|
|
#16 |
|
|
Då var mitt Canon EOS-system med en 60D och ett antal objektiv sålda. Jag tror nog att jag blir nöjd med mitt val. De första intrycken är goda och bildkvaliteten är ungefär som jag förväntat mig: http://yetislight.blogspot.com
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
Avslutat medlemskap
|
Lycka till, jag tror att du kommer att bli mycket nöjd.
Och så har jag ett litet tips, som kanske eller kanske inte, kan passa dig. Jag har nyligen skaffat en Peleng tiltadapter, tillverkad av Hartblei. Den funkar med M42-objektiv, alltså gamla Pentax och en del annat. Tillsammans med en 24 eller 28 mm av bra kvalité är den ett väldigt fint komplement för att kunna ta bilder med skärpan utsträckt efter ett annat plan än parallellt med sensorn. Jag såg dina bilder på trädstammen och svamparna, och då tänkte jag att där skulle jag ha tiltat. http://foto.ifokus.se/discussions/4e...articipating-2 Senast redigerad av cocuyo den 2011-09-05 klockan 20:13. |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Tiltadaptern ser ju ut som en kul leksak. Jag inser potentialen, men den verkar vara lite svår att använda i praktiken.
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
Avslutat medlemskap
|
Visst är den lite svår att använda, men däri ligger ju en utmaning. Jag tror att man kan få in känsla för hur det funkar, och med lämpligt stöd kanske det rentav är ganska enkelt. Jag har provat att hålla kameran vid knäet och vinkla för skärpa från helt nära till oändligt, och det går att lära sig vilken vinkel som krävs vid en viss höjd över marken.
Med stativ är det inte så svårt, men utmaningen är att ta på fri hand. Jag tog en bild där en mycket liten svamp, ungefär en centimeter hög, står i förgrunden. Med bättre objektiv tror jag att resultatet kan bli bättre. Det är taget med zoomen, och den har ganska stor krökning av bildfältet. Jag ska försöka hitta objektiv som tecknar bättre. |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Nu har jag haft en Olympus E-P2 i snart två månader och är fortfarande nöjd med bytet. De ursprungliga objektiven 40-150 mm och 14-42 mm Mk 2 har nu kompletterats med en 9-18 mm vidvinkelzoom, precis som jag planerat. Troligen köper jag också Panasonic 20/1.7-pannkakan inom en snar framtid, men sedan bör jag inte ha desto mera behov av optik.
Bildkvaliteten är precis som jag trodde fullt tillräcklig och begränsningarna ingen överraskning: Det dynamiska omfånget är kanske ett drygt steg sämre och prestandan på höga ISO:n nästan två steg sämre än på 60D. Inget jag inte kan leva med, och det kompenseras av att jag kan ta med kameran vid betydligt flera tillfällen, som t.ex detta och detta. Några tester av prestandan i månljus med stativ verkar lovande. Det största problemet är man måste fokusera mot månen för att autofokusen få tillräckligt med kontrast för att fungera, men så var det väl också med 60D, om jag inte minns fel. https://lh5.googleusercontent.com/-_...0/PA141716.jpg Videoprestandan är sämre än på 60D, men skillnaden i hyfsat ljus är inte så stor som man skulle tro (time lapsen med annan kamera). |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Många väldigt fina och färgstarka bilder i höstmiljön. Du behärskar ljuset bra i dina bilder.
Jag är nyfiken på ditt pyramidtält, vilket ser ut att likna ett Fjällräven som jag har haft positiva erfarenheter utav. Vilket fabrikat och är du nöjd med ditt? Snygg mixad video med dito musik, fast det var väl inte hompa? Beträffande video, så har Pen-kamerorna först nu med E-P3 fått full HD och med AVCHD kompression. Från att tidigare ha skippat två linjer i tidigare sensorer, så blandar man numera tre närliggande linjer vid nerskalningen ("Smooth diagonal line expression by using pixel binning technology in the image sensor, which means less noisy video, and higher quality Live View." - hämtat från en presentation) |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Pyramidtältet är ett Golite Shangri-La 5. Det är lätt (2,7 kg med extra tältpinnar och linor) samt ger hyfsat med utrymme för en familj på två vuxna och två barn. Fyra långa vuxna ryms inte in, men tre bör gå bra. Jag har inte provat det i hårt väder ännu, men enligt uppgift ska det klara mycket hård vind, även om det nog förutsätter mycket bra mark för tältpinnarna. Hittils är jag i alla fall mycket nöjd med det.
Musiken var inte humppa (som det skrivs). Humppa går i en snabb tvåtakt, medan musiken i videon var tretakt. Vad videokvaliteten beträffar så säger inte heller Full HD värst mycket. EOS 60D har ju full HD, men den faktiska upplösningen ligger nog mycket långt under den teoretiska 1920x1080. Undrar hur mycket bättre kvalitet E-P3 har i praktiken jämfört med E-P2? |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Tack för svar om tältet!
Det finns en hel del finska danser, ett dansant folk. Sensorn i de senaste kamerorna E-P3/PL3/PM1 klockar ju ut bilderna snabbare, 120fps tror jag. Vidare så skalas bilden ner på ett bättre sätt än tidigare, enligt en presentations-bild jag sett. Någon jämförande test beträffande video har jag inte sett, eoshd.com skulle kunna vara en site som bäst kollar på detta. Annars så är det Panasonic med sin 'multi aspect ratio' sensor som gäller beträffande video. En annan sak är att Olympus kör med EIS bildstabilisering, medan Panasonic bildstabiliserar i objektiven. Inget hindrar dock att ett stabiliserat Panasonic dito monteras på ett Olympus-hus. |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Exakt samma resa som ni två gjorde gör jag just nu. Har två dlsr-hus och en mängd L-optik.
Alltsom oftast pga tyngd är bara MN Canon G12 eller 7D med 18-200 med. |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Panasonic Lumix 20/1.7
Ett stycke Panasonic Lumix 20/1.7 är nu införskaffat och testat, se t.ex denna lilla utflykt.
Ett så ljusstarkt objektiv öppnar förutom möjligheten till hyfsat kort skärpedjup också i kombination med bildstabiliseringen dörren till fotografering i tämligen svagt ljus, som t.ex i slutet att detta inlägg. Detta objektiv är nog att rekommendera, även om man som i mitt fall redan har brännvidden täckt (både 14-42 mm och 9-18 mm objektiven överlappar nästan). Objektivet är dock mycket kompakt, ljusstarkt och skarpt, och då det dessutom inte är orimligt dyrt platsar det nog alldeles utmärkt i den lilla kameraväskan för ett m43-system. |
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Sjukt trevligqa bilder, inser när jqag ser bilderna jag hittat rätt, dels objektivet, delt Pen-kameran.
Hur brukar du göra med dina bilder vad gäller vitbalans? AWB och justera efterår eller inbyggda WB? |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Hur kommer det sig att den inbyggda blixtenär så konstig?
Auto-blixt och upplättnadsblixt resulterar i väldigt underexponerade bilder mendan om man ställer om blixten till fullt, 1/2, 1/4, 1/8 1/16 så blir bilderna väldigt överexponerade om inte objektet är i andra änden av rummet? Är de lösa blixtarna FL-300R lika skum eller är det en sån jag måste ha för att kunna använda full bilxt 1/2 blixt etx? Trodde Pen skulle bete sig som typ en EOS-kamera och smacka av full blixt utan att bränna ut totalt Ställer jag kameran på typ 1/125 f8 blir det bättre men självporträtt i detta läge är gränsall, utan att ställa kameran så här med full inbyggd blixt resulterar i totalt utbränd bild. Kort o gott om den inbyggda blixten: Full manuell - oanvändbart/överexponerat upplättningsbilxt/auto.blix - Underexponerade o mörka bilder- Senast redigerad av Bussmicke den 2011-11-06 klockan 00:30. |
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Kommentar till ovan: Detta gäller saker på nära håll typ självporträtt, eller något på nära typ typ nån meter eller så. Testade fotografera en tavla på väggen, samma sak där.
Överexponerat med full/manuell 1/2, 1/4 osv och mörka bilder med auto (Om man inte ökar styrka på den inbyggda bilxten men så ska man väl inte behöva hålla på? Annars vet jag inet vad de har tänkt sig man sak använda de sk. manuella lägena full, 1/2, 1/4 osv. |
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
define - execute - evaluate
Om allt funkar enligt instruktionsboken, så med en synktid ställd på 1/30 - 1/180, samt att du känner ledtalet hos den inbyggda blixten (10m vid ISO 200), så borde det bli perfekt med ƒ/2 på 5m avstånd och 'full kräm' på blixten. På 1.25m avstånd, så för samma exponering minskar du 'styrkan' till 1/4.
Med ovanstående manuella test som bas, så kan du sen ge dig ikast med TTL Auto. Naturligtvis är de externa blixtarna (FL-300R, FL-36R, Metz) mer användbara, speciellt eftersom de även kan fjärrstyras. |
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
Jag kör bara med AWB och justerar vid behov efteråt i Lightroom, då jag ändå bara fotograferar i RAW.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| e-p3, oly_flash |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:55.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- Europas natur visas i Stockholm under sommaren
- En dryg vecka kvar på första uppladdningen!
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning