Annons

Fota manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

bellafella

Medlem
Jag har nyss börjat att fota manuellt. Fotade halv manuellt förut men tyckte att jag ville ta nästa steg men det blir inte bra ! Först blev bilden helt svart så då ökade jag bländaren till högsta och då blev det lite bättre men inte mycket alls så då satte jag på blixten mn då blev bilden helt vit så jag minskade till minsta bländar talet och då blev det lite bättre men inte mycket alls!

Hur ska man göra för att få lagom ??

Tacksam för svar ! :)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Är bilden för mörk måste du släppa in mera ljus. Antingen genom att välja en större bländare (=lägre tal) eller genom att välja en längre slutartid. Eller kanske båda delarna.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har nyss börjat att fota manuellt. Fotade halv manuellt förut men tyckte att jag ville ta nästa steg men det blir inte bra ! Först blev bilden helt svart så då ökade jag bländaren till högsta och då blev det lite bättre men inte mycket alls så då satte jag på blixten mn då blev bilden helt vit så jag minskade till minsta bländar talet och då blev det lite bättre men inte mycket alls!

Hur ska man göra för att få lagom ??

Tacksam för svar ! :)
Först ändrar du bländaren och om det inte räcker (bilden är fortfarande för mörk) så ändrar du tiden. Tycker du att tiden blir för lång så ökar du ISO.
Även om du ställer in allt manuellt så ger kameran ett förslag på exponering. Det är ofta en god ide att utgå från det värdet.
Lär dig använda histogrammet så är det lätt att ställa in rätt exponering.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har nyss börjat att fota manuellt. Fotade halv manuellt förut men tyckte att jag ville ta nästa steg men det blir inte bra ! Först blev bilden helt svart så då ökade jag bländaren till högsta och då blev det lite bättre men inte mycket alls så då satte jag på blixten mn då blev bilden helt vit så jag minskade till minsta bländar talet och då blev det lite bättre men inte mycket alls!

Hur ska man göra för att få lagom ??

Tacksam för svar ! :)
Du har 4 parametrar som du hela tiden måste hålla koll på om du fotar manuellt.

Bländaren (den du nu härjar runt med)
Slutartiden
ISO
Blixtparametrar (glöm blixten innan du kan dom tre första)

Så du har förmodligen en väldigt kort slutartid inställd på kameran nu, men i vilket fall så kommer du få svårt att få till bilderna i det manuella läget om du bara ändrar en parameter.

/Karl
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Hur ska man göra för att få lagom ??
Börja med att mäta med kameran genom att ta ett kort med automatikprogrammen. Kolla vad den bilden får för värden för bländare, slutartid, ISO.

Gå över till manuellt läge och ställ in samma värden, sedan kan du börja justera, t.ex. så kan du ju öka bländaren 1 steg och minska slutartiden 1 steg så har du fortfarande samma exponering men med olika uttryck.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Att ställa in värden på bländare, tid och ljuskänslighet manuellt är ingen magi för att få bättre bilder. Däremot måste den medvetna fotografen veta hur de olika inställningarna samverkar och vilken effekt de har. Dels tillsammans och dels var och en för sig. Oavsett om kameran är inställd på A, Av, Tv, P, eller M, kan fotografen påverka kameran så att bländaer, tid och ljuskänslighet blir så som fotografen vill ha dem (med begränsande faktorer i rådande ljusförhållanden).

Det är alltså inte att fota i M du ska öva på. Du ska öva på vilken effekt du får i bilderna om du ändrar någon, några eller alla av rattarna åt något håll.

Första steget från fullAuto är nog att anv'ädna Av. Då styr du över bländaren och därmed över skärpedjupet, medan kameran gör vad den kan för att få till en juste exponering.
Du hargjort ditt första steg i att ta kontroll över bildresultatet, och att "skapa" bilder istället för att "ta" bilder.

Vissa erfarna fotografer arbetar alltid i Manuella läget, andra alltid i något av Auto-lägena. En tredje grupp växlar mellan manuellt och auto-läge.

Petter ...
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Jag brukar växla lite mellan M och halvautomatiska lägen. Ett litet problem är att vid M är det ändå inte manuellt bara genom att göra en vridning på ratten - till just M, man kanske har det förbaskade auto-iso inställt. Vilket medför att dina justeringar inte får någon verkan. Borde inte auto-iso kopplas bort automatiskt när man vrider till M???
Men vid halvautomatiska lägen är auto-iso bra många gånger.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag brukar växla lite mellan M och halvautomatiska lägen. Ett litet problem är att vid M är det ändå inte manuellt bara genom att göra en vridning på ratten - till just M, man kanske har det förbaskade auto-iso inställt. Vilket medför att dina justeringar inte får någon verkan. Borde inte auto-iso kopplas bort automatiskt när man vrider till M???
Men vid halvautomatiska lägen är auto-iso bra många gånger.
Det där förstår jag inte!
Om du har autoiso så hittar kameran ett värde på iso som gör att exponeringen blir korrekt med vald bländare och tid. M-läget blir då automatiskt vad gäller exponering, men du själv väljer skärpedjup och rörelseoskärpa.
Om du nu vill att iso ska bli manuell när du ställer in M-läge. vilket iso-värde ska vara valt då? Antagligen kommer du att manuellt vilja välja ett lämpligt iso-tal, och det är ju inte ett dugg jobbigt att göra den ändringen från auto-iso till vald iso, än från vilken iso som helst.

Själv har jag nästan alltid kameran på manuellt, så även iso. När jag hänger på mig kameran gör jag en grovinställnign av iso, bländare och slutartid utifrån ljusförhållanden och vad jag ska fotografera. Då är jag i princip skjutklar när något dyker upp.


Petter ...
 

Twilice

Aktiv medlem
Kör alltid iso manuelt eftersom jag vet ungefär hurdant ljuset är. Och sen kör antingen manuelt eller i P läge.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
M använder jag när jag vill ha full kontroll över exponeringen, göra under och överexponeringar som behåller samma EV under en hel serie bilder. Om auto-iso råkar ligga i går det inte att påverka EV. Men visst, du har rätt, M- läget blir automatiskt då. Jag har aldrig använt det på det viset, jag vill att det ska vara helmanuellt, och måste därför göra ytterligare några knapptryckningar och stänga av autoiso. (lätt att glömma) Problemet är nog att det finns så många olika inställnings alternativ, svårt att bestämma sig för bara en. Därför efterlyser jag en riktigt M-läge på väljarratten som kopplar bort autoiso funktionen, Iso är ju alltid inställt på ett visst värde. Det ska gälla då.
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag har nyss börjat att fota manuellt. Fotade halv manuellt förut men tyckte att jag ville ta nästa steg men det blir inte bra ! Först blev bilden helt svart så då ökade jag bländaren till högsta och då blev det lite bättre men inte mycket alls så då satte jag på blixten mn då blev bilden helt vit så jag minskade till minsta bländar talet och då blev det lite bättre men inte mycket alls!

Hur ska man göra för att få lagom ??

Tacksam för svar ! :)
Att börja med manuellt kräver lite förkunskaper om kamerans möjigheter och rådande ljusets inverkan.Även om du råkar knappa hit och dit och får till slut en bra bild så vet du kanske inte vad du gjort.Det finns enkla och goda råd bl.a här på fotosidan men rekommenderar ändå tidningen FOTO :s häfte "Digitala systemkameraskolan" som du kan beställa för en hundralapp.Kolla in annons i den tidningen genom att exvis besöka biblioteket eller varför inte köpa ett lösnummer.Möjligen har dom den länken också på deras hemsida där den heter "tidningenfoto.se"
 

RolandM

Aktiv medlem
Rekomenderar boken "Foto min hobby" av Per Lundqvist, som oftast finns på biblioteket. Boken går igenom grunderna i hur ljus blir bild och hur kameran fungerar. Klart läsvärd som studiematrial. En bok jag själv hade mycket nytta av när jag började att fota.

Hitta gärna en kamrat som vet hur saker och ting fungerar.

Experimentera är en annan väg att ta sig fram om än något mer tidsödande.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstå varför somliga nödvändigtvis ska fota manuellt i alla lägen. Jag började visserligen för 50 år sedan fotografera i svv helt manuellt, skaffade sedan en exponeringsmätare vilket var nödvändigt när jag började använda diafilm -64. Det blev bekvämare men inte nödvändigtvis bättre exponerat när jag köpte en Pentax Spotmatic -67. Omkring -91 fick jag svärfars Canon A1 och den hade (och har fortfarande) en rätt pålitlig exponeringsautomatik. Tillsammans med exponeringskompensationen blir det oftast bra och ibland, men bara ibland, blev det M-läget.

Digitalkamerorna är ett snäpp bättre och precis som med dia så gäller det att undvika att få högdagrarna urblåsta, eller i alla fall få dem urblåsta med stil. Och det hjälper exponeringsautomatiken till med, i kombination med exponeringskompensationen. Tids- och bländarautomatik underlättar också. Men, och det har jag sagt förut, kameran klarar inte allt även om tillverkaren gärna påstår det. Och då kan det vara läge att gå över i helt manuellt läge. Givetvis med ISO låst, annars tappar man den kontroll man så gärna vill ha

Fotar men i jpg kan jag i viss mån förstå manuellt inställd exponering, då skapas bilden direkt i kameran, precis som när man fotade dia (fast med möjlighet att justera), men fotar man i raw så förstår jag det inte riktigt.

Kör i något av autolägena P, A eller T. Konsten är kanske att förstå när det är dags att växla över till M, om man tror sej kunna bedöma exponeringen bättre än kameran eller vill nå någon speciell effekt. Använd då gärna kamerans förslag till exponering som stöd och se till att ha kortare tider än 1/100 sek (såvida oskärpa inte är en del av skapandet), när du tar bilder på fri hand, så blir det i allmänhet bra.

Kolla sedan i exif varför bilderna blir som de blir, det kan ge en aha-upplevelse, liksom histogrammet, som är ett fantastiskt hjälpmedel.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstå varför somliga nödvändigtvis ska fota manuellt i alla lägen.

Jag håller med.

Om man som trådskaparen provar M, får felexponerade bilder och inte riktigt förstår varför så har man uppenbarligen inte greppat de grundläggande sambanden. Då tycker jag det är bättre att man jobbar med de andra halvautomatiska lägena tills man förstår hur det hänger ihop.

OBS! Det är inte menat som något kritik mot trådskaparen. Själv fotar jag nästan alltid i Av läget, ibland med exponeringskomp. Jag använder M ytterst sällan förutom vid blixtfoto då jag nästan alltid kör i M.

EDIT: Såg att trådskaparen är 13 år - som sagt, mitt inlägg är inte menat som något kritik. Jag tycker du kan vara nöjd med att köra i de halvautomatiska lägena. Efter ett tag kommer du att få koll även på M.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstå varför somliga nödvändigtvis ska fota manuellt i alla lägen.
Det kan inte jag heller förstå. Jag har visserligen inte fotat i 50 år, utan bara i 35...

Det verkar som om en del anser att det är "finare" på nåt sätt att använda manuellt läge. Jag använder ytterst sällan M. Kör nästan uteslutande med bländarförval, histogram och exponeringskompensation. Samt håller såklart koll på vilka tider kameran väljer och justerar eventuellt ISO utifrån det.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag har lite svårt att förstå varför somliga nödvändigtvis ska fota manuellt i alla lägen. ....
När jag använder M-läget så använder jag ändå kamerans inbyggda ljusmätare. Vilket är samma ljusmätare som automatiken använder. Om något av det jag skrivit tidigare i tråden uppfattts annorlunda så ber jag om ursäkt för det. Och det är verkligen inte något snobberi det handlar om. Varken hos mig eller andra.
Jag använder M-läget för att jag tycker att det är enklare. Eftersom jag då inte behöver tänka "kompensation" åt något håll för att lura kamerans automatik när det behövs. Jag bara justerar exponeringen på samma sätt och med samma rattar som vid varje bild. Men låter "mätarnålen" hamna lite åt vänter eller lite åt höger för att anpassa till rådande situation och vad jag vill åstadkomma. På så vis blir hanteringen av kameran inprogrammerad i muskelminnet, och automatiken blir en del av mig själv. Men det kräver naturligvis att man har förstått hur de olika reglagen påverkar bildens utseende, både var för sig och i samverkan.

Petter ...
 

Hoztic

Aktiv medlem
Det kan inte jag heller förstå. Jag har visserligen inte fotat i 50 år, utan bara i 35...

Det verkar som om en del anser att det är "finare" på nåt sätt att använda manuellt läge. Jag använder ytterst sällan M. Kör nästan uteslutande med bländarförval, histogram och exponeringskompensation. Samt håller såklart koll på vilka tider kameran väljer och justerar eventuellt ISO utifrån det.
Jag håller med dig mfl fullständigt! Att ställa in allt manuellt tills kameran säger att exponeringen blir korrekt är ju exakt samma sak som att använda tex Av och låta kameran styra tiden själv. Tex bländare 8, slutartid 1/200 och ISO100 ger alltid samma bild, oavsett vad ratten står på! Men som sagt, det har gått nån slags snobbtrend i att man ska köra på M-läget, för att det är finare. Det känns snarare dumt att köpa en snordyr kamera med en massa elektronik som ska hjälpa oss med bra exponeringar, och sedan göra allt själv ändå. Som att köpa en dyr bil och knuffa den dit man ska...

Jag växlar mellan Av och Tv, beroende på om jag vill styra skärpedjupet vid tex macrofoto, eller slutartiden vid tex motorsportfoto. M-läget är som många har sagt väldigt praktiskt vid blixtfoto dock. Men fortfarande gäller det ju att man ska ha lite koll på vad man gör, om inte annat för att slippa stå och prova sig fram varenda gång.

Fotoskolan här på Fotosidan är klockren, den förklarar utmärkt förhållandet mellan slutartid, bländare och ISO, sen är det nog bara praktisk erfarenhet som gäller för att kunna sätta kunskapen i sitt sammanhang!
 
ANNONS