|
|
#16 |
|
|
He, nu ska jag spela lite elak och påstå att den skatt vi får betala som går till olika saker borde stå delvis i proportion till hur mycket vi drar nytta av dom olika sakerna.... samt att man borde slopa robin hood skatten. I sånt fall borde tom mina skatter räcka till en 1D, eller tom 1Ds.
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Hej.
Funderar på att starta en Enskild Firma att ha vid sidan om mitt fasta jobb. Mest för att få en F-skattsedel och kunna ta frilansjobb. Min fråga är: Måste firman dra in pengar varje månad eller kan man ha den liggande utan någon inkomst? Räknar med att det kan bli lite knackigt i början. |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Ingen som vet?
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Hej!
Jag har haft en enskild firma sedan 1997 som ett sätt att finansiera mina studier på teknis och slippa stora delar av studielånen. Registreringen av firman gjorde jag bara vid skattemyndigheterna och det tog ett par minuter. Denna ansökan blev godkänd ett par dagar senare och jag fick en F-skattsedel. Jag skickade då genast in en preliminär självdeklaration (efter tips från skattemyndigheten) där jag sa att jag inte kommer att känna några pengar alls. Jag kommer då att kunna betala all skatt i efterhand, när jag fått pengarna av kunderna, istället för en viss fast summa varje månad. Denna självdeklaration måste man skicka in i januari varje år. När jag har haft större jobb så har jag vanligen stoppat in pengar på skattekontot på en gång. Men för att göra allt enklare för mig har den stora delen av skatten/momsen betalats in i klump i slutet av året då jag vet vad jag faktiskt tjänat. På detta sätt gör det inget om jag inte har möjlighet att jobba under vissa tider på året då det är mycket kurser/tentor eftersom jag betalar allt i efterhand när jag har pengarna. Därför gör det inget om det går knackigt i början. Observera dock att detta förutsätter att man håller lite koll på hur mycket av pengarna som kommer in som faktiskt är farbror statens. Vad gäller större inköp som exempelvis av datorutrustning så tror jag inte att det finns någon direkt gräns så länge som utrustningen har med verksamheten att göra och intäkterna från firman täcker denna kostad. Mitt senaste stora inköp var en server för 48000 vilket jag tog på firman (den kommer visserligen att säljas till en kund). Detta betyder (om jag inte gjort fel sedan -97) att du om du har tillräckligt med inkomster i firman kan köpa en kamera för 25 000 på firman. Tänk dock på att dina inköp måste kunna kopplas direkt till firman. Detta är något som kommer att styra vilken form av firma du registrerar. Registrerar du dig som exempelvis pressfotograf (om denna typ finns som enskild firma) tror jag det kan vara svårt att ta inköp till en studio på firman. /Gulan |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Om du köper en dyr pryl som tex en kamera för 25 000, då är det väl över ett antal år som du kan dra av summan och inte på ett och samma år, eller?
|
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Korrekt. En kamera skrivs normalt av på mellan tre och fyra år.
Många leasar sin utrustning istället, för då kan man dra av kostnaden direkt. |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
En DSLR kan man väl skriva av direkt?
Inte kan du använda föregående års modell? *Thomas som tror att vi går en ny tid till mötes* |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Gränserna för avdrag är höjda numera. För små företag gäller 5 000:-, medelstora har 10 000:-.
Undantag finns och är beroende på verksamheten, kontakta skattemyndigheten för ett korrekt svar i ditt fall. Jag fick t.ex. skriftligt på att jag får dra av datorköp direkt på mitt företag. En DSLR går säkert att få till, men objektiven är jag tveksam till, man pratar ju om produktens livslängd. Om den beräknas till under tre år skall man kunna dra av direkt. Det finns ett par jättebra sidor om detta, t.ex. www.skatteverket.se (sök på "Jag har köpt"), www.startandrun.com och www.nutek.se |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
När det gäller hobbyverksamhet är gränsen för att bli momsskyldig 30 000 kr.
Att driva enskild firma, s k näringsverksamhet, menas att man då också skall redovisa vinst. Många fotografer (inkl mig själv) har fotograferandet vid sidan av ett ordinarie arbete och för pengar man drar in köpa film, utrustning m m. Det är inte tillåtet att aldrig redovisa vinst då näringsverksamhet kräver det (visst, ibland kan det ju gå back...) I annat fall är man hänvisad till Hobbyverksamhet. Det har skattemyndigheten gjort klart för mig, tyvärr! Tanken är ju ofta att istället för att betala skatt på vinsten så köps det prylar. Men som sagt inte tillåtet i längden. |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Re: Enskild firma...
Värt att tänka på är väl att man bör väl skaffa FA-skattsedel då kan man ju fortfarande vara anställd utan probem
Abbe |
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Det är ett tag sedan jag var på kurs hos RSV, då var det inte så noga med det.
Vad räknas som vinst? 1 krona plus är OK, eller krävs det att man skall kunna redovisa tillräckligt för att kunna leva på det? |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Hur kan man dra hela kostnaden när man leasar, man hyr väl grejorna då ? Du får ju ingen faktura på hela inköpet.
/Bosse |
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Nej, man drar förstås av kostnaderna i samma takt som de uppstår - när man betalar hyran.
De flesta hyreskontrakt är konstruerade så att man köper fri utrustningen efter två eller tre år till 5-10 procent av nyvärdet. |
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
De senaste åren har skattemyndigheten skärpt bedömningen avsevärt eftersom så många pryltokar startar firma i huvudsakligt syfte att finansiera inköp av bland annat kamerautrustning.
Det finns såvitt jag vet inga absoluta belopp, bedömningen görs från fall till fall. Det är den sammanvägda trovärdigheten som avgör hur skattemyndigheten agerar. Om man inte delar skattemyndighetens bedömning går det naturligtvis att överklaga. |
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
Kan man öppna enskild firma om man är under 16?
//Micke |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar