Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tyst och sval dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Bloggerskan

Avslutat medlemskap
Jag sitter på en bärbar dator som både väsnas och är varm. Allt jag gör är i princip att surfa, titta på film och spela musik. Inom snar framtid kommer jag även att hantera RAW-filer och HD-film och jag vill inte veta hur den svarar då. Den är över året och jag kan inte längre se film på den. 10 min in i filmen så kraschar datorn. Jag är 99,9 % säker att det är resultatet av överhettning eftersom den varje gång varit extremt varm.

Är det här något speciellt för bärbara datorer eller bara min dator? Jag har en HP ProBook 4710s. Jag har även suttit på en kompis dator en natt (ingen aning vilket märke eller modell) och den blev extremt varm också, fast den hade jag på en madrass så vet inte om det var därför.

Om det är så att bärbara datorer låter mer till följd av att de snabbt blir varma (allt är ju kompakt), hur är det då med dagens moderna stationära datorer? Tänker på Apple iMac och Sony Vaio J. Dessa har ju datorhuven inbyggd i skärmen. Är detta verkligen optimalt om man ska ta hänsyn till ljud och temperatur?

Ska köpa en ny dator eftersom jag inte längre kan se på film. Att den blir varm bara av vanlig surfing gör det även ohållbart för mig i längden (kan sitta i telefon samtidigt som jag surfar och få frågan: Vad är det som låter?). Vill dock vänta till sommaren innan jag köper en ny dator eftersom det då ska släppas Google-datorer (datorer med Chrome OS). Vad jag har förstått är det först och främst bärbara datorer. Så vet inte när stationära kommer men det kan inte ligga långt borta.

Jag vet inte om jag har "misskött" min bärbara dator. Eftersom den har så stor skärm har jag inte använt den som en bärbar dator utan den har i princip stått på mitt datorbord sen den kom (kommer aldrig köpa en bärbar dator med så stor skärm igen) och så har den varit påslagen i princip dagligen under hela min vakna tid. Det kanske inte är så en bärbar dator är tänkt att användas? Syftar på att den är påslagen nästan hela tiden förutom när jag sover.

Min undran är då om dessa moderna stationära datorer som Apple iMac och Sony Vaio J verkligen uppfyller mina krav? Är de tysta och svala och om, var ligger logiken? De är ju kompakta?

Ska jag som vill ha en dator som ska klara av att vara påslagen hela tiden titta mig efter datorer med en separat datorhuv istället? Mina ändamål är intensiv surfing, se på film, spela musik och senare hantera RAW-filer och HD-film. Inget spelbehov. Vad ska jag tänka på?
 

bull

Aktiv medlem
Medan du laddar för att köpa ny dator så kan du kanske lägga ett par hundra spänn på någon av dom här. Själv har jag nr. 5, som funkar hyfsat.
 

monica w

Aktiv medlem
Laptop behöver även den en kylning. Att sitta med den i knät eller på en soffa är farligt, det kan ta eld. Ha en luftspalt under eller ett särskilt ställ med fläkt. Att dessa datorer inte håller så länge beror just på värmeutvecklingen.
Monica
 

Third eye

Aktiv medlem
Farligt att ha en bärbar i knä och soffa? Då har jag haft 5 x tur då samtliga varit hårdkörda och ofta stått på i soffan.
En sak med filmtittande....rätt codec ger ofta en sval och fin burk.
 

casting

Aktiv medlem
Det verkar vara väldigt olika från laptop till laptop.
Det du kan göra är att blåsa rent den från damm, det brukar kunna minska fläktandet. Annars har jag ingen erfarenhet av dom två du nämner.
 

SixBySix

Aktiv medlem
De flesta behöver bra luftgenomströmning för kylning. Sitter det luftintag/utblås i botten och man ställer datorn på något mjukt (soffa, madrass) blir de flesta överhettade. Har man otur kan det starta en brand. Lite som att lämna levande ljus utan uppsikt. Visst, 999 gånger av 1000 händer det inget. Men hur kul är det att vara person nummer 1000??? Bara i vinter har väl ca 50 personer i svergie omkommit i bränder. Förra våren var det väl en familj i Skåne med 4 barn där man hade fastställt brandorsaken till en bärbar dator i soffan (har jag för mig, inte helt säker dock). Däremot är det väldokumenterat med brännskador i knät på folk. Att se nonchalant på detta problemet tycker jag är korkat och oansvarigt. Det gäller ju inte bara en själv. Bor man själv i ett friliggande hus, visst. Men oftast finns det väl familj med i bilden, eller om man bor i radhus eller lägenhet, finns det väldigt många andra som kan drabbas. Vållande till annans död, ska man säga -"hoppsan" då? -"Jag hade visst inte tur längre."

Att det samlas damm innen i datorn är en stor orsak till att de blir varma efter att man haft dem ett år eller så. Lite beroende hur datorn står, och hur välstädat man har det. Stationära datorer som står på golvet under skrivbordet står ofta extremt dammigt till. Kan vara vettigt att dammsuga dem invändigt var 6:e månad. Alternativt blåsa rent med tryckluft på burk, (finns i varje teknik och hobbyaffär).

Laptopps står ofta mindre dammigt uppe på bordsytor som hålls renare än golv. Men eftersom de ändå pumpar stora mängder luft samlas det damm ändå. Väldigt olika från modell till modell.
Dessutom har många standarddatorer dålig kvalitet på fläktarna som kan gå sönder. Antingen låter fläkten hemskt då, eller låter den inte alls (för den är helt trasig), och då är det ju inte så konstigt om datorn blir varm.

Ofta sätter sig mycket dam just på fläkten, som gär att den blir snedbelastad och börjar låta väldigt mycket. Tar man bort dammet kan det visa sig att den blir nästan helt tyst igen. Dvs fläkten behöver inte vara trasig för att den låter mycket. Kan bara vara ovanligt skitig.

Hur varm en dator blir beror på väldigt mycket olika faktorer. Hur bra är den byggd. Hur bra är insidan utformad för bra luftgenomflöde. Kvaliteten på fläktarna. Hur mycket ström den drar. En dator med väldigt höga prestanda drar mer ström. En stor del av strömmen som används ombildas till värme. Det finns dock skilnader på hur energieffektiva delar i en dator är. En av de viktigaste delarna är nätaggregatet (den del som omvandlar 220v växelström till 12v likström. Bra transformatorer klarar att omvandla mer än 80% i snitt. Dåliga kan ligga på under 60%. Det innebär att de omvandlar resterande 40% till värme, jämfört med de bättre som omvandlar mindre än 20% till värme. På stationära datorer sitter den delen i datorburken. Bärbara har dock lösa. Dvs finns snabbare processorer som drar lite mindre ström än lite långsammare varianter. De delar i en dator som avger mäst värme är processor, grafikkrets/kort, skärm. Hårddiskar är det stor skillnad på. Vissa kan bli riktigt varma, medan andra är svala. De drar relativt lite ström. Misstänker att det har lite med friktion och den mekaniska konstruktionen att göra.

Datorer som är byggda för att dra väldigt lite ström är ofta svalare. Däremot kan de också ha lite sisådär prestanda. Det varierar så väldigt om laptops bullrar och eller blir varma. Omöjligt att säga om modellen inte har testats. Bäst är att kolla www.idg.se, sweklockers.se , tomshardware.com eller liknande för test av en modell som intresserar dig. Alternativt kolla på pricerunner.se. Där är modellerna lätt att hitta, och de länkar också oftast till flera olika test.

Det finns bra laptops med prestanda för bildbehandling av RAW filer, som inte bullrar eller låter för mycket. Man måste bara leta lite. Sedan finns det bärbara som man känner för att slänga ut från balkongen efter mindre än en kvart pga oljudet. Säger bara att du nog haft lite otur med din. Bara för att en dator är kompakt behöver det inte betyda att den är bullrig och blir för varm. Föregångaren till mac mini, som hette "cube" (också den en mac) var t ex konvektionskyld. Dvs den hade inga fläktar alls. Bara en design av insidan som lät varm luft stiga uppåt (vilket ju varm luft gör om inget blockerar vägen), och då sugs ju kall luft in nerifrån, som alltså kyler. Tittar man på många datorskärmar och plattv, så kyls de på detta sätt. Till formen ser de ju ut lite som ett klassiskt platt värmeelement, med galler på under- och översida. Just formen, platt, bred och stående på högkant (precis som ett element) är faktiskt perfekt för tyst och effektiv kylning. Så jag misstänker att kylningen sällan är ett problem för skärmar med "inbyggd" dator, som de du nämnde.

Sedan kanske många vill ha en bra skärm för bildbehandling, och det finns ju nästan inte sådana laptops. Därför väljer många en bärbar med relativt liten skärm, för smidighetens skull, men har en större bättre skärm hemma, som de använder inkopplad till den bärbara när de är hemma.

MVH
 

Bloggerskan

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar. Fast nu är det så att det inte finns någon brandrisk här hemma (från min bärbara dator i varje fall). Jag har bara haft en bärbar dator på en madrass någon enstaka gång, oftast har jag dock ställt den bredvid sängen på en stol. 99 % av fallen står den dock bara på mitt datorbord vilket beror på att den är för klumpig för att ta med sig samtidigt som jag inte har så stort behov att bära runt den. Vill alltså ha en stationär av fler anledningar än att de skulle vara mer tysta och svala. Har nog bara hänt en enda gång att jag har haft en bärbar dator i knät, och det ändå en relativt kort tid. Jag känner till riskerna idag och har inga planer på göra det igen. Verken ha den i knät eller direkt på en madrass.

Intressant info om bärbara datorer dock. Ev. att jag köper en senare med 13-tums skärm. Ni skriver om damm. Hur dammar jag av en bärbar dator? Öppna den? Nu är ju garantin ute så det är väl ingen risk så sätt att öppna den. Fast jag vill inte förstöra något.

Så det är alltså fritt fram för mig att köpa en stationär dator som Apple iMac eller Sony Vaio J sett till ljud och temperatur? Jag vet inte hur vanlig Sony Vaio J är i hemmen men Apple iMac har väl de flesta som använder Mac. Apple iMac är alltså tyst och sval och klarar av intensiv surfing, titta på film, spela musik, hantera RAW-filer och HD-film utan problem? Apple iMac är snygg men jag tycker Sony Vaio J är rätt snygg också, så det blir nog en Sony Vaio J. Däremot väntar jag lite eftersom det dels ska komma en ny modell och dels för att det kanske finns en chans att när Google kommer att Sony inte tvingar på en Windows. Känns inte kul att betala extra för Windows om jag ändå inte har något intresse av att använda det. Sen är det förstås inte klart än hur man kommer hantera RAW-filer eller HD-film i Chrome OS.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att något program är skadat / trojan/virus som gör att det suger prestanda och datorn blir varmare. Ibland kan jobbdatorn balla ur och plötsligt bli jättevarm och fläkten går på maxvarv samtidigt som datorn segar. Om man öppnar tabell för cpu belastning ser man att telefonväxelprogrammet slukar all processorkraft, direkt man stänger ned programmet och startar om det så blir datorn sval och fläkten varvar ned.

Kan ju vara värt att kolla över sådana grejer, en äldre bärbar är ju schysst att ha även om man har en ny stationär.
 
ANNONS