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Sannolikt för att autofokusen fångar något annat än det du ville ha skarpt. T ex ögonbrynet i bild 2 eller hakan på mannen. Kan du flytta autofokuspunkten (jag har inte Canon så jag vet inte)
 

Tjädern

Medlem
Tekniska beskrivningar

Hej,

Lite förvirrad. Bild 1 och inte 2 är AF va? Tänkte på den röda fyrkanten.
Knä-crop verkar inte vara från bild 5?

Annars så är ju AF inte helt perfekt. Även en bra kalibrerad sådan kan inte i alla situationer mäta sig med manuell fokus. I vissa fall är den lika bra, i andra fall mindre bra. Så att manuell fokus blir bättre behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fel på AF.

Sen tycker jag personiigen att bild 1 och 2 ser bra ut.

Bilden med mannen med glasögon kanske är rörelseoskärpa? Vilken slutartid användes? Och vilken bländaröppning användes? Ju minre desto kortare skärpedjup.
Här kommer lite mer teknisk bakgrund till bilderna. Alla beskrivna bilder får inte plats, men bilderna ovan finns i nedanstående lista enligt följande:

Bild 1 motsvarar 2537
Bild 2 motsvarar 2538
Bild 3 motsvarar 2810 crop knä
Bild 4 motsvarar 2810 crop öga
Bild 5 motsvarar 2800 skärmdump

Jämför 1493-1495, tagna vid samma tillfälle, samma ljus (mulet), samma avstånd, endast centrala AF punkten med konfirmerad fokus i ansiktet. Stillastående motiv.
Bild nr Obj brännvidd bländare slutare iso Fokuspkt skärpa
1493 55-250 131 5 160 400 center Dålig
1494 55-250 131 5 250 400 center Halvbra
1495 55-250 131 5 160 400 center Bra

Jämför 2801-2810. Tagna vid samma tillfälle, blixt studsad i tak, samma avstånd alla bilderna. Central AF punkt konfirmerad fokus i ansiktet.
Bild nr Obj brännvidd bländare slutare iso Fokuspkt skärpa
2800 15-85 50 8 1/200 400 center Bra
2801 15-85 50 8 1/200 400 center Ganska bra
2810 15-85 63 8 1/200 400 center Dålig, fokus ligger på knäet

Jämför 2537 & 2538 – tagna för att jämföra manuell & autofokus. Stativ, stillasittande motiv. Repeterade flera gånger, manuell fokus alltid åtminstone lite bättre.
Bild nr Obj brännvidd bländare slutare iso Fokuspkt skärpa
2537 15-85 85 5,6 1/8 400 center Ganska bra
2538 15-85 85 5,6 1/6 400 manuell Klart bättre

Tegelväggsbild – frontfokuserar lite?
Bild nr Obj brännvidd bländare slutare iso Fokuspkt skärpa
2849 50 f1,8 50 1,8 1/400 100 Center Frontfokuserar?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Notera skillnader mellan kontrast AF och vanlig fasdetekterande AF. Kontrast AF fokuserar från sensorn som tar bilden så så länge man inte rör sig kommer bilden alltid att vara i fokus oavsett om objektivet är helt fel kalibrerat eller perfekt. Fasdetekterande AF (den snabba vanliga) mäter hur ljuset från motivet möts vid en separat sensor och beräknar hur mycket fokus borde behöva justeras och justerar därefter. Det finns ju ingen garanti att det verkligen är i fokus för den mätningen görs inte. Om kamera och objektiv är rätt kalibrerade stämmer det, om inte, blir det fel. Med tanke på att felet inte är konsekvent tror jag inte det är fel på autofokusen utan antingen användarfel (fokuserat på fel sak), för dåligt ljus eller för låg kontrast att fokusera på. Mitt förslag: se till att välja fokuspunkt manuellt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ursäkta men jag hänger inte med alls.

Jag tror det vore bra om din kompis koncentrerade sig på ett motiv (något stila icke mänskligt) och ett objektiv. Sätt sedan kameran på stativ och ta bilder med AF och jämför dessa med LiveView och manuell fokus.

Detta bör ge en vägledning om huruvida AF är helt galet och behöver justeras.
 

Tjädern

Medlem
Notera skillnader mellan kontrast AF och vanlig fasdetekterande AF. Kontrast AF fokuserar från sensorn som tar bilden så så länge man inte rör sig kommer bilden alltid att vara i fokus oavsett om objektivet är helt fel kalibrerat eller perfekt. Fasdetekterande AF (den snabba vanliga) mäter hur ljuset från motivet möts vid en separat sensor och beräknar hur mycket fokus borde behöva justeras och justerar därefter. Det finns ju ingen garanti att det verkligen är i fokus för den mätningen görs inte. Om kamera och objektiv är rätt kalibrerade stämmer det, om inte, blir det fel. Med tanke på att felet inte är konsekvent tror jag inte det är fel på autofokusen utan antingen användarfel (fokuserat på fel sak), för dåligt ljus eller för låg kontrast att fokusera på. Mitt förslag: se till att välja fokuspunkt manuellt.
Spännande förklaring. Jag lägger in två bilder på en tegelvägg. Här syns tydligt problemet. Handlar det om en mikrojustering tror ni?
 

Bilagor

Tjädern

Medlem
Ursäkta men jag hänger inte med alls.

Jag tror det vore bra om din kompis koncentrerade sig på ett motiv (något stila icke mänskligt) och ett objektiv. Sätt sedan kameran på stativ och ta bilder med AF och jämför dessa med LiveView och manuell fokus.

Detta bör ge en vägledning om huruvida AF är helt galet och behöver justeras.
Ok, jag är medveten om att det kanske är lite rörigt, men jag har skickat två nya bilder (tegelvägg) och en fråga som jag tror avgränsar problemet och tydliggör det!
 

AFJ

Aktiv medlem
Exemplet med tegelväggen är lite svårtolkat tycker jag. Det kan vara så att det är lite frontfokus. Men det kan också vara så att den verkliga fokuspunkten är något större än vad som visas i sökaren (så är det t ex på 7D). Om punkten är större än vad fotografen tror och han fotar i vinkel mot ett motiv kommer ju fokus att hamna fel.

Jag skulle föreslå att han fokuserar på ett motiv som är vinkelrätt mot kameran och sedan lägger en linjal bredvid det han fokuserar mot. Då blir det lättare att se.

Mikrojustering är en tveksam metod - funkar på fasta gluggar men inte på zoomar.

Om du söker lite i fourmet så har vi de senaste åren haft ett par riktigt långa trådar om AF på Canon 5D mk II och 7D.
 

dumbo

Aktiv medlem
Spännande förklaring. Jag lägger in två bilder på en tegelvägg. Här syns tydligt problemet. Handlar det om en mikrojustering tror ni?
Det är inte alltid att själva AF-sensorn är lika liten som själva rutan som markerar vilken man valt. Ibland kan själva sensorn gå lite utanför och en dylik bild är därför inte säker som ett mått på att AF hittar rätt eller fel. Man bör använda något som är hel utan detaljer, utom just en viss punkt, så att af inte KAN råka hamna galet.
Om det är så på just 550D vågar jag inte svära på, men ofta är det så.

http://focustestchart.com/chart.html

Här har du lite som du kan skumma igenom och längt ner finns en PDF med ett testmotiv som iaf är mycket säkrare än en tegelvägg.
 

HåkanThn

Medlem
Hej,
Det är jag som är "kompisen". Detta verkar vara ett riktigt bra forum, så jag ville också bli medlem.
Tack för alla svar, förstår att jag bör göra lite mer tester av fokusjusteringen.
Skärpan i bildern varierar dock väldigt mycket, tacksam om någon kan ge lite mer ledtrådar till vad det kan bero på.
Jag vill förtydliga lite:
Exempelbilderna 3-5 i första inlägget är tagna ur en serie av 10-talet bilder tagna direkt efter varandra.Ett par av bilderna är mycket skarpa, några är märkbart sämre men ok, och en bild har riktigt dålig skärpa (se bild 4, "crop öga"). Fokus ser ut att ha hamnat långt framför fokuspunkten, se "knäet" som är ganska skarpt.
Alla bilder är tagna med 1/200s och blixt 430EX riktad mot taket => inte rörelseoskärpa? (Objektivet har också bildstabilisering, och jag hade bra stöd när jag tog bilderna)
Bländare var f8 => hyfsat skärpedjup, borde inte vara så fokuskänsliga?
Jag har för alla bilderna valt centrala AF punkten (skall vara den känsligaste), och alltid riktat den mot ansiktet vid hakan/halsen. Har fått fokuskonfirmering / röd ruta vid alla bilderna.
Alla bilder tagna på samma motiv från samma avstånd.
Såvitt jag kan förstå så har jag exakt samma förutsättningar på bilderna, men jag får mycket varierande skärpa. Samma problem har jag haft på flera andra bildserier, och med olika objektiv. Vad kan det bero på?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
AF-servo

Hej,
Det är jag som är "kompisen". Detta verkar vara ett riktigt bra forum, så jag ville också bli medlem.
Tack för alla svar, förstår att jag bör göra lite mer tester av fokusjusteringen.
Skärpan i bildern varierar dock väldigt mycket, tacksam om någon kan ge lite mer ledtrådar till vad det kan bero på.
Jag vill förtydliga lite:
Exempelbilderna 3-5 i första inlägget är tagna ur en serie av 10-talet bilder tagna direkt efter varandra.Ett par av bilderna är mycket skarpa, några är märkbart sämre men ok, och en bild har riktigt dålig skärpa (se bild 4, "crop öga"). Fokus ser ut att ha hamnat långt framför fokuspunkten, se "knäet" som är ganska skarpt.
Alla bilder är tagna med 1/200s och blixt 430EX riktad mot taket => inte rörelseoskärpa? (Objektivet har också bildstabilisering, och jag hade bra stöd när jag tog bilderna)
Bländare var f8 => hyfsat skärpedjup, borde inte vara så fokuskänsliga?
Jag har för alla bilderna valt centrala AF punkten (skall vara den känsligaste), och alltid riktat den mot ansiktet vid hakan/halsen. Har fått fokuskonfirmering / röd ruta vid alla bilderna.
Alla bilder tagna på samma motiv från samma avstånd.
Såvitt jag kan förstå så har jag exakt samma förutsättningar på bilderna, men jag får mycket varierande skärpa. Samma problem har jag haft på flera andra bildserier, och med olika objektiv. Vad kan det bero på?
Fotar du stillastående motiv med följande AF blir det ofta så här med canons kameror (av senare snitt). Använd hellre one-shot AF och ta i stället 2-3 exponeringsserier med några rutor på varje istället för att dra av 5-6 bilder på stillastående motiv med AF servo. Alternativt kan man använda fokuslåset som gör att man kan låsa fokus även i servoläge.
Har du redan provat detta så är väl felet något annat.
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Om du fokuserar och rekomponerar så stämmer inte fokuspunkten som visas med värkligheten.

Lita inte på det som visas i bildebehandlaren.

/ Emil
 

AFJ

Aktiv medlem
Håkan.

Du verkar ha koll på hur du skall hantera kameran och det är inte alls omöjligt att du faktiskt har fokusfel. Det kan vara dina objektiv, din kamera eller kombinationen av dem.

Det absolut enklaste sättet att konstatera detta är att sätta kameran på stativ. Fokusera vinkelrätt på något distinkt, typ en kartong med text på. (Om du inte har stativ, ställ kameran på ett bord så du kan ha den i samma position och garanterat skakfritt).

Avståndet till motivet skall vara ca 50 gånger brännvidden (50 mm brännvidd skall motivet vara 2,5 bort).

Använd one-shot och mittpunkten.

Ta sedan bilder med

- Vanlig AF
- LiveView och kontrastfokus
-LiveView, zoom 10 gånger och manuell fokus.

Anteckna noga vilka bilder du tar med vilken metod, ta upp dem i datorn och studera resultatet.

Sannolikt får du de skarpaste bilderna med manuell fokus - om du är noga. LiveView och kontrastfokus brukar i sin tur ge lite bättre resultat än vanlit AF.

Om skillnaderna är påtagliga skall du lämna in kamera och objektiv till Intervision för justering. Om skillnaderna är små, ja då är det bara att acceptera att så fungerar det.

Varning - när man väl börjar grottai det här finns ingen återvändo - räkna med massor av testande och sömnlösa nätter. Jag vet av egen erfarenhet :(

(Det bör finnas en tråd som jag startade för ett år sedan om problem på 7D som blev ganska lång).

Lycka till

Anders
 

wfrank

Aktiv medlem
Spännande förklaring. Jag lägger in två bilder på en tegelvägg. Här syns tydligt problemet. Handlar det om en mikrojustering tror ni?
Appropå tegelbilderna så ta en titt nedan. Det visar en (äldre) Canon 9-punkts sensor och hur mycket större linjerna/korset var jämfört med markeringarna i sökaren. Mig veterligt så styr kameran objektivet så nära kameran som möjligt där fokus uppnås. Det innebär vänstra delan av horisontella delen av krysset i detta fall. Är det så är din bild ganska ok eftersom fokus INTE ska ligga i mitten i mittmarkeringen - du ska få lite frontfokus s.a.s. Om du tittar på fokus-charten någon postade så är det utformat med tanke på att eliminera det här "felet" som uppstår - skalor och annat som sensorerna letar efter är placerade på behörigt avstånd där mittpunkten förväntas hitta fokus. Det är skillnaden mellan en tegelvägg och ett fokus-chart :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

HåkanThn

Medlem
Om du fokuserar och rekomponerar så stämmer inte fokuspunkten som visas med värkligheten.

Lita inte på det som visas i bildebehandlaren.

/ Emil
Tack för tips Emil. Det är säkert en orsak till några av mina oskarpa bilder, med troligen inte merparten. För exemplen som visats i tråden är jag säker på att jag inte har rekomponerat.
 

HåkanThn

Medlem
Håkan.

Du verkar ha koll på hur du skall hantera kameran och det är inte alls omöjligt att du faktiskt har fokusfel. Det kan vara dina objektiv, din kamera eller kombinationen av dem.

Det absolut enklaste sättet att konstatera detta är att sätta kameran på stativ. Fokusera vinkelrätt på något distinkt, typ en kartong med text på. (Om du inte har stativ, ställ kameran på ett bord så du kan ha den i samma position och garanterat skakfritt).

Avståndet till motivet skall vara ca 50 gånger brännvidden (50 mm brännvidd skall motivet vara 2,5 bort).

Använd one-shot och mittpunkten.

Ta sedan bilder med

- Vanlig AF
- LiveView och kontrastfokus
-LiveView, zoom 10 gånger och manuell fokus.

Anteckna noga vilka bilder du tar med vilken metod, ta upp dem i datorn och studera resultatet.

Sannolikt får du de skarpaste bilderna med manuell fokus - om du är noga. LiveView och kontrastfokus brukar i sin tur ge lite bättre resultat än vanlit AF.

Om skillnaderna är påtagliga skall du lämna in kamera och objektiv till Intervision för justering. Om skillnaderna är små, ja då är det bara att acceptera att så fungerar det.

Varning - när man väl börjar grottai det här finns ingen återvändo - räkna med massor av testande och sömnlösa nätter. Jag vet av egen erfarenhet :(

(Det bör finnas en tråd som jag startade för ett år sedan om problem på 7D som blev ganska lång).

Lycka till

Anders
Tack för tips, Anders! Jag har de senaste månaderna fotat tidningssidor upptejpade på kartong, bokuppslag, tumstockar mm, både vinkelrätt och i vinkel. Slutsatsen är precis det du skriver - manuell fokus är bäst, och kontrastfokus är bättre än vanlig AF. Skillnaden i fokusering är på sin höjd ett par cm, och jag förstår nu av era utmärkta svar att man kanske får leva med det med vanlig AF.
Men det som stör mig mest är att jag ofta får bilder som är helt ur fokus. Exempelbilden i början av tråden är kanske 1/2m ur fokus. Fotar man ett motiv som är svårt att fokusera på, t.ex. låg kontrast, så kan det bli så har jag förstått, men ett ansikte i hyfsad belysning borde inte vara någon match för fokussystemet? Dessutom så blev nästan alla andra bilder bra med samma förutsättningar. Jag tror inte att det är idé att skicka in kameran på reparation för ett intermittent fel, om jag inte har en aning om vad som kan orsaka det. Är det fel på min kamera, gör jag fel, eller är helt enkelt AF systemen inkonsekventa ibland?
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Köpte du lokalt i en kamerabutik? De kanske skulle kunna titta på den. Eller kanske en erfaren kameraanvändare här på fotosidan som bor nära dig? Mycket lättare att se vad problemet kan vara.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att man då och då råkar ut för bilder ur fokus får man räkna med men om det händer ofta så tycker jag du skall lämna in kameran.

När jag hade problem kontaktade jag min återförsäljare och vi gjorde upp om att jag skulle lämna in kameran direkt hos Intervision i Solna. Det kändes bra att ha direkt kontakt med serviceverkstaden - återförsäljarna har ju knappast resurser för att åtgärda några fel. För min del tog det någon vecka tror jag innan det var klart.

Jag tycker du skall ta ett snack med återförsäljaren.

Anders

PS. Jag tycker fortfarande de bildexempel som presteras här i tråden är tveksamma. Bild 1 och 2 är inte så mycket att säg om. Bild 3 på knäet tycker i alla fall jag inte verkar komma från bild 5 (händernas position stämmer inte). Tegelväggen har vi förklarat och det ser normalt ut.
 
ANNONS