Fotosidans Forum
>
Efter exponeringen
>
Övriga mjukvaror för Fotografer
>
Förstörd katalog Lightroom 3
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#1 |
|
|
Hej.
Jag har ett problem som jag inte verkar kunna reda ut. När jag uppgraderade från LR 2 till 3 hände ett par märkliga saker. Först så blev det stora fläckar på en del bilder inte alla men många. Dessa "fläckar" ser lite ut som döda pixlar men mycket större, de varierar i storlek, placering och färg på olika bilder. Däremot är de exakt lika om man har importerat en (eller flera) dubbletter. Det konstiga är att detta fel kan försvinna på en av dubbletterna om man förstorar bilden, men det är bara på den ena som detta hjälper. Visst, jag skulle kunna leva med att behöva läsa in en förstoring för att lösa problemet, men... När då man gjort detta så kraschar katalogen och den går inte att reparera, utan LR vill välja en tidigare. Gör man det så startar det och slutar på samma sätt. Jag har testat att lägga upp en helt ren folder/mapp för LR och jag har importerat alla bilder igen men problemet kvarstår. Innan jag nu gör något dumt (igen) så frågar jag. Är det någon som vet? Jag hittar inget om detta någonstans. Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Micke Edit: Fotar i raw i en Canon 40 och konverterar till dng i en windowsdator. Senast redigerad av Hussner den 2011-03-06 klockan 09:29. |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Kan inte minnas att jag hört om något liknande.
Vad händer om du skapar en ny katalog och importerar några bilder till den? Får dessa bilder fläckar? Kraschar LR? |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Funkar det om du håller ALT nere när du startar LR? Då blir du uppmanad att ange vilken lrcat som ska användas.
Kan du då inte ange den nya som troligen heter lr3cat eller nåt liknande. |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Hej. Jag har testat nu att skapa en helt ny katalog och importera ca 10 bilder, då gick det bra. Sen testade jag med ytterliggare ca 40 st, två blev förstörda. Raderade dessa två och importerade dem igen med samma resultat, felet ligger inte i raw-filen när man granskar den utan det uppstår i LR. LR kraschar om jag försöker spara katalogen med dessa felaktiga bilder, då blir det katalogfel som inte går att reparera. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Jag har testat att starta upp på alla möjliga kataloger, helt nya och gamla som jag vet har funkat tidigare men resultatet blir detsamma.
Samma uppstår nu om jag startar upp LR2. |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Mysteriet tätnar..... :-(
När jag nu startar om LR så har jag fläckar på en del nya bilder som jag vet var "rena" när jag stängde programmet senast. Det fungerade att stänga och starta om med de skadade bilderna utan att katalogen kraschade. Öppnar man bilden i framkallningsmodulen så försvinner skadorna men jag får meddelande om att bilden är skadad. Senast redigerad av Hussner den 2011-03-06 klockan 10:27. |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Eftersom en ny katalog också får problem så gissar jag att det är något generalknas med din installation av Lightroom.
Ominstallation av LR kanske hjälper??? |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Jo det trodde jag med men inte heller det gav önskat resultat.
Klart jag formaterade ju inte om C: iofs :-) Jag får testa en komplett av och ominstallation igen så får vi väl se om det ger med sig. |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
En vild gissning. Har du tömt Windows papperskorg? Jag har läst någonstans att om man har tusentals objekt i papperskorgen kan det påverka LR. Tror i och för sig att det gällde version 2 men kan ju vara värt att kolla först.
Har du tillgång till någon mer dator? Prova att installera LR där (du får ju ha två installationer enligt licensen). |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
En fråga till. Prickarna du ser, om du exporterar till JPG, följer de med? Eller är det bara i LR som de syns?
|
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Jo jag har en burk till så jag ska testa på den också får vi se. Papperskorgen var ganska full så vi får se om en tömning hjälper. Nu lyckades jag däremot importera om de som var skadade innan och nu är de hela. Man skulle kunna lockas att tro det är fel på kortläsare eller kabel om det inte var för att felet uppstod första gången vid en "import" direkt från hårddisken. |
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Har inte testat att exportera som JPG, ska kolla det.
Edit 1. Kollade, går inte att exportera då filen anmäls som skadad.... Edit 2. Nu lyckades jag med att exportera två bilder. Resultatet? JO, samma fläckar fast större och fler och på andra ställen i bilden. :-( Senast redigerad av Hussner den 2011-03-06 klockan 11:24. |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Egentligen skall det inte ha med saken att göra, särskilt som du prövat med flera kataloger, men min personliga erfarenhet säger att man kan komma tillrätta med olyika "mysko fenomen" med LR genom att radera innehållet i Preview-katalogen (ligger som default i samma mapp som din katalogfil).
Dessa preview återskapas när de behövs, så bortsett från sänkt prestanda initialt så är det ingen fara att göra det. |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Kanske kan det också vara värt att se om det är något "knas" i Camera Raws cache?
Gå till Edit-Preferences-File Handling och kolla längst ner, där har du en mapp Camera Raw Cache settings. Prova "Purgce Cache", alternativt stäng LR, leta upp mappen i utforskaren och radera innehållet. Starta om LR. |
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Mycket märkligt.
Vad händer om du slår över kameran till JPG och tar några bilder och importerar dem till LR? Visar de upp samma fel? |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar