Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Nikon - kameror , objektiv, tillbehör
>
nikkor 50 mm 1,8 pancake eller inte?
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
|
Men då måste ju den vanliga 50mm vara bättre än den kompakta ?
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Alla Nikons 50 1.8 är bland de mest prisvärda och det skiljer inte mycket på dem, jag har den absolut första från 86 och ser ingen skillnad mellan den och nya 1.8D, skulle isåfall vara att min är skarpare.
|
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
okej härligt! Nu är ju den stora frågan bara vad som passar bäst till min kamera.. en d3000
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS50_14 Du är medveten om att brännvidden inte blir 50mm på din D3000 utan 75mm..? |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
nej, det visste jag inte. Hur kommer det sig?
Men nu känner jag mig väldigt förvirrad. Är dessa objektiv passande att köpa eller ej? Haha.. |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Har du testat ett 50mm förut? isåfall och om du är nöjd med det är det ju helt ok..
Brännvidder utgår alltid ifrån original "sensor" mått, dvs en filmruta som är 24*36mm, eller fullformat, Nikon D700 och D3/s/x är av denna typ. Men alla andra kameror har en mindre sensor och därför uppstår en cropfaktor för att de använder en mindre yta, och därför multiplicerar man brännvidden med 1,5 i Nikons fall, dvs 50mm * 1,5 = 75mm.. Inte världens bästas förklaring men du kan läsa mer om det bara genom att googla.. |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Har du ingen kitzoom att testa med? Ställ den på 50 mm så har du samma utsnitt som det blir med dessa objektiv som diskuterats hittills.
Har du bara fotograferat med D3000 så kan du helt bortse från snacket om att brännvidden ändras (vilket dessutom inte är sant, det är utsnittet som ändras). Anledningen till det här snacket är att sensorerna i de flesta DSLR utom de dyraste/mest avancerade är mindre än den klassiska analoga småbildsfilmen. Jag tycker att du ska fundera på om det inte är bättre med ett AF-S DX 35/1,8G, eftersom det på din kamera ger ett mer allsidigt utsnitt. Dessutom ger det autofokus på din kamera utan att vara alltför mycket dyrare än AF 50/1,8D. Återigen, pröva med kitzoomen och se vilken brännvidd som passar bäst. |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Jaha , okej! Då fattar jag varför :)
Grejen är ju att jag vilket objektiv jag köper av dessa två kommer att få fokusera manuellt, och detta är jag medveten om! :) |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Ljusstyrkan är ett geometriskt förhållande (brännvidd dividerat med bländaröppning).
Du har helt rätt i att två olika objektiv med samma ljusstyrka har samma ljusstyrka. :-) Det är så definitionsmässigt, helt enkelt. Däremot kan transmissionsvärdet vara olika, dvs hur mycket ljus som släpps igenom. Ju fler linsytor en objektivkonstruktion har desto sämre brukar T-värdet vara, speciellt om antireflexbehandlingen är omodern. T-värdet brukar sällan anges till stillbildsobjektiv, så jag tror att det blir svårt att hitta det för de aktuella objektiven. |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Nej, brännvidden hos ett objektiv ändras inte beroende på vilken kamera man monterar det på.
Däremot blir bildvinkeln olika med samma objektiv beroende på vilken sensorstorlek kameran har. |
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Det är inte brännvidden jag är förvirrad över. Den vet jag hur den är :)
Men som någon tidigare skrev att dessa objetiv inte är utformade att fungera till en d3000? Det skulle ju vara väldigt smidigt att ha pancake modellen för att kameran blir så lätt och liten, men frågan är ju om det objektivet passar bra till just min kamera så jag inte köper ett sånt och sen efteråt inte får ut något av det. |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Om det är E-modellen du menar, får du fokusera manuellt, som du redan accepterat. Du får dessutom exponera helt manuellt, dvs välja både tid och bländare utan några tips från kameran. Det är inte så svårt, men betyder att du kanske missar några motiv därför att det tar 30s att komma rätt med exponeringen, snarare än någon tiondels sekund, som med din paketglugg. Lösningen är att exponera och fokusera i förväg, om du vet var ditt motiv kommer att uppträda.
Vad tänker du fotografera med din 50;a? Per. PS. Jag skulle inte benämna 50/1.8 E för "pancake". Detta är "pancake" däremot i min värld: http://www.photographyreview.com/cha...duct_85206.jpg |
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Okej så det är inte helt omöjligt att lära sig det själv? Man är ju inget proffs direkt, haha.
Jag har tänkt fota allt möjligt! Ingen speciell "inriktning" Finns det några läsvärda hemsidor eller något om just ljussättning ? :) |
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
Om du verkligen är inställd på det äldre objektivet och är lite händig så skulle du kunna köpa och installera ett chip med kontakter. Det borde ge dig ljusmätning. Kostar ett par hundra ungefär.
Har du provat utsnittet/bildvinkeln 35mm ger på din kamera? Jag vet förstås inte riktigt vad just du vill åt men nikons 35/1.8 är vad jag skulle föredra till din kamera för lite mer flexibel fotografering. |
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
aa, fast då blir det såklart ett högre pris också!
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar