Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

Megasteno

Aktiv medlem
Hej!
Jag gjorde för i våras ett gratisjobb för en teater i Stockholm. Vid överlämningen av bilderna så skrev vi ett,tyvärr inte speciellt utförligt avtal som såg ut såhär:
http://justlikemysoul.com/img003.jpg (ser inget problem med att lägga ut personens namn eftersom att det är så vanligt)

Nu finns bilder på deras hemsida (7 st), det har tryckts upp affischer (hittade uppsatta i stan) och flyers. Alla utan någon namngivelse.

Jag har talat om detta med personen i fråga som vägrar betala. Han vill att jag för 950 kr ska avsäga mig rätten till bilderna och ta det som kompensation för avtalsbrottet.
Detta tycker jag är en löjligt liten summa.

Jag ska nu försöka att fakturera honom. När jag gjorde jobbet så hade jag inte startat företag än, kan jag ändå fakturera honom via min firma?

Hur sätter jag lämpliga priser?



Sedan har jag lite funderingar kring hur jag skulle kunna gå vidare med det hela om han vägrar betala. Jag har tyvärr inga bevis för att han tryckt upp affischer och flyers så jag antar att jag i ett sådant fall bara kan försöka få betalt för internetpubliceringen.
Hur skaffar jag mig bevis? Jag har gjort skärmdumpar på hans hemsida och fotat skärmen, vad kan jag mer göra?

Sedan är det en sak till. På bilreleasen står det Mike Andersson, Personen i fråga heter Michael Andersson, vilket jag inte hade en aning om. Kan detta bli ett problem?


Jättetacksam om någon skulle kunna hjälpa mig. Känner mig något vilsen

Simon Mogren


EDIT: Jag vet inte vilken upplaga trycksakerna gjordes i
 

superboy77

Aktiv medlem
Hur sätter jag lämpliga priser?
Jag har läst igenom avtalet och ser ingenting om kostnad för bilderna. Så min personliga uppfattning är att det vore lika fel av dig att nu helt plötsligt kräva betalning för bilderna.

Men precis som du skriver så har ett avtalsbrott begåtts. Vilken skada känner du att du har lidit pga det?
 

MrGiant

Aktiv medlem
Sedan är det en sak till. På bilreleasen står det Mike Andersson, Personen i fråga heter Michael Andersson, vilket jag inte hade en aning om. Kan detta bli ett problem?
Hans handskrivna signatur borde ju vara rätt oavsett om du råkat skriva Mike istället för Michael... bara en tanke...
 

Megasteno

Aktiv medlem
Jag har läst igenom avtalet och ser ingenting om kostnad för bilderna. Så min personliga uppfattning är att det vore lika fel av dig att nu helt plötsligt kräva betalning för bilderna.

Men precis som du skriver så har ett avtalsbrott begåtts. Vilken skada känner du att du har lidit pga det?
Nej, det är därför jag nu ångrar att jag inte skrev ett mer utförligt avtal.

Jag ser det som en kränkning mot vår överenskommelse. Jag gör ett jobb för honom mot att jag får synas med namn på alla publikationer. Jag anser därför att hela min ersättning för jobbet har försvunnit.

Enligt upphovsrättslagen ska ju alltid namnvigning ske om inte annat avtalats.
 

Megasteno

Aktiv medlem
Hans handskrivna signatur borde ju vara rätt oavsett om du råkat skriva Mike istället för Michael... bara en tanke...
Jag tänkte samma sak, det känns inte som att det borde vara ett problem.

Personen i fråga går alltid som Mike, presenterar sig som det både i verkligheten, under kontaktfliken på hemsidan och i tidningsartiklar om honom. Hade ingen aning om att det inte var hans riktiga namn
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Jag hade skickat en faktura på det som du anser det vara värt, värdet kan du luska ut med de gällande priser som finns för fotografer.

En faktura ger dig mycket större förhandlingskraft än vad några telefonsamtal kan åstadkomma.

Stå på dig.
 

Megasteno

Aktiv medlem
Hej

Jag hade skickat en faktura på det som du anser det vara värt, värdet kan du luska ut med de gällande priser som finns för fotografer.

En faktura ger dig mycket större förhandlingskraft än vad några telefonsamtal kan åstadkomma.

Stå på dig.
Tack, får väl bli så!

Jag får val klura lite på det och skicka faktura sen.
Vill speciellt få till det i och med att han verkar ha satt i system att utnyttja ungdomar. Inge schysst att hålla på så.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Är ni osams eller förstår han din ståndpunkt (han har ju trots allt erbjudit kompensation)? Om du börjar skicka fakturor och går vidare den vägen kommer du ju aldrig kunna samarbeta med honom igen, plus att han troligen kommer tala illa om dig med alla han känner. Inte jättebra i en relationsbusiness, och verkligen raka motsatsen mot det du ville uppnå (att få ut ditt namn genom bilderna).

Om jag var du skulle jag dra lärdomen att skriva ett ordentligt avtal i framtiden och försöka göra upp i godo och få ett bra avslut med den här personen. Han kanske kan kompensera genom att promota dig i något annat sammanhang?

Att du ska kunna klämma ut några större pengar i slutändan måste ändå vara ganska osannolikt, och det kommer bara vara en källa till ilska, irritation och besvär för dig över en ganska lång tid.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Är ni osams eller förstår han din ståndpunkt (han har ju trots allt erbjudit kompensation)? Om du börjar skicka fakturor och går vidare den vägen kommer du ju aldrig kunna samarbeta med honom igen, plus att han troligen kommer tala illa om dig med alla han känner. Inte jättebra i en relationsbusiness, och verkligen raka motsatsen mot det du ville uppnå (att få ut ditt namn genom bilderna).

Om jag var du skulle jag dra lärdomen att skriva ett ordentligt avtal i framtiden och försöka göra upp i godo och få ett bra avslut med den här personen. Han kanske kan kompensera genom att promota dig i något annat sammanhang?

Att du ska kunna klämma ut några större pengar i slutändan måste ändå vara ganska osannolikt, och det kommer bara vara en källa till ilska, irritation och besvär för dig över en ganska lång tid.
Tillägg: Så ovanligt är nog inte namnet i Teater-Stockholm. Med tanke på din ganska aggressiva rubrik "Bildstöld" så skulle jag avstå från att publicera personens namn och namnteckning (!). Tänk på att detta inte är en liten diskusionsgrupp utan ett mycket stort forum. En google-sökning på "teater", "stockholm" och "personens namn" gör att ditt inlägg här kommer upp som nummer ett. Lägg sedan till "spökvandring" i sökningen så är det inga problem att veta exakt vem det är. Till och med bilder.
 

Megasteno

Aktiv medlem
Är ni osams eller förstår han din ståndpunkt (han har ju trots allt erbjudit kompensation)? Om du börjar skicka fakturor och går vidare den vägen kommer du ju aldrig kunna samarbeta med honom igen, plus att han troligen kommer tala illa om dig med alla han känner. Inte jättebra i en relationsbusiness, och verkligen raka motsatsen mot det du ville uppnå (att få ut ditt namn genom bilderna).

Om jag var du skulle jag dra lärdomen att skriva ett ordentligt avtal i framtiden och försöka göra upp i godo och få ett bra avslut med den här personen. Han kanske kan kompensera genom att promota dig i något annat sammanhang?

Att du ska kunna klämma ut några större pengar i slutändan måste ändå vara ganska osannolikt, och det kommer bara vara en källa till ilska, irritation och besvär för dig över en ganska lång tid.
Som det ser ut nu så är allt samarbete för framtiden redan kört. Personen i fråga tycker att jag bara tramsar anser sig inte skyldig till något. Trots detta har bilderna på hemsidan inte plockats bort på fyra månader, trots påminnelser.

Angående din kommentar så har du en poäng där. Plockar bort namnteckning med en gång.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hej!
(ser inget problem med att lägga ut personens namn eftersom att det är så vanligt)
Vanligt eller inte, eftersom personen kan anses ha begått lagbrott så är det du gjort med allra största sannolikhet ett brott mot PUL.

Skulle personen ifråga upptäcka detta så har du kraftigt försvårat dina möjligheter att få betalt för brottet mot avtalet, som dessutom är ett brott mot upphovsrätten.
 

Megasteno

Aktiv medlem
Vanligt eller inte, eftersom personen kan anses ha begått lagbrott så är det du gjort med allra största sannolikhet ett brott mot PUL.

Skulle personen ifråga upptäcka detta så har du kraftigt försvårat dina möjligheter att få betalt för brottet mot avtalet, som dessutom är ett brott mot upphovsrätten.
Det var sannerligen ett misstag av mig.

Jag ska se om jag kan göra något åt saken på stört
 

Megasteno

Aktiv medlem
Tillägg: Så ovanligt är nog inte namnet i Teater-Stockholm. Med tanke på din ganska aggressiva rubrik "Bildstöld" så skulle jag avstå från att publicera personens namn och namnteckning (!). Tänk på att detta inte är en liten diskusionsgrupp utan ett mycket stort forum. En google-sökning på "teater", "stockholm" och "personens namn" gör att ditt inlägg här kommer upp som nummer ett. Lägg sedan till "spökvandring" i sökningen så är det inga problem att veta exakt vem det är. Till och med bilder.
Har skrivit till moderator och bett dem att plocka bort det.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Den här tråden bör falla under ostrukturerad behandling och förekommer dessutom i löpande text.

Eller som DI förklarar det:

Ostrukturerad behandling av personuppgifter
Det är i princip alltid tillåtet att publicera personuppgifter i löpande text på en webbsida så länge man inte kränker den som uppgifterna avser. För att avgöra om en behandling av personuppgifter är kränkande måste man göra en samlad bedömning av hur känsliga uppgifterna är, i vilket sammanhang de förekommer, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har fått eller riskerar att få samt vad behandlingen kan leda till. Man får således göra en avvägning i det enskilda fallet där den registrerades intresse av en fredad, privat sfär vägs mot intresset av att publicera uppgifterna.


Om något så kanske du skulle ändra rubriken då det mera handlar om ett eventuellt avtalsbrott eller tolkningen av ett mellan er författat avtal.
Det går ju inte direkt att identifiera någon utan kräver efterforskning för att klura ut något.
 

puppetm

Aktiv medlem
På avtalet står det att de får användas till detta, samt utan priser...
Det vore fel av dig att fakturera
 

daniol74

Aktiv medlem
På avtalet står det att de får användas till detta, samt utan priser...
Det vore fel av dig att fakturera
I avtalet står "I samtliga fall av publicering skall fotografens namn framgå tydligt"
Det är väl detta som avtalsbråttet gäller!?

Mitt tips är:

Skicka ett rekommenderat brev (dokumentera detta) där du meddelar att priset för att använda dina bilder utan att namnet framgår tydligt är:
xxx för en bild/dag på hemsidan,
yyy för bild på affisch
zzz för bild på..?
Skriv också att du uppmärksammat att han just nu använder bilderna utan tillåtelse, Såvida ditt namn inte TYDLIGT framgår, och uppmana honom att omedelbart ta bort bilderna.

Om han efter att mottagit brevet fortsätter att använda bilderna utan ditt namn så har du fått en tyst accept på erat nya avtal.
Bestrider han brevet, så skicka en faktura och gå till domstol. Så länge fakkturan är under ett halvt basbelopp är det inte dyrt eller svårt att gå till domstol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

Lycka till!
/D
 

Megasteno

Aktiv medlem
I avtalet står "I samtliga fall av publicering skall fotografens namn framgå tydligt"
Det är väl detta som avtalsbråttet gäller!?

Mitt tips är:

Skicka ett rekommenderat brev (dokumentera detta) där du meddelar att priset för att använda dina bilder utan att namnet framgår tydligt är:
xxx för en bild/dag på hemsidan,
yyy för bild på affisch
zzz för bild på..?
Skriv också att du uppmärksammat att han just nu använder bilderna utan tillåtelse, Såvida ditt namn inte TYDLIGT framgår, och uppmana honom att omedelbart ta bort bilderna.

Om han efter att mottagit brevet fortsätter att använda bilderna utan ditt namn så har du fått en tyst accept på erat nya avtal.
Bestrider han brevet, så skicka en faktura och gå till domstol. Så länge fakkturan är under ett halvt basbelopp är det inte dyrt eller svårt att gå till domstol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

Lycka till!
/D
Tack för tipsen!

Vad skulle en tyst accept innebära i mitt fall?
 

daniol74

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Vad skulle en tyst accept innebära i mitt fall?
Först vill jag säga att jag inte är jurist, dock jobbar jag med inköpsavtal och har viss vana.

Tyst accept betyder att någon skickar en offert (eller order). Om den andre köper varan (eller levererar enligt order) så har man slutit ett avtal. Genom att publicera dina bilder, efter att du talat om vad det kostar, så tolkar jag det som att köparen gjort en tyst accept och därmed accepterat avtalet. Dock gäller inte den tysta accepten retroaktivt. Du kan endast ta betalt för det som "köpts" efter att du skickat avtalsförslaget (offerten). Vill du ha betalt för tiden före så får du kräva skadestånd, vilket är svårare. (Dock inte omöjligt eller dyrt om det rör sig om under ett halvt basbelopp).

Kortfattat: Har du skickat en offert/avtalsförslag och motparten agerar som om han accepterar avtalet, dvs publicerar bilderna, så har ni enligt köplagstiftningen ingått ett avtal.

Finns en tyst accept så har jag svårt att tro att du inte skulle vinna i en domstol, eller kunna sälja fakturan till inkassobolag. Kanske nån jurist som kan kommentera detta?

Var jag tydlig nog?

/
 
ANNONS