Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tubkikare + kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Har sett att de flesta tubkikare har adaptrar för att koppla till systemkamera. (suttit och surfat runt på Cyberphotos hemsida)

Hur pass bra blir bilderna om man jämför med vanlig kameraoptik och vad förlorar/vinner man förutom zoom-effekten?
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har grejat en hel del med digiscoping. Fördelen med tekniken är extremt lång räckvidd. Men sen saknas fördelar mot att fota med vanligt objektiv. Fråga så kanske jag har svar.
 

rola

Medlem
Har sett att de flesta tubkikare har adaptrar för att koppla till systemkamera. (suttit och surfat runt på Cyberphotos hemsida)

Hur pass bra blir bilderna om man jämför med vanlig kameraoptik och vad förlorar/vinner man förutom zoom-effekten?
Hej! Jag förmodar att du syftar på en sådan adapter där man tar bort kamerans objektiv och okolaret från tubkikaren och fäster adaptern där emellan.
Jag har själv en sådan adapter motsvarande ett 800mm obj till min SWA AT-80 HD. Köpte adaptern till min analoga Nikon F90x och fungerade alldeles utmärkt. Du kan se några isbjörnsbilder från Svalbard på min hemsida.
När det gäller digitala kameror kan det uppstå ett problem och det är att exponeringsautomatiken inte fungerar på alla kameror. Köpte mig en Nikon D70 och där fick man först mäta ljuset med ett påsatt objektiv, läsa av och ställa in manuellt sedan montera adaptern. Inte särskilt praktiskt när man plåtar fåglar som rör på sig. Nu har jag en Nikon D200 och i den kan man lägga in bländaren som motsvars av tubkikaren och så sköter kamerans automatik om att ge rätt tid. Mycket fiffigt.
Hoppas att detta kan vara till din hjälp
Min hemsida www.rolfla.se
 

Kirshim

Aktiv medlem
jo det var väl av dom problemen jag var ute efter att få höra om men verkar ju inte vara några jätteproblem med bildkvaliten heller.
Misstänker dock att man tappar en del ljuskänslighet, eller?

Du hade varit på många ställen uppåt som gjord mig lätt avundsjuk, men du verkar ha missat fisket helt runt Lofoten och Svalbard...;P
 

Taryup

Aktiv medlem
Du kommer få en ruggigt bra brännvid. Om du har en tubkikare med 80mm i diameter vid öppningen längst fram (kommer inte på vad det heter) så kommer du kunna ha en bländare på 12.5. Jag testade fota med det, och det är en viss skillnad mot vad man är van vid, kan jag ju säga. Du borde också testa det, sedan ta en funderare till.

Lycka till!
 

Skarström

Aktiv medlem

F.G.

Aktiv medlem
Har sett att de flesta tubkikare har adaptrar för att koppla till systemkamera. (suttit och surfat runt på Cyberphotos hemsida)

Hur pass bra blir bilderna om man jämför med vanlig kameraoptik och vad förlorar/vinner man förutom zoom-effekten?
Jag digiscopade mycket för några år sedan och det är kul med den enorma brännvidden men synd på bildkvalitet. Jag körde Swarovski HD 80 20-60 zoom plus Canon 60mm macroobjektiv.
Köp ett riktigt teleobjektiv istället!

Havsörn Ottenby Öland 1,1 km

:)
 

Bilagor

rola

Medlem
jo det var väl av dom problemen jag var ute efter att få höra om men verkar ju inte vara några jätteproblem med bildkvaliten heller.
Misstänker dock att man tappar en del ljuskänslighet, eller?

Du hade varit på många ställen uppåt som gjord mig lätt avundsjuk, men du verkar ha missat fisket helt runt Lofoten och Svalbard...;P
Givetvis förlorar man ljus men med digitala kameror kan du ju öka ISO värdet. Sedan finns det olika bränvidder på adaptrarna. Själv har jag valt en som motsvarar 800mm. Sedan kan fokuseringen vara ett problem. Gäller att ha en bra syn och möjlighet att göra fina justeringar på tuben.
Mest intresserad av fåglar o däggdjur. Fisk äter jag gärna men andra får ta upp dom ur havet.
/Rolf
 

rola

Medlem
Jag tycker digiscoping utan okular tar bort större delen av nyttan med digiscoping. Digiscopar du med okularet och en kompaktkamera får du en ruggig brännvidd upp mot 3000mm och dessutom autofokus. Jag har fått fina kort på stora avstånd med 60x zoom på okularet , tex här:

http://lh4.ggpht.com/_6mILTS6qpEw/TCzi7u-Jf-I/AAAAAAAABPw/zIQIdoyWDLg/s800/fiskmås.jpg

http://lh6.ggpht.com/_6mILTS6qpEw/S6UAtr5OYSI/AAAAAAAABB4/lF9qw5hn6tQ/s800/mandarinand.JPG
Hej,
Fungerar ditt system att fota flygande fåglar?
/Rolf
 

rola

Medlem
Det är väldigt krångligt för flygande fågel. Rekommenderar dslr + objektiv.
Jag frågade för att höra om du kommit på någon lösning. Jag har själv tagit några bilder genom min nya lilla Nikon tub med en Nikon Coolpix P5100 som utan min föregående vetskap passar exakt i ögonmuslan. Du kan titta på mina bilder här på fotosidan. Svarthakedoppingen är fotad på det viset.
/Rolf
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag frågade för att höra om du kommit på någon lösning. Jag har själv tagit några bilder genom min nya lilla Nikon tub med en Nikon Coolpix P5100 som utan min föregående vetskap passar exakt i ögonmuslan. Du kan titta på mina bilder här på fotosidan. Svarthakedoppingen är fotad på det viset.
/Rolf
Ska kika! Jag tycker iaf det är väldigt komplicerat eftersom jag måste först måste hitta fågeln med 60x förstoring, sen sätta ungefärlig fokus i tuben, sen låta kontrast-af sätta af, sen trycka med fördröjning, hehe. Men för stationära fåglar så!
 

Kirshim

Aktiv medlem
Jag digiscopade mycket för några år sedan och det är kul med den enorma brännvidden men synd på bildkvalitet. Jag körde Swarovski HD 80 20-60 zoom plus Canon 60mm macroobjektiv.
Köp ett riktigt teleobjektiv istället!

Havsörn Ottenby Öland 1,1 km

:)
Har köpt mig en Sigma 120-400 som jag håller på och utforskar vad den duger till, var mest nyfiken på kikaren och tänkte det mer som en rolig parentes om jag får för mig att skaffa en tubkikare.

Har alldeles för nyligen skaffat mig min kamera och är rätt splittrad vad jag vill hoppa på här näst, sugen på macroobjektiv, en lite portabel studio med lampor, ev tukikare och säkert 20 olika saker till...:)

Är trevlig med allt kunnigt folk på detta forum som svarar tålmodigt på alla konstiga frågor vi nybörjare ställer, och dessutom blir det allt som oftast trevliga diskussioner i trådarna också vilket gör att man bara har att supa i sig så mycket info som möjligt...
 

Skarström

Aktiv medlem
Digiscopingen är perfekt när man ska fota den där konstiga vadaren som står 500 meter bort, eller ta dokumentationsbilder. Eller superkort på stillastående fåglar utan att behöva köpa ett extra objektiv, din tub räcker ihop med billig kompakt. Men det är frustrerande :)
 
ANNONS