Gammal 2011-08-09, 22:27   #31

Skillnaderna finns definitivt, frågan är hur mycket de märks vid normal fotografering. Jag har själv haft båda, och bara vid vissa typer av mål med vissa typer av krav finns det en verkligt synbar skillnad i bildkvalitet.

Skillnaden i kamera-"typ" är större än skillnaden i bildprestanda. D5100 är en mindre, nyare kamera - med vikbar skärm, bättre live-view, men färre direktkontroller. D90 är större, rejälare (inte nödvändigtvis bättre för det!) kropp, och den har inbyggd fokusmotor. Det är väl den största skillnaden.

D5100 är trevlig pga sin nätta storlek, sin LV (som jag iofs bara använder från stativ eller vid makrofotografering) och att den har ISO100.

Kombinationen ISO100 och ADL är faktiskt ganska bra att ha för fotografering starkt solsken, vinterbilder osv. Du får faktiskt mindre brus med ADL igång med en D7000 än vad jag får på ISO200 utan ADL med en D90.

(Det jag använder nu är D90-D7000-D3x, D5100 fick åka hem igen. Jag hade den för att flickvännen ville ha en mindre kamera också, men det löste sig "på annat sätt") :-)
Besvara med citat   
Gammal 2011-08-10, 01:08   #32

The_SuedeII skrev: D90 är större, rejälare (inte nödvändigtvis bättre för det!) kropp, och den har inbyggd fokusmotor. Det är väl den största skillnaden.
Den största skillnaden är imho att D90 har en riktigt bra sökare.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
bättre, d5100, d90, köpa, nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt

Stort sortiment av bakgrunder!