Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Nikon - kameror , objektiv, tillbehör
>
Nikon D5100 eller D90 (inköp)
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
|
Enligt Scandinavian Photos webbsajt har de D90 i Stockholmsbutiken. Även Kameradoktorn och Rajala påstår sig ha D90 på lager.
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Mediamarkt Gbg sisjön hade i varje fall i veckan kvar. Jag skulle gå med D90 av 3 anledningar: 1) bättre sökare 2) bättre åtkomst till funktioner och 3) (viktigast) AF med äldre AF objektiv vilket kan göra kameran avsevärt billigare att äga över tid jämfört med D5000/5100.
|
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Helt klart skall du välja D90. LCD-displayen på ovansidan gör den till mycket mer lätthanterad och man behöver inte tända displayen alls om man inte vill förhandsgranska bilderna. Det kan vara störigt att behöva tända bakdisplayen så fort man måste ställa in något.
Du kan dessutom gå upp till 6400 i iso på den och inte bara 3200. Enda "negativa" kan vara att D90 inte har samma utbud av förinställda "scenes" som D5100 har och som även D7000 har. Men normalt sett behöver man inte dem om man lär sig behärska kamerans funktioner istället. |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Rajala ringde i går och sa att de inte har, och inte kommer att få heller eftersom den försvinner ur sortimentet.
Jag har nu mejlat Kameradoktorn om status, samt kollat med Scandinavian Photo på Norr Mälarstrand. Det är något som jag aldrig använder mig av: "Scenes". Jo en gång, då jag fotograferade en ettåring med färgglada kläder och färgglada ballonger. Det var 2004. ;) Jag vill inte handla en kamera via postorder. Jag vill handla på plats, så att jag kan åtminstone känna på den och veta att jag kan åka in till stan med den, om något är fel. (Jo, jag handlar via nätet - men inte kameror). Ja, det är många saker som talar för just D90, så jag är lite "desperat". Senare i dag vet jag om jag har en, eller inte. :) |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Hade personligen plockat D90 utan att blinka, p.g.a. bättre sökare och storlek samt inbyggd fokusmotor.
|
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Yes! I got one!
Ska hämta den hos Scandinavian Photo, om några timmar. Detta känns verkligen skoj, och tusen tack alla ni för support, information, bollplank! Vänligen Anders |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Lycka till!
|
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
vart lite småsugen på 51an tack vare skärmen o filmfunktionen. (kör D300 annars) var o klämde lite på den igår på mediamarkt...no way att jag kommer skaffa den. den var verkligen liten o plastig o menyklickande. må bli bra bilder/film ur den..men har man börjat köra med stora hus är det svårt att gå till dom små verkligen :P (tvungen o skriva av mig lite hehe)
|
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
"Yes! I got one!"
Grattis, du lär bli nöjd. |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Jag förstår dig. Och detta är bara efter att jag har "hållit och vänt" lite på D90:an. Den känns rejäl!
Min D3000 kändes som en miniatyr (och ändå är det en bra kamera - och en kamera jag har tagit många bra bilder med. Japp, det kommer jag att bli - och det är jag redan. :) |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| d5000, d5100, d90 |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:29.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar