Annons

Fotografera stjärnor / månen

Produkter
(logga in för att koppla)

alve

Avslutat medlemskap
Har sett många bra bilder på stjärnhimmel och månen. Har frågat hur man bär sig åt och man ska tydligen lägga ihop flera bilder till en bild. Kan någon förklara hur man gör detta? Antar man kan göra det i photoshop och göra om lager. Men just hur man ställer in lager och annat vore bra att veta (Blending mode). En annan sak är ju att stjärnor och månen "rör på sig" så hur får man korrekt exponering och gör så detaljerna hamnar på rätt ställe. Hoppas jag förklarat så ni förstår och kan förklara lite mer om detta.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Det finns en uppsjö olika tekniker att använda för att fotografera stjärnhimlen och månen. Utan att du specificerar vad du vill uppnå i det enskilda fallet är det lite svårt att ge råd. Det låter som att det kan vara stackning av bilder du är ute efter. Då tar man ett antal korrttidsexponeringar av himlen som man sedan slår ihop till en och på så vis får ljussvagare objekt att framträda än vad som syns på var och en av de enskilda korttidsexponeringarna. Man kan i så fall använda speciella astrofotoprogram som linjerar upp bilderna och anpassar stjärnorna mellan de enskilda exponeringarna så man får en korrekt linjerad bild i slutänden, stjärnorna rör ju på sig mellan exponeringarna som du säger. Deep Sky Stacker är ett gratisprogram som gör detta, det har även andra användbara funktioner för astrofotografer. Här är en guide hur man stackar med Deep Sky Stacker: http://www.asignobservatory.com/index.php?option=com_content&view=article&id=84&Itemid=125
Programmet har också bra hjälpfiler.

Men det kanske var något annat du egentligen undrade över?
 

erro.se

Aktiv medlem
Vill du ha både måne och stjärnor i samma bild så får du lov att kombinera flera bilder.

Månen är solbelyst med ungefär samma styrka som mitt på dagen här på jorden. Vill du få månen rätt exponerad ska du alltså strunta i automatik och istället manuellt ställa in ISO, slutartid och bländare till nåt som ungefär motsvarar en bild i fullt solljus. Du kan alltså fota på frihand.

Stjärnorna är förstås solar i sig själva, men extremt långt borta, varför de blir väldigt svaga. Här måste du använda långa exponeringstider, dock kanske inte så långa att stjärnorna hinner röra på sig och bli streck. Stativ behövs förstås.
 

alve

Avslutat medlemskap
Här är en guide hur man stackar med Deep Sky Stacker: http://www.asignobservatory.com/index.php?option=com_content&view=article&id=84&Itemid=125
Programmet har också bra hjälpfiler.

Men det kanske var något annat du egentligen undrade över?
Ja, du verkar förstått mig rätt. Tänkte mest om detta även gick göra i Photoshop men länken till programmet du länkar till verkar lovande. Ska utforska det mer när jag har möjlighet att fota stjärnhimmel igen.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag har inte Photoshop själv så jag vet, men bara du kommer på ett sätt att linjera de olika lagren efter stjärnornas positioner så kan du prova lagerläget mask (tror det heter så också i Photoshop). Effekten blir då att de enskilda lagrens (korttidsexponeringarnas) ljusvärden bygger upp bilden.

Om det inte är många bilder kan man ju linjera (aligna) lagren manuellt.

Edit: Vet att det finns en funktion i Photoshop för att linjera flera lager mot varandra, men vet inte hur denna fungerar för bilder på stjärnor i syfte att aligna dessa. Kolla in vilka funktioner du hittar på lagermenyn så finns kanske något användbart där. Googla på align layers kanske du hittar mer.
 
Senast ändrad:
ANNONS