Annons

Tålig komptaktkamera för maskinmontör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Hej! Jag jobbar på ett företag som pysslar med handel av begagnade textilmaskiner.
Vi har en anställd som jobbar med montage och de-montage av dessa maskiner. I sitt arbete behöver han dokumentera lastningar och liknande. På några år har han avverkat två kompaktkameror och nu är det alltså dags att införskaffa en ny.

Vad som behövs är alltså en kompaktkamera som är rejält stöttålig, hyfsat liten (DSLR går alltså bort) och lättanvänd (dvs ett bra auto-läge). Vidvinkeln behöver inte vara så väldigt vid men kanske runt 28mm iaf (motsv. småfilm) men det är väl de flesta på idag? Vattentålig behöver den inte vara, men många utrymmen är nog ganska fuktiga.
Däremot är det ibland dåligt belysta miljöer, så det är bra om det finns en ganska kraftig blixt.

Prisklass: 1000-4000 kr.

Förslag på lämplig kamera?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu kanska jag är lite negativ, men jag tycker inte att "två kompakter på några år" är något mer än man får räkna med om man använder dem mycket i jobbet. Det är inga yrkesverktyg.

Kika på en Canon S95 eller kanske G12, de är mycket bra vad gäller bildkvalité och jag skulle tro att speciellt G12 är lite bättre än genomsnittet vad gäller tålighet.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Eller så köper man en kamera som faktiskt är gjord för att tåla rejäla stötar, slag, fall och andra påfrestningar. Jag tycker det känns mer logiskt iaf.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad som behövs är alltså en kompaktkamera som är rejält stöttålig, hyfsat liten (DSLR går alltså bort) och lättanvänd (dvs ett bra auto-läge). Vidvinkeln behöver inte vara så väldigt vid men kanske runt 28mm iaf (motsv. småfilm) men det är väl de flesta på idag? Vattentålig behöver den inte vara, men många utrymmen är nog ganska fuktiga.
Däremot är det ibland dåligt belysta miljöer, så det är bra om det finns en ganska kraftig blixt.

Prisklass: 1000-4000 kr.

Förslag på lämplig kamera?
Hej!

Vill du skapa en lista med potentiella kameror, gå till exempelvis Cyberphoto, välj "Kompaktkameror" och kryssa sedan i "Vatten/stöt -skyddad" och sök. Då får du en lista med 11 kameror (i olika färger).

Stryktålighet och vattentät hör oftast ihop, så det är svårt att det ena utan det andra.

Blixt är väl det stora problemet här, ingen av de vattentäta/stryktåliga jag har sett har så där speciellt bra blixt och jag har inte sett någon med blixtsko.

Själv kör jag med TX5, föregångaren till Sony TX10. De har CMOS-sensorer som fungerar ganska hyfsat i svagt ljus och har dessutom en funktion Sony kallar "twilight mode" som går ut på att kameran tar en snabb serie bilder under en halv sekund och lägger sedan samman till en enda exponering. Det här ger överraskande bra bildkvalitet i riktigt svagt ljus (se exempelbild nedan, där var ljuset sådant att jag annars använde D3 på iso 3200, bländare 2,8 och sisådär 1/400). Kameran kompenserar själv för skakningar, men det blir givetvis rörelseoskärpa hos riktigt rörliga motiv (se trummisens hand i högerkanten i exempelbilden). Se det som att ha ett virtuellt enbent stativ. Jag misstänker att någon av konkurrenterna kan ha liknande teknik (som är enkel att göra när man har en snabb CMOS-sensor).

I övrigt handlar skillnaden mellan de olika vatten- och stryktåliga mest om tycke och smak - med ett litet undantag. Canons Powershot D10 är påtagligt klumpigare än de övriga (kallas "tvålen" ;-) vilket beror på att den är ensam om att inte ha intern "teleskopzoom" (att objektivet ligger på tvären inne i kameran och fotograferar via en spegel) utan istället ett traditionellt objektiv som ändrar längd när det zoomas. Detta är inbyggt i det vattentäta skalet vilket gör kameran klumpigare. Rent optiskt är Canon Powershot D10 bättre än sina vattentäta konkurrenter. Men rent praktiskt spelar detta inte någon avgörande roll för bildresultatet.
 

Bilagor

ANNONS