Annons

nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

ferryy

Medlem
Lite nybörjare här.
Skulle behöva lite tips om inställningar , fototekniker osv.
har en olympus e-420 .
Glad för alla tips jag får.
Tänk på att försöka förklara med lite lättare uttryck då jag inte är så bra på det här!
 

Makten

Aktiv medlem
Jag hoppas att du inte tar det här fel, men att ställa frågan som du gjort det kommer inte att ge dig något. Du frågar egentligen efter en gratis fotokurs eftersom du inte formulerat VAD det är du vill veta;-)

Mina tips: Läs manualen till kameran. Läs manualen till kameran igen. Läs den en gång till.

Du kan också börja i andra änden genom att låna (eller köpa) böcker om fotografi, eller läsa artiklar på nätet. Fotosidan har en del vettiga artiklar för just nybörjare.
Sen, när du vet vad det är du vill åstadkomma, kan du försöka formulera detta i specifika frågor.

Just nu blir det som att fråga om hur man flyger ett flygplan, med "tips" som inte kommer att hjälpa om man inte har grundkunskap.

Du kan förstås under tiden prova dig fram. Med en digitalkamera kostar det inget att leka, men det tar nog längre tid än att läsa.

Lycka till!
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag kan tipsa Studiefrämjandet's fotokurser. De har en del nybörjarkurser, jag gick på en i höstas som kostade 40spänn, men vanligtvis kostar det lite mer. Det finns många bra böcker, tex Scott Kelby böckerna (Del 1, 2 ,3).
 

H-A-C

Ny medlem
Är själv nybörjare och äger en Nikon D90 18-105mm och köpte nummer 4 av Fotoguiden i sommras när jag köpte kameran, den förklarar väldigt bra för mig som är nybörjare vad dom olika APSM lägena gör och lite olika tips.. Har lånat ut den till flera som haft mycket nytta av den, dom visar med bilder vad som händer vid olika inställningar..

Mitt tips är enkelt! Köp tidningen och läs och sen pröva dig fram med M som enda läget på kameran!

http://www.faktabocker.se/App/TradePoint/B2C/UI/Catalog/itemview.aspx?key=FG1004

Klicka på länken och beställ!

Mvh
Pierre
 

pellepiano

Aktiv medlem
Eller varför inte läsa lite intressanta artiklar som redan finns skrivna här på fotosidan ?

Finns en bra webbskola också här www.kameravaskan.se och om man undra över ord och beteckningar kan man slå upp det här www.fotoord.se

För mer specifika frågor kommer forumet här mer till sin rätt.
 
ANNONS