Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårran

Aktiv medlem
Jag har en sony a350 och en exern trådlös blixt som utlöses när blixten på kameran går av. Hur gör jag när kamerans blixt ger fula gröna ögon och kasst direktframför-ljus på mina hundar? Det tar bort hela effekten av att kunna placera den externa i någon rolig vinkel.

Mycket tacksam för svar!
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Prova........

....täcka blixten på kamran med en pappaerlapp typ gul Post It......

Eller hitta nåt annat som skuggar den mot objektet, men allikevel ger servosignal till den externa.

Cut and try!

/ Emil
 

Lars_E

Aktiv medlem
Ta en medicinburk eller liknande och skär upp den i ena änden, gör sen en slits längs med sidan.
Trä på den på fulblixten och du kan trigga din externa blixt utan att platta till bilden.
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Du får ett tips till här: skärma av inbyggda blixten med en bit aluminiumfolie en bit framför. Då kan du rikta ljuset som reflekteras i folien mot sensorn i din externa blixt. Tidigare exempel fungerar också bra men det här kan vara bra att ta till om inte externblixten löser ut för att de skärmar av för mycket.
 
ANNONS