Annons

Hur går jag till väga vid tvist?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det senaste året har jag fotat i en bildbyrås namn, som hjälpt mig att söka fotopass till olika evangemang, som i sin tur fått bilderna inom ett par dagar och sedan var tanken att de skulle dela eventuella intäkter för bilderna med mig.

För en tid sedan så snubblade jag över en webbsida där mina bilder publicerats utan min vetskap, och någon form av ersättning har jag inte heller hört talas om (bilderna var publicerade ett antal månader tidigare med tanke på artikelns datum). Jag ringde upp bildbyrån och var upprörd angående detta, vilket mest resulterades i att bilderna blev borttagna, och att jag inte hört ett ljud från dem angående detta sedan dess.

Mina vänner rådde mig att dokumentera sidan innan jag ringde bildbyrån, vilket jag gjorde och laddade upp den hos en tjänst som bekräftat datumet, sedan har jag inte tänkt så mycket på det.

Ett par månader senare, utan att fortfarande inte hört någonting alls från bildbyrån, och jag försökt kontakta dem i ett fotopass-ärende, fick jag ett mail där de uttryckte att de "inte vill samarbeta med mig ytterligare", vilket jag tog som ett svek.

Efter mycket om och men, så jag beslutade mig till slut att skicka en (ändå väldigt snäll) faktura via frilansfinans, då jag redan lyckats bli rejält överkörd i den här branschen.
Detta resulterade enbart i bildbyrån bestred denna och att den blev borttagen..

Jag känner mig fruktansvärt uppgiven och ledsen över att ha blivit behandlad såhär, och vet inte riktigt hur långt jag orkar bestrida det.

Vad skall jag göra nu?

All form av råd uppskattas!

// Lena
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Den första fråga som poppar upp i mitt huvud är om det finns en paragraf i avtalet mellan dig och byrån som säger när ersättningen till dig skall betalas ut. Jag kan mycket väl tänka mig att byrån gärna betalar ut ersättningar några få gånger om året. Inte för att de vill sitta på pengarna och få ränta utan för att det underlättar för dem (gissar jag).

Nästa fråga som poppar upp i mitt huvud är hur mycket ersättning du skulle få för de bilder som "sålts". Det kan, av samma anledning som ovan, tänkas att byrån inte betalar ut belopp under en viss gräns. Om då du inte "sålt" nog med bilder så ligger pengarna och 'väntar' på att beloppet skall komma över gränsen.

Den tredje frågan som poppar upp i mitt huvud är vad byrån har för motiv till att bestrida din faktura. För jag tycker att de måste ha ett skäl att bestrida den, inte bara "Vi vill inte betala". Om de inte har ett (vettigt) skäl bör du ha bra chans i domstol, om du väljer att dra det så långt.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ett tips är att nämna för dem att du kommer att gå ut med deras namn på en av Sveriges största Fotosidor om de inte fullföljer ert avtal. Detta för att informera andra fotografer i Sverige så att inte fler skall komma att bli lurade.

Jag tycker det nämligen är jättebra att du inte gått ut med namn på bildbyrån i denna tråd nämligen, för du visar genom detta en ödmjukhet inför problemställningen och om du bara får den ersättning ni kommit överens om, så ser du fram emot fortsatt gott samarbete.

Sedan hur du ska gå vidare om ni trots ovanstående inte kommer överens, beror helt på vilket avtal ni har mellan er och om du kan påvisa/bevisa att de faktiskt sålt dina bilder. Vanligen brukar det finnas en paragraf som reglerar tvist och då ange om detta skall gå till skiljedom eller till domstol.

Gäller skiljedom så skall du vara medveten om att även om du vinner så måste du betala dina "rättegångskostnader". Bildbyrån betalar sina kostnader samt kostnaderna för den gemensamma skiljemannen.

Vid allmän domstol så är det den förlorande parten som skall betala alla kostnader.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Det fungerar inte riktigt så. Om man anser att någon har en skuld att betala så kan man fylla i en blankett till Kronofogden. (Finns på nätet) Den skuld man åberopar måste vara utformad enl. inkassolagen med uppgift om vad skulden avser, skuldbelopp och senaste betalningsdag. Måste alltså tidigare ha angetts i en faktura och senaste betalningsdag måste ha utlöpt.
Kronofogden gör ingen värdering av kravet utan kontaktar den som påstås stå i skuld och begär att skulden ska betalas. Om skulden bestrids så meddelar Kronofogden detta till den som vill ha betalt och frågar om ärendet ska dras till Tingsrätten. Svarar man då ”ja” så för Kronofogden ärendet dit och då blir det ett helt vanligt domstolsärende och den som fyllt i Kronofogdens blankett har inte någon fördel av detta. Avgörande är vad som avtalats, bevis etc.
/Harald
 

Zeiss

Aktiv medlem
Ska vi vara petiga är det ju de som publicerade bilden som har det yttersta ansvaret. Är det en svensk eller utländsk sida?

Att du väntade med att reagera tills de nekade dig fortsatt samarbete kanske är en nackdel för dig om du vill ha ersättning. Jag skulle inte räkna med någon.

För de som är nyfikna på vilken "bildbyrå" det gäller räcker det med att googla trådskaparens namn. Det är inte första gången de dyker upp i liknande trådar och man kan också fråga sig om de någonsin lyckats förmedla en bild.
 
ANNONS