Gammal 2012-04-08, 01:50   #136
afe
Forumvärd

Om höga ISO är det väsentliga ligger nog Canon bra till, men blir det så mycket mindre än din befintliga Olympus?
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-08, 09:10   #137

G12, XZ-1 vs CX vs MFT
Bussmicke skrev: Jag har en Canon G12 just nu som kompakt och funderar på vad som blir dess efterträdare i Framtiden.
Vill ha en kompakt som är så bra som möjligt på hög ISO
Nikon 1/1" har större sensor än din G12 med 1/1.7" och min XZ-1 med 1/1.63".

Nikon CX är visserligen liten, men en Panasonic GF5 är inte särskilt mycket större och har en ännu större sensor. Utbytbar optik med stor bländaöppning, kan ge dig bra mycket bättre möjligheter vid låga ljusnivåer. Är sen kameran bra på AF (speciellt med Hybrid-AF som hos Nikon 1), har du kanske det du behöver?

Objektiven är kanske än viktigare än sensorn:
High Image Quality - four-thirds.org
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-09, 12:46   #138

Runsten U160 i Risbyle
Angående inlägg #118

Nu med korrekt geotagging, blev först fel pga glömt att ställa om kameraklockan till sommartid.
Namn:  P4054544v400.jpg
Visningar: 422
Storlek:  95.1 KB

P.S. Fotot taget med XZ-1, från ORF med Viewer2 och Picture Mode=Vivid, för att få till påskfärgen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-10, 01:23   #139

Är det någon som köpt "fjärrkontroll" till denna? Typ en sån här och vet om det funkar bra?
Är på jakt efter ny kamera att främst dokumentera mitt fiske med, men kravet är att det ska fungera med fjärrkontroll. I nödfall fungerar det ju även med något liknande orginalfjärren med sladd. Men går det i så fall att förlänga den? Borde ju bara vara att köpa en förlängare för miniUSB, eller är det några begränsningar för hur lång sladden får vara? Behöver inget längre än 2m som mest men de jag sett har bara 70-90cm sladd.

Är alltså för att få bilder på mig själv tillsammans med eventuella firrar jag vill ha fjärrutlösare. I nuläget har jag en lite äldre Ixus och att trixa med självutlösaren i den och hinna in i frame och dessutom få bra bilder är inte det lättaste :)

Antar att det dröjer ett tag än innan det är aktuellt med XZ2, om det nu kommer någon? Har inte hittat något info om någon sådan i alla fall.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-10, 07:34   #140

Ser att en ung dam köpte en snarlik modell juli 2011 - Pixel RW-221 Wireless Remote Control - och lade in produkten här (dock utan att recensera den):
http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=21968

Finns tydligen flera varianter av den, för olika kameror.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-26, 15:32   #141

Efter att ha läst om problemen med Fuji X10 ligger nu Zx-1 bättre till för inköp.
Har denna Xz-1 sämre filmkvalitet än Canon G12? Har Xz - 1 inte HD-film?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-26, 16:04   #142

Bussmicke skrev: Efter att ha läst om problemen med Fuji X10 ligger nu Zx-1 bättre till för inköp.
Har denna Xz-1 sämre filmkvalitet än Canon G12? Har Xz - 1 inte HD-film?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Har XZ-1 HD-film? Ja, men inte full-HD.

Vs G12 vet jag inte hur mkt bättre/sämre XZ-1 är på att filma dock.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-26, 16:44   #143

ma59 skrev: Har XZ-1 HD-film? Ja, men inte full-HD.

Vs G12 vet jag inte hur mkt bättre/sämre XZ-1 är på att filma dock.
Tjaa, t ex kan man under filmning zooma med XZ-1 och den fokuserar (om). Det kan inte G12 såvitt jag vet.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-28, 00:24   #144

Skulle vara intressant att få veta om Xz-1 har bättre eller sämra filmkvalitet än G12 eller om det är samma. En fickvänlig kompakt, vilket G12 inte är, vore trevligt att ha på sikt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-28, 00:27   #145

Hur är Xz-1 i motljus? Bränner den lätt ut högdagrar eller?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 13:47   #146

Bussmicke skrev: Hur är Xz-1 i motljus? Bränner den lätt ut högdagrar eller?
Thore, kan du svara på frågan?
Fotokungen tar bara 3000:- för den just nu.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 14:52   #147

Tummen upp Högdagrar
Bussmicke skrev: Thore, kan du svara på frågan?
Fotokungen tar bara 3000:- för den just nu.
Nu är jag inte Thore men jag har en XZ-1 och har inte märkt av ngt problem med utfrätta högdagrar. En trevlig liten kamera som är enkel att få med sig med ett mkt bra objektiv på.
Med en kameraväska från E-bay (ca 130 kr) blev den både bättre att hålla i och lite mer retro (om man gillar det) ;-)

http://www.flickr.com/photos/johan_klint/7301433722/

Har man Yong Nuo:s radiosändare för blixt (Nikon versionen av RF 602) så kan man med fördel sätta den på XZ-1 för fjärrstyrning av blixt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 16:48   #148

Är det Olympus originalväska?

Hur klarar kameran kontrastrika motiv? Typ skugga nere på marken och husväggarna är solbelysta. Klassiskt problem på vintern inne i stan.
Hur klarar kameran motljus?

Velar lite mellan denna och Canon S100.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 17:18   #149
rue

Glad
Bussmicke skrev: Är det Olympus originalväska?

Hur klarar kameran kontrastrika motiv? Typ skugga nere på marken och husväggarna är solbelysta. Klassiskt problem på vintern inne i stan.

Hej!
Föreslår att du går in under "produkter" och läser recensionerna om du inte redan har gjort det, där finns även en mängd bilder tagna med kameran.
Men i korthet är jag väldigt nöjd med min XZ-1. Jag hade som mål att ständigt kunna ha med en kamera på axeln utan att ångra att systemkameran inte var med då motivet dyker upp. Bildkvaliten är utsökt men jag har sänkt mättnaden 1 steg då jag anser att den ger väl häftiga färger (vilket många kompakter tydligen gör). Självklart hänger den inte med en systemkamera när det gäller detaljnivån i högdagrar men man blir ändå förvånad över vad den mäktar med. Dock arbetar brusreduceringel lite väl kraftigt vilket ger till följd att detaljer i t.ex. träd/skog tagna på distans med tele kan smetas ut något men det syns endast vid förstoringar. Ett tips är att använda RAW och konverter med lämpligt program.
Jag använder oftast en 50 tums fullHD Plasma TV och man slås av hur bra bilderna blir, skarpa och riktigt naturtrogna färger (om man sänker mättnaden enl ovan).
Kamerans akilleshäl är annars filmfunktionen där den inte hänger med konkurrenterna. Om det är viktigt skulle jag nog se efter an annan kamera, t.ex. motsvarande Panasonic vilken jag haft tidigare och som är klart vassare när det gäller just film.
Sedan jag handlade kameran har det dock dykt upp en del nya modeller såsom Canon S100 som tydligen också skall vara väldigt bra. Dock anser jag att G12 och motsvarande Nikon har spelat ut sin roll då de nu konkurrerar i storlek med nytillkomna kompakter med utbytbar optik. MVH//L
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 17:23   #150

Glad svar
Bussmicke skrev: Är det Olympus originalväska?

Väskan är inte original (original på Oly:s sida kostar 600 kr) min är som jag skrev från en säljare på E-bay (finns en drös av dem). Kolla länken för detaljerad recension men 5,9 som största bländare på full tele på canon jmfr med 2,5 på XZ-1 skulle få mig att fundera iaf. På sidan 9 i recensionen kan du jämföra "samma bild" tagen med olika kameror, i startläget är det s95 som ligger brevid men det kan du ändra till s100 i rullgardinen. sen kan du flytta runt "utsnittet" och jämföra. Jag har inte upplevt ngt problem med kontrastrika motiv hittills iaf men jag har inte haft den så länge ännu. Sist i recensionen finns ett galleri med "testbilder" där du säkert kan hitta ngt som motsvarar dina frågeställningar, kolla annars på flickr, det finns säkert en grupp för denna kamera.
Lycka till
http://www.dpreview.com/reviews/OlympusXZ1/
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
oly_compact, xz-1

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt