Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Att handla över internet...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Att handla fotoprylar över internet är ju både praktiskt och billigt. Men vad händer om det uppstår ett fel med tex kamerahuset? Vilka rättigheter har man då?

Jag var nämligen inne i en lokal fotobutik för att kolla på några system. Jag tog upp det här med internethandel och att man faktiskt kan få samma system för ganska många hundralappar billigare. Då sa försäljaren.. - Men..vart vänder du dig om något krånglar??

Efteråt har jag tänkt på om han sa det för att "skrämma" mig till att handla hos honom. För..jag tycker att man borde ha samma rättigheter att få en vara reparerad eller utbytt vare sig man handlar i butik eller över internet. Men det hela blir troligtvis något mer besvärligt eftersom man själv tvingas skicka iväg sina prylar för tex reparation!?

Finns det några "hakar" med att handla över nätet?

/Jonas

Nej det gör det inte. Plus att man kan fönstershoppa å forska hur mycket man vill :)
Det är inte en affär som ger ut garanti utan tillverkaren. Alla märken har supportcenter eller minst en radda telefonnummer man kan få hjälp ifrån. Canon vet jag t.ex i stockholm har sitt servicecenter på kungsgatan. Där är det bara att gå in med kvitto så löser sej allt. Busenkelt.

Jag önskar att onoff å dyl butiker sålde mer avancerad kamerautrustning eftersom man då kunde använda deras prisgaranti och få prylarna direkt.

Det finns väl egentligen inget sånt som att handla över internet.

Man gör en postorderbeställning via internet, i regel med utgångspunkt från en internetbaserad katalog.

Juridiskt sett verkar det inte vara samma regler som vid all annan postorderbeställning.
Dvs. distansavtalslagen gäller.

För mer info, se:
http://www.konsumentverket.se/

Generellt måste väl handlaren ersätta fraktkostnader om det går på garantin.
Jag har dock inte kollat själv på ett tag.

Brukar framgå rätt tydligt ifall webbsiten man köper från ämnar följa konsumentköplagen eller inte. Köp inte från siter som ser ut så här bara: gurka.geocities.com/alabama/cool_dude17/21374/fotojox/fetashoppen.html

Jag brukar resonera så här... är prylen 200 spänn billigare (inkl. frakt) så kanske det är värt att vänta nägra dagar men annars vill jag nog ha grejjorna direkt. Å tänk alltid på frakten... att t.ex bara köpa filmrullar på postorder är oftast dyrare i slutändan.

Det är inte tillverkaren som enligt lag är skyldig att ge garanti utan säljaren. Vissa tillverkare har dock som en liten bonus att man istället för att reklamera hos säljaren så gör man det direkt till tillverkaren.

Det ska väl egentligen bara vara att skicka in produkten för garantirepartion men ibland är det ju trevligare att prata öga till öga med säljaren om något krånglar.

Konsumentköplagen

Jag tror det behövs en förklaring här.

När en privatperson köper en vara av en näringsidkare, i Sverige, gäller ALLTID konsumentköplagen. Konsumentköplagen kan INTE avtalas bort av säljaren eller köparen. Så det är egentligen ingen skillnad att köpa en vara i affär eller på Internet, så länge du handlar av en svensk näringsidkare.

Vid fel säger konsumentköplagen ungefär följande:

- att köparen alltid skall reklameras varan hos säljaren

- att köparen måste ge säljaren möjlighet att av hjälpa felet.

- om säljaren inte kan eller vill åtgärda felet, kan köparen häva köpet.

- eventuella ersättningar för kostnader eller om köparen vill ha skadestånd, skall dessa krävas av säljaren och inte tillverkaren.

Observera att detta är mycket förenklat.

Om en tillverkare t.ex. Canon vill ge service eller support direkt till slutkund, är det upp till varje tillverkare. Kunden kan aldrig kräva det, utan hänvisas vanligtvis till köpstället. De större tillverkarna av konsument artiklar, brukar dock ge en "servicegaranti" som gäller oberoende om var man köpt varan i världen. Detta är ingen regel, utan snarare ett undantag. Servicegarantin brukar inte heller ge möjlighet till att häva köpet.

/Pingo

Pingo skrev ett lite mer utförligt inlägg men jag tänkte klargöra ännu en sak.

Säljaren har tre försök på sig att laga varan. Uppstår felet även efter det tredje reparationsförsöket så har du rätt att få en ny vara eller likvärdig.

Ok..så om jag har förstått det rätt så är det inga egentliga juridiska skillnader att handla i butik eller över internet. Jag har lika goda möjligheter att få en vara (köpt på internet) reklamerad eller servad precis som med en vara köpt i "vanlig" butik!?

Det enda negativa skulle i så fall vara att man inte öga mot öga kan klara ut problemet utan tvingas göra detta på distans. Har jag förstått det rätt?

/Jonas

Inga juridiska skillnader, *förutom* att även distansavtalslagen gäller.

Den ger dig 14 dagars ångerrätt vid köp på distans, t.ex. postorderbeställningar över internet.

"Den ger dig 14 dagars ångerrätt vid köp på distans.."
Det kan vara värt att notera att den rätten gäller oanvänd utrustning. Programvara till ex.vis en digitalkamera får inte vara öppnad. Så har du packat upp kameran eller vad det nu kan vara och provat den så är ångerrätten förbrukad. I sådana fall är det nog lättare att ha en direkt relation till säljaren öga mot öga.

Fraktkostnad

Värt att veta:

När du lämpar av ditt trasiga kamerahus hos din lokala handlare som sålt det (i helt skick får vi hoppas) till dig så tar han/hon (oftast) inget för att skicka detta till av tillverkaren auktoriserad verkstad. Detta för att få lite goodwill och inte få kunden att bli ännu grinigare.

Handlar du av en postorderfirma får du själv bekosta transport av varan till säljaren men de bekostar oftast frakten till verkstad.

Gäller det Minolta, Canon eller Nikon så vet jag att de 3 har världsomspännande garanti och service.. Var själv på väg att köpa ett kamerahus i Dubai men tvekade, kollade upp med minolta när jag kom hem å de sa att bara man har kvittot så kan man få hjälp av alla återförsäljare. Men denna bonus sträcker sig utanför konsumentköplagen. Du har ju den att falla tillbaka på åxå. Så handla du på nätet. Du behöver inte vara orolig. Själv har jag bara nätshoppat. Kikat i butik å sedan köpt grejjerna 20% billigare hos svenska nätbutiker.

Jag handlade ett kamerapaket av Scandinavian Photo före jul som har krånglat väldigt mycket. Jag har bråkat i telefon med dem ett antal omgånger nu men har fortfarande problem. Jag skulle INTE rekommendera att handla ett kamerahus över nätet, Kommer i alla fall själv aldrig att göra det igen och aldrig av Scandinavian Photo. Värt att betala de där extra hundralapparna för att vid ett eventuellt fel på kameran få spänna ögonen direkt i säljaren.....

Mvh
Andreas

Tja..ibland kan man ju få dåliga erfarenheter. Men i det stora hela så är det precis som att handla i en butik, med skillnaden att du inte kan känna på grejorna. Du kan ju faktiskt råka ut för samma sak i en butik. Får du stå där och käfta med dom istället bara...

2 Nya objektiv från bhfoto.com : 2 Veckor inget strul
1 Beg EOS 100 från ebay.de : 1 Vecka, förskottsbetalning. Höjdare.
1 Ny tamrac-Väska från ny-camera.net (tyskland) : Väntar på leverans sedan 3 dagar tillbaka.

Summa sparade pengar ca: 4000:-

Just ja, en sak till. Alla gånger jag har beställt (iaf hårdvara) från Cyberphoto så har de skickat med en Daim eller någonting.

Bra att veta om man är godissugen! :D

LeadHead skrev:
Just ja, en sak till. Alla gånger jag har beställt (iaf hårdvara) från Cyberphoto så har de skickat med en Daim eller någonting.Bra att veta om man är godissugen! :D
Ja, det där är ingen dum vana :) Sist jag beställde blev jag dock utan. Har de lagt av?

Mamiya RZ 67 Pro II med 110/f2.8 från www.robertwhite.co.uk för ~20500:- (inkl allt utom moms) jämfört med 32476:- (plus frakt och moms) hos www.scandinavianphoto.se jämfört med 36150:- (plus moms) rekommenderat pris hos den svenska generalagenten www.tura.se.

37-44% billigare! Inget svårt val...

Är Du privatperson kan Du dessutom komma ihåg att EU-momsen är 17,5% medan svensk moms som bekant är 25%. Om Du lägger moms på jämförelsepriserna ovan, så blir det:

24088:- / 40595:- / 45188:-

41-47% billigare! Inget svårt val det heller...

Jag valde www.robertwhite.co.uk och fick min kamera levererad vid dörren dagen efter att jag beställt den! Mycket snabb, trevlig och tillmötesgående service!

Om den skulle gå sönder får jag ta mig omaket att skicka den till England. Fast det kanske går att förhandla med dem...

/Johan

(Ja, jag är smålänning)

ANNONS
Götaplatsens Foto