Gammal 2011-03-02, 16:59   #1

AA-batteriladdare
Jag har en GP PowerBank Smart 2-batteriladdare som jag använt ett tag nu för att ladda min AA-batterier till min externa blixt. Av någon anledning så blinkar alla lampor när jag försöker ladda mina batterier och de får ingen laddning alls. Jag misstänker att den är defekt. Jag bär alltid runt på laddaren i min fotoryggsäck, kan det vara så att den tagit skada på så sätt? Är de så omtåliga?

Vad använder ni för laddare? Har ni något att rekommendera? Gärna något som inte kostar skjortan och som är snabbt och pålitligt. Gärna fyra batterier åt gången.
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 00:32   #2

MH-C9000 WizardOne Analyzer!
En bra laddare som tar 4 batterier för att även rekonditionera och kolla status på sina AA|AAA batterier:
http://www.mahaenergy.se/c9000.html
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 01:00   #3

Jag går också i tankar att köpa laddningsbara batterier till att använda till min externa blixt. Jag har forskat en del och tycker Sanyo Eneloop är nog bäst. Läs mer på http://eneloop.info/

Jag har nu beställt från https://www.enjoyyourcamera.com

Frakten bara 15 Euro. Dessutom ingen avgift för betalning via kreditkort heller! Kanon tycker jag.
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 01:18   #4

Det låter inte troligt att din laddare ha tagit någon skada av att åka med i din fotoväska. En vanlig anledning till att du får den indikering som du skriver är att det är något lurt med dina batterier (du har kanske överladdat om det nu är möjligt med din laddare eller kanske batterierna är av sämre kvalitet, d.v.s. de har av någon anledning försämrats snabbare än vad de borde).
Nu vet jag ju inte exakt vilka felkoder som din nuvarnade laddare ger ifrån sig men om du testar med några andra batterier så tror jag att du upptäckar att det inte är något fel på själva laddaren.

Jag kör själv med PowerBase laddare och medföljande batterier från Kjell&Co
De har visat sig fungera fantastiskt bra.

Kjell&Co #44674
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 11:56   #5

Hur blir det med mina nuvarande batterier om jag köper en laddare från ett annat märke? Kommer jag fortfarande kunna ladda mina GP-batterier i en Sanyo-laddare? Har ju åtta stycken GP-batterier på 2700mAh vilka jag inte vill kasta i skön. Jag tror inte att det är fel på mina batterier eftersom alla indikerar samma sak. Laddaren blinkar även när inga batterier sitter i.

Många bra förslag, ska ta och titta igenom lite noggrannare vilken laddare som skulle passa mig bäst, ifall den nu klarar av att ladda mina GP-batterier. Annars får det bli en till GP-laddare. Förstår inte varför den ska ha gått sönder när det är ett så omtyckt märke.

EDIT: Jag kom just på att jag inte använt batterierna under tre-fyra månader pga en paus. Kan det ha med det att göra?
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 12:00   #6

Ja det går att byta märke på laddare, batterierna bryr sig ej :)
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 13:42   #7

Slog till på ett par ac MAHA-C9000 laddarna som rekommenderas ovan. Känns som prisvärda produkter helt klart.

Cellerna blir på inget sätt heta och man kan detaljställa hur fort de ska laddas.
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 16:01   #8

Kan bara hålla med om att MAHA-C9000 är ett bra val.
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 16:16   #9

Kan någon förkara vad alla extrafunktioner på den är tillför? För nimh ackar har väl inget minne?
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 17:21   #10

voitcanon skrev: Kan någon förkara vad alla extrafunktioner på den är tillför? För nimh ackar har väl inget minne?
Först och främst laddar den snällt - eller rättare sagt man kan själv välja exakt hur snällt / elakt den ska ladda. Jag får sedan kvitto på hur många mah som den tankat varje ack med. Sedan kan man ladda ur och ladda batterier för att kolla status.

Rätt vettigt att se till att man har ackar med ungefär lika mycket juice i enheterna eftersom det ändå - som jag fattat det - är den svagste länken i kedjan som fäller hela klabbet när soppan är torsk i batterierna.

/Johan
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 17:42   #11

Och så hur snabb/långsam uppladdning kan man välja emellan?
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 18:49   #12

voitcanon skrev: Och så hur snabb/långsam uppladdning kan man välja emellan?
Allt framgår av tekn spec i länken ovan i tråden. Laddningsström från 0,2A till 2,0A. Resten är matte. Snäll laddning är väl allt upp till 0,5C ungefär.

/Johan
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-03, 19:33   #13

Konke skrev: Hur blir det med mina nuvarande batterier om jag köper en laddare från ett annat märke? Kommer jag fortfarande kunna ladda mina GP-batterier i en Sanyo-laddare? Har ju åtta stycken GP-batterier på 2700mAh vilka jag inte vill kasta i skön. Jag tror inte att det är fel på mina batterier eftersom alla indikerar samma sak. Laddaren blinkar även när inga batterier sitter i.

Många bra förslag, ska ta och titta igenom lite noggrannare vilken laddare som skulle passa mig bäst, ifall den nu klarar av att ladda mina GP-batterier. Annars får det bli en till GP-laddare. Förstår inte varför den ska ha gått sönder när det är ett så omtyckt märke.

EDIT: Jag kom just på att jag inte använt batterierna under tre-fyra månader pga en paus. Kan det ha med det att göra?
Det sista du skrev här är troligen anledningen till att laddaren inte klarar att starta laddningen. Dina batterier har blivit djupurladdade.
I vissa fall kan man behöva "kicka igång" batterierna. Det kan göras på olika sätt och en del laddare har inbyggda funktioner för detta. Bevisligen har inte din nuvarande laddare den funktionen... :(
Det är troligen inget fel på varken batterier eller laddare.

Dina batterier kan du absolut använda i andra laddare :)
Se bara till så att laddaren är avsedd för rätt typ av batteri (du har väl NiMh skulle jag tro).
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-04, 15:46   #14

Candersson skrev: Det sista du skrev här är troligen anledningen till att laddaren inte klarar att starta laddningen. Dina batterier har blivit djupurladdade.
I vissa fall kan man behöva "kicka igång" batterierna. Det kan göras på olika sätt och en del laddare har inbyggda funktioner för detta. Bevisligen har inte din nuvarande laddare den funktionen... :(
Det är troligen inget fel på varken batterier eller laddare.

Dina batterier kan du absolut använda i andra laddare :)
Se bara till så att laddaren är avsedd för rätt typ av batteri (du har väl NiMh skulle jag tro).
Ja, det stämmer. Jag har NiMH-batterier. Det vore ju toppen om det gick att kicka igång dem utan att lägga ut pengar på onödig utrustning i sådant fall. Men jag förstår fortfarande inte varför laddarens alla lampor blinkar trots att inga batterier sitter i.
Besvara med citat   
Gammal 2011-03-04, 15:58   #15

Sorry jag såg inte det här med att alla lampor blinkar utan att det är några batterier i. Det låter inte som om din laddare är helt frisk...
Förresten, du har väl återställt laddaren genom att bryta strömförsörjningen till den under en stund? Kanske självklart men bäst att fråga :)
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
maha, powerex

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39.

Aifo AB - Tether Tools Kamera och Datatillbehör

Alltid bra priser på Elinchrom