Annons

Focusstackad makro-gigapixel

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Experimentlusten slog till i dag och jag provade att göra något som har legat i bakhuvudet ganska länge. Nja, några "gigapixlar" blev det inte i detta fallet, men väl 193 megapixlar. Den består av 17 bilder som är sammansatta. De 17 bilderna består i sin tur av 5 bilder som är focusstackade.

Bilden är full av fel, men inte värre än att det går att fixa manuellt i PS. Det får bli i morgon, nu hägrar soffan!

www.prepix.se/test/test.html

Edit: Jag tyckte min gamla Mamyia såg snygg ut, men när man zoomar in ser det ut som en bakteriehärd. :)
 

Lucanus

Aktiv medlem
Mats, det var inte alls dåligt med tanke att det är ditt första försök. Olika små fel kommer man inte ifrån (smuts på sensor, för lång avstånd mellan skärpeplan, ojämn belysning på enstaka bilder. Men som du skriver kan man fixa det efteråt. Det är bara att fortsätta att förbättra tekniken och samla erfarenhet.
Lycka till i fortsättningen
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Fan det var riktigt läckert! jag gillar detta och måste erkänna att jag har haft funderingar på att prova på samma sak någon gång i framtiden. :)

/ Magnus
 

iBoat

Aktiv medlem
Tekniken är användbar när man behöver göra riktigt stora utskrifter, flera meter, och ändå ha full upplösning.

Problemen med att ta macrobilder är att varje förflyttning av kameran (eller motivet) innebär att perspektivet ändras väldigt mycket. Det är betydligt lättare att göra gigapixelbilder med lång brännvidd eftersom parallellförskjutningarna blir små. Den typen av bilder å andra sidan extremt tungjobbade och tar 30-40 timmar att få ihop. Den här bilden tog 15 minuter att fotografera och två timmar att sätta ihop.
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
Experimentlusten slog till i dag och jag provade att göra något som har legat i bakhuvudet ganska länge. Nja, några "gigapixlar" blev det inte i detta fallet, men väl 193 megapixlar. Den består av 17 bilder som är sammansatta. De 17 bilderna består i sin tur av 5 bilder som är focusstackade.

Bilden är full av fel, men inte värre än att det går att fixa manuellt i PS. Det får bli i morgon, nu hägrar soffan!

www.prepix.se/test/test.html

Edit: Jag tyckte min gamla Mamyia såg snygg ut, men när man zoomar in ser det ut som en bakteriehärd. :)
Focusstacka, hur gör man det?

Johan
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
Det innebär att man tar flera bilder i olika fokusplan. Sedan sätts de bilderna ihop och endast de skarpa delarna från varje bild används. Det går att göra i PS (Align och Blend Layers) och flera andra program.
Tack, men var i Photoshop (CS5) hittar jag denna funktion?

Johan
 

Mats G

Aktiv medlem
Imponerad!

Den var fin!
Är det lättare att göra dylig bild om man hade en sån Shift optik?
Då blev det väl inga (mindre) linsfel på delbilderna?
Är det lika många exponeringar på denna som på den föregående?
/ Mats G
 

iBoat

Aktiv medlem
Den var fin!
Är det lättare att göra dylig bild om man hade en sån Shift optik?
Då blev det väl inga (mindre) linsfel på delbilderna?
Är det lika många exponeringar på denna som på den föregående?
/ Mats G
Hej o tack,
Nej en Tilt/shift optik hjälper inte. Det viktigaste är att man hittar den exakta nodpunkten på objektivet som riggen ska rotera runt. Parallaxfelen blir väldigt stora annars. På de flesta objektiv finns en metallfärgad ring i framkanten på objektivet och det är den punkten som riggen ska rotera kring (både i djupled och sidled).

Det finns små fel i min bild som beror på mitt slarv med nodpunkten. ...men hade det varit en beställd bild hade jag åtgärdat det :)

Edit:
Tittade på din profil och konstaterar att vi har exakt samma yrkesbakgrund! Kul!
Jag gick en treårig tryckmediautbildning och började därefter som lärling på ett reproföretag. Där var det hantverk minsann. Hade man en bra dag kunde man färgseparera 10-12 bilder i horisontalkameran (Dainippon) eller förstoringsapparaten (Durst) :)
 
Senast ändrad:

bengt-re

Aktiv medlem
Imponerande sn!yggt jobbat - finns någon detalj kanske där det haltar, men annars så ! Jag vill att alla produkterbilder skall vara så här bra !
 

Lucanus

Aktiv medlem
Att stacka bilder eller på svenska sagt lägga ihop flera fokusplan till en bild används idag i stor utsträckning inom makrofotografi pga det normalt så korta skärpedjupet vid höga förstoringsrader. En del av sådana bilder kan ni se även här på FS/John Hallmén/Micro: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=276373 , John sätter ofta ihop sina stackade makrobilder av fler än hundra fokusplan (bilder). Den som vill läsa mer om stackning, olika problem som det medför och hur man kan lösa de, får inom kort läsa om detta på en ny hemsida om makrofotografering som kommer att vara ute nätet från nästa vecka. Jag återkommer med länk till sidan inom kort.
 

Mats G

Aktiv medlem
Hej o tack,
Nej en Tilt/shift optik hjälper inte. :)
Jo jag tror att man skulle kunna använda den principen för att göra "megapixel"-bilder!

Om man tar ex en 4x5 kamera med en "lagom" vidvinkel som tecknar ut och sätter en DX kamera på bakstycket. Då kan man få ihop så där 50.000 px på långa sidan, rätt stor bild.
Utan några "fel skarvar" pga linsfel.
(Har tyvärr inte några såna grejor att pröva med själv)
/ Mats G
 

iBoat

Aktiv medlem
Att stacka bilder eller på svenska sagt lägga ihop flera fokusplan till en bild används idag i stor utsträckning inom makrofotografi pga det normalt så korta skärpedjupet vid höga förstoringsrader. En del av sådana bilder kan ni se även här på FS/John Hallmén/Micro: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=276373 , John sätter ofta ihop sina stackade makrobilder av fler än hundra fokusplan (bilder). Den som vill läsa mer om stackning, olika problem som det medför och hur man kan lösa de, får inom kort läsa om detta på en ny hemsida om makrofotografering som kommer att vara ute nätet från nästa vecka. Jag återkommer med länk till sidan inom kort.
En lustig effekt med fokusstackade bilder är att föremålen man fotar inte längre ser ut som närbilder. Det korta skärpedjupet man annars har är en sorts "garanti" för att det är ett litet föremål taget på kort avstånd.

Det motsatta blir när man plåtar t ex en utsikt men använder ett tilt/shift objektiv (eller gör samma sak i datorn). Då blir det plötsligt en miniatyrvärld.

Det går att utnyttja till sin fördel. Jag ska fotografera Sveriges största modelljärnväg med fokusstackning och ihopsydda bilder. Förhoppningen blir då att miniatyrvärlden kommer att uppfattas som stor och i full skala.

Här är några bilder med de olika teknikerna.
 

Bilagor

adask330

Aktiv medlem
Jo jag tror att man skulle kunna använda den principen för att göra "megapixel"-bilder!

Om man tar ex en 4x5 kamera med en "lagom" vidvinkel som tecknar ut och sätter en DX kamera på bakstycket. Då kan man få ihop så där 50.000 px på långa sidan, rätt stor bild.
Utan några "fel skarvar" pga linsfel.
(Har tyvärr inte några såna grejor att pröva med själv)
/ Mats G
Kul tanke! Man skulle ju få en större sensor med samma pixeldensitet, borde inte vara så svårt att testa om man har ett storformatsobjektiv med stativfäste och en gummibälg till en kamera med aps-c senor.
 
ANNONS