Annons

Bärbart gömsle?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är på jakt efter ett lätt och smidigt gömsle.
Nått man kan bära med sig när man ska ut och fota djur och fåglar.
Dom har två modeller på Scandinavianphoto för ca 1600:-. Ett litet och ett lite större. Det är nått i stil med det lilla jag hade tänkt mig.
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6281254

Nån som har nån modell att rekommendera?
Nått man ska tänka på?

Köpte detta i somrars är mycket nöjd
http://www.jakto.se/jakt/goemslen/w...illbehoer/goemsle-vaktaelt-swedwood-4081.html
 
Jag köpte ett Ameristep Doghouse i våras och det tycker jag är riktigt bra. Tillräckligt stort för att man, om man ligger diagonalt i det och är normallång, ska kunna ligga över i det. T ex på tjäderspelplatsen. Köpte mitt på Skövde natur som i alla fall då var billigast bland de leverantörer jag hittade. Brutus Östling rekommenderade det :) och nu såg jag att det finns i recensionsbanken.
 
Rekomenderar Ameristeps Doghouse istället för Outhouse pga storleken inomhus. Vill man lyxa till det än mer köper man Dome Hide från Wildlife Watching Supplies.

// Daniel
 
Dom käns lite stora...
Men dom är ju alla ganska små att bära med sig och som ni säger så kan det ju vara bra att kunna röra sig lite inne i gömslet.
Så "Hundhuset" är att föredra framför scaninavianphotos alternativ?

Det var egentligen nått litet att sätta upp vid fågelstugan här hemma jag hade tänkte mig. Gå ut och sätta sig nån timme ibland.. Men 150x150cm kanske inte är så stort när man väl sitter där... Bra att det finns gluggar åt flera håll på dom oxå. Det gör det visst inte på dom pyttesmå.
/M
 
Ett lättvikts camonät duger väldigt bra kombinerat med ett vettigt beteende. Får plats i befintlig rygga.
 
Om gömslet är för trångt och obekvämt så blir det obehagligt efter en ganska kort stund.
Dessutom behöver man kunna röra på sig och grejorna om man ska skifta läge åt plåta åt olika håll.

En "jaktstol" och ett lämpligt skynke att gömma sig under fungerar också som kamo. Man blir mer rörlig än med ett gömsle. Men visst är det bekvämare att sitta på pass i ett rymligt gömsle.

Försvarets maskeringsnät är heller inte så dumt.
Man kan klippa till lämpliga storlekar fästa det på grenar eller tälja till några kvistar om man hittar några på utflykten.

Jag ska nog beställa ett rymligt gömsle 1,5x1,5 höjd 2,0m , det verkar vettigt. Mitt förra gömsle var för litet.

MVH J O
 
Senast ändrad:
Som motsats kan man säga att en husvagn uppställd under lång tid är ett bättre fotogömsle
än ett nymonterat modernt gömsle för foto direkt. Ta kontakt med en skicklig jägare och lär, Vem törs lämna sitt med svett utburna och monterade 2000 kronors gömsle för att det ska smälta in i miljön.....Djuren har koll på dig....
 
Beror lite på vad man skall fotografera. Småfågel och vadare har teflonminne örn, kråkor och korp har det inte.
 
ANNONS