Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Bästa komplementet till fullstor systemkamera?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2010-12-04, 21:15   #31

Helmetrock skrev: Rätt snart kommer Fujifilm att släppa en kamera liknande Leica X1, en kompakt med APS-C-sensor och ett fast motsv. 35/2,0 mm objektiv. Allt i en riktigt snygg förpackning :-)

Det är den enda jag kan tänka mig skulle ersätta en systemkamera på ett vettigt sätt annat än i fullt dagsljus.

Den kommer inte ut förrän om några månader, men det mesta är redan offentligt på den här sidan:

http://finepix.com/x100/en/index.html
Den uppfattningen har du självfallet full rätt att ha, men det är ju inte alls säkert att den gäller för alla andra. Sedan är din kommentar om att den kommande Fujifilm-kamera är den enda som skulle vara användbar i sämre ljus - helt fel.

NEX-kamerorna har APS-C sensorer av den senaste generationen, och har lika bra IQ och lågt brus vid höga ISO som marknadens alla övriga DSLR-kameror med ungefär samma pixel-antal har (och bättre jämfört med vissa av dem). Och du vill väl ändå inte påskina att inga av marknadens APS-C kameror skulle gå att använda "annat än i fullt dagsljus"?!?!

Jag förmodar att du syftade på kompaktkameror, och i så fall håller jag med dig förstås.
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 21:32   #32

hornavan skrev: Skillnaden mellan dig och mig är att jag ägnar mig åt att titta på verkliga bilder.
Jaså verkligen? Vad får dig att tro att jag aldrig tittar på verkliga bilder? För att du ogillar att jag inte tycker precis likadant som du?

Ifall du menar utprintade bilder, så är det i och för sig sant att jag inte har sett detta från samtliga kameror vi diskuterar här - bara från vissa av dem. Det finns dock gott om högupplösta bilder på nätet (är medveten om begränsningarna här).

Ifall du tycker att de bilder du har sett från Sony-kameror inte har varit lika bra som från andra system, så kan jag nog med rätt stor säkerhet tala om orsaken. De två mest använda bildbehandlingsprogrammen - Adobes Lightrom och Photoshop - har hittills haft en direkt usel RAW-konverterare för Sonys ARW-bildfiler. Man har dock kunnat använda i princip vilken annan råkonverterare som helst, så blev det ett helt annat resultat. Adobe har f.ö. nyligen uppdaterat sin RAW-konverterare till Vers. 6,2, och där har de för första gången gjort ett seriöst jobb med Sonys bildfiler. De som har dessa program (vilket jag själv inte har råd med) rapporterar att det är som att få en helt ny kamera!
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 21:39   #33

TomasKronberg skrev: Därför att "fasta objektiv" ALLTID (rätta mig om jag har fel) är bättre: mindre, skarpare och billigare (för samma brännvidd)

Tomas
OK, jag rättar dig. :-)

"Fasta objektiv" ÄR FÖR DET MESTA bättre: mindre, skarpare och billigare (för samma brännvidd)
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 21:54   #34

FlyerOne skrev: Den uppfattningen har du självfallet full rätt att ha, men det är ju inte alls säkert att den gäller för alla andra. Sedan är din kommentar om att den kommande Fujifilm-kamera är den enda som skulle vara användbar i sämre ljus - helt fel.

NEX-kamerorna har APS-C sensorer av den senaste generationen, och har lika bra IQ och lågt brus vid höga ISO som marknadens alla övriga DSLR-kameror med ungefär samma pixel-antal har (och bättre jämfört med vissa av dem). Och du vill väl ändå inte påskina att inga av marknadens APS-C kameror skulle gå att använda "annat än i fullt dagsljus"?!?!

Jag förmodar att du syftade på kompaktkameror, och i så fall håller jag med dig förstås.
Jo precis, jag menar i jämförelse med kameror av samma storlek och där fins det ju bara X100 och NEX med APS-C-sensor såvitt jag vet. Min poäng kommer lite längre ned när jag säger att en NEX bara är kompakt när det har 16/2,8 pancake på. Då är den också begränsad till en brännvidd och enligt mig en som är rätt opraktisk att ha som enda brännvidd. Med någon av zoomarna skulle jag inte vilja kalla NEX för kompakt.

Men du har rätt, jag tänkte inte på NEX när jag skrev mitt inlägg. De borde ha varit med även om de inte är helt jämförbara!

Det finns väl bara NEX som har APS-C i dagsläget och Fuji X100 som kommer med det? Eller finns det fler modeller?
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 21:56   #35

hornavan skrev: Skillnaden mellan dig och mig är att jag ägnar mig åt att titta på verkliga bilder.
Det betyder ju bara att dina andra kameror är onödigt bra för dig om du inte ser skillnaden där....
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:02   #36

Helmetrock skrev: Det finns väl bara NEX som har APS-C i dagsläget och Fuji X100 som kommer med det? Eller finns det fler modeller?
Både Samsung och Sigma har mindre-än-dslr-kameror med aps-c-sensor.
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:09   #37

Bästa komplementet till en fullstor DSLR tycker jag är en till. Jag bär hellre än gör avkall på hanterbarheten. Med två hus med sig kan man kvickare byta objektiv. Det är bara att hugga den andra kameran.
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:11   #38

Helmetrock skrev: ---
Dessutom saknar de {NEX:arna} optisk sökare...
---
Inte korrekt, det finns en optisk sökare som tillbehör.

... och ser ut som tvålkoppar.
---
Du får självfallet tycka precis vad du vill när det gäller vad som är vackert eller fult, men inte uttrycka dig som att det du tycker gäller även för alla oss andra. I själva verket är det förmodligen inte särskilt många som tycker som du - jag har i varje fall aldrig någonsin sett en tvålkopp som ser ut på det viset! :-)

Efter att jag kommit över den första chocken tycker jag tvärtom att dessa två första NEX-kameror har en originell och cool design. :-)

Det är väl de enda spegellösa systemkamerorna som har APS-C-sensor?
Nej, Samsungs spegellösa har också APS-C. Dessa är dock av en äldre generation än de som sitter i NEX:arna, och kan inte konkurrera med dessa.

Ricoh GXR har också APS-C sensorer i deras båda fasta objektivmoduler. Har sett enbart låg-ISO bilder på nätet från dessa, och där har de varit klart bättre än Samsungs. När det gäller bildkvaliteten för hög-ISO bilder kan jag alltså inte uttala mig om (men jag skulle bli förvånad ifall de skulle ligga i närheten av de spegellösa kamerornas nuvarande bildkvalitets-kungar - NEX:arna).

Senast redigerad av FlyerOne den 2010-12-04 klockan 22:26.
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:21   #39

ErlandH skrev: Både Samsung och Sigma har mindre-än-dslr-kameror med aps-c-sensor.
Sigma har inte APS-C storlek på sina sensorer. De ligger ganska nära Oly/Pannys Micro FourThirds-sensorer i storlek, och har dessutom inte utbytbar optik. Därför tog jag inte med dessa i mitt svar till Helmetrock ovan.
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:25   #40

Helmetrock skrev: Det skulle vara Sony NEX isåfall eller vad tänker du på då?

De är ju också bara jämförbara i storlek med fasta objektiv monterade, än så länge fins väl bara 16/2,8 som passar på dem utan adapter som är lika stor som ett normalstort objektiv och kostar 2000 kr...

Med ett zoomobjektiv på är det ju knappast kompakta längre, även om huset är litet.
---
Instämmer i denna del av ditt inlägg. Som jag skrivit ovan gick NEX:en inte ner i min jeansficka med zoom-objektivet på. Men genom att ha detta löst i andra fickan så gick det bra, som sagt... :-)
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:25   #41

Ok, jag vet inte om jag tycker att en sökare man sätter i blixtskon kan jämföras med en riktig sökare men ok, det finns ju till de flesta liknande modeller. Det gör ju också kameran ytterligare mindre kompakt.

En åsikt om utseende kan väl aldrig bli annat än en personlig åsikt, det finns väl ingen som känner sig tvingade att tycka att en kamera ser ut på ett visst sätt för att jag tycker det?

Over and out
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:30   #42

FlyerOne skrev: Inte korrekt, det finns en optisk sökare som tillbehör.
Till NEX-kamerorna? Det var nytt för mig. Har du nån länk, för jag kan inte hitta info om det någonstans? Däremot har jag hört talas om att det skulle komma en lös EVF så småningom, fast det är ju inte riktigt samma sak. Och ännu har jag inte sett att den verkligen existerar.

FlyerOne skrev: Sigma har inte APS-C storlek på sina sensorer. De ligger ganska nära Oly/Pannys Micro FourThirds-sensorer i storlek...
"Ganska nära" är ju ett relativt begrepp. I verkligheten är det dock större skillnad i storlek mellan 4/3-sensorerna och Sigmas sensorer än mellan NEX-sensorerna och Sigmas sensorer.

Senast redigerad av ErlandH den 2010-12-04 klockan 22:42.
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:32   #43

hornavan skrev: Panasonic GH1, GH2, G2 har en alldeles utmärkt sökare och är betydligt mindre än vanliga systemkameror.
---
Dessa EVF:er är väl någorlunda OK efter att man har vant sig, men "alldeles utmärkta" har enligt min mening ingen EVF ännu nått upp till. Och visst är dessa kameror mindre än vanliga systemkameror, men det är ändå helt omöjligt att få ner någon av dessa i min jeansficka... :-)

De är i och för sig bra kameror, men jag har alltså spolat dem för min del.

PS Med tanke på en fråga från dig tidigare till en annan medlem ifall han hade någon nämnvärd erfarenhet av EVF:er, så får jag väl meddela att även jag har jobbat en hel del med en EVF-kamera. Panasonicarna har jag dock bara kollat på MediaMarkt och på mässor. :-)

Senast redigerad av FlyerOne den 2010-12-04 klockan 22:44.
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:39   #44

Fortsätter tjata om Nex + Biogon
FlyerOne skrev: Instämmer i denna del av ditt inlägg. Som jag skrivit ovan gick NEX:en inte ner i min jeansficka med zoom-objektivet på. Men genom att ha detta löst i andra fickan så gick det bra, som sagt... :-)
Är det någon av er som har praktisk erfarenhet av att hantera en Zeiss Biogon 35 f/2 på en Nex? Den kombon har ju fått strålande omdöme på Photozone (http://www.photozone.de/sony-alpha-a...zeisszm35f2nex). Dessutom borde det väl bli väldigt bra filmkvalitet när man filmar genom denna glugg? Som ni märker har jag svårt att släppa taget om tanken med att använda en Nex med en högkvalitativ manuellt fokuserad optik, Nex sensor borde kunna nyttja denna typ av optik med ett bra resultat.

/Tommy
Besvara med citat   
Gammal 2010-12-04, 22:57   #45

Sabud skrev: ---
Har en LX3 samt en NEX-5 med Summicron och får nog säga att jag föredrar LX3:an.
/Stephan

Sabud skrev: ---
Skaffade NEX-5:an främst för att använda till fast manuell optik och med Summicron ASPH-optiken är jag mycket nöjd med resultatet.
---
Det här förefaller mig att vara en smula motsägelsefullt... :-)

Men orsaken kan ju vara att objektiven måste konstrueras väsentligt annorlunda vid användning på digitalkameror - bl.a. måste strålgången vara rakare. För att det ska gå att använda gamla analoga objektiv så har Leica har (åtminstone delvis) löst detta problem genom att använda en speciell sensor, där fotocellerna vinklas mer och mer inåt ju längre ut i bildkanten man kommer.

Vill man ha toppkvalitet från NEX:arna är det antagligen bäst att vänta tills det kommer Zeiss-objektiv till dem.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
dmc-gh1, dmc-gh2

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.