Fotosidans Forum
>
Annat
>
Långa diskussioner, debatter
>
Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk
![]() |
|
|
Ämnesverktyg |
Betyg:
|
|
|
#151 |
|
|
För mig är det precis tvärtom. Jag skulle känna mig som världens största tönt om jag hade dyra märkeskläder på mig eller nån dyr klocka eller bil. Den enda referens till "märken" jag har är att identifiera saker som håller och fungerar. Men tyvärr får även det mindre och mindre relevans i dagens globala kapitalism. Det som för tio år sedan var "svensk kvalitet" kan idag vara kinesiskt skräp - med samma logotyp på ytan.
|
|
|
#152 |
|
|
För min del handlar det inte om dyra märkeskläder, det handlar om märken jag kan identifiera mig med, som T&P. Hög kvalitét till mycket bra pris.
Exempel på T&P: http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1433 Eller Canon, de är inte dyrare än någon annan. |
|
|
#153 |
|
|
Det finns massor av moderna exempel som band som kopierat låtar rakt av. Stones har ju i stort sett byggt sin tidiga låtkatalog på att ytligt maskera gamla bluesklassiker av tex John Lee Hooker. Men inte har låtarna blivit sämre för det...(även om jag alltid hållit Hookers original högre. Stones är ju generellt överskattade).
|
|
|
#154 |
|
|
Tveksamt om du svarade på min fråga, men jag antar att det var ett nej. Jag skulle iaf ha svårt att ignorera om någon stulit en låt när jag hör på den, det skulle störa min upplevelse.
För övrigt har jag har inte mycket till övers för Stones jag heller. |
|
|
#155 |
|
|
Det var ett nej. Jag försöker att inte påverkas av omständigheter runt verken utan försöker i stället att fokusera på konsten. Om det visar sig att det så är Hitler som skrivit Allan Petterssons 7:de symfoni så kommer jag ändå att lyssna på den när jag känner för det.
Notera att jag skriver "försöker" - för självklart kan jag inte värja mig helt trots att jag jobbar på den linjen. Tex så lyssnade jag i kväll på ett album som en av mina bästa vänner sedan barndomen gjort och visst får den en särställning just för att det är han som skrivit musiken. Hade jag hört samma låtar på radion hade jag förmodligen inte reagerat. Men det blir väl svårare ju närmare det kryper in under skinnet på en själv. |
|
|
#156 |
|
|
Kanske. Det är lite svårt att säga något bestämt om det, men jag lutar nog åt att det inte spelar så stor roll vem som är upphovsmannen. Min uppfattning om Santana skulle kanske sjunka ett snäpp, men å andra sidan har jag ingen bestämd uppfattning om honom så det skulle nog inte heller spela så stor roll. Min uppfattning om honom som musiker skulle inte påverkas. Den avgörs ju av vad jag hör när han spelar.
|
|
|
#157 |
|
|
Jag har pratat med pressfotografer som berättat hur man kopierade in både det ena och andra på filmtiden. I synnerhet när det kom till sportfoto.
/Maverick |
|
|
#158 |
|
|
Det är mycket snack om att det var bättre för. Det var det inte. Jag jobbar mycket med gamla porträtt (sent 1800-tal och en bit in på 1900-talet), mest glasnegativ. J-lar, vad dom retuscherade! Dom gjorde det direkt på negativet och ofta skickligt. Jag har bl a sett bilder som p g a tidigare fotograferingar är lätta att identifiera som ändrade. Näsor rätades ut, och flinter ändrades. Hakor togs bort och fläckar utplånades.
Det har säkert i alla år funnits dom som envist vägrat att ändra bilder, men dom är nog lika få nu som då. Att många här på fotosidan inte vill ändra en bild är absolut inte representativt för den stora massan. Den stora massan finns inte här ;) |
|
|
#159 |
|
|
Samma här. Oftast är det mycket intressantare att kunna uppleva något rent och oförstört, innan "experterna" har börjat röra i det hela.
Jag blir lätt deprimerad av allt skitsnack som många naturfotografer lyckas författa. Genren är illa besudlad med dåligt författat dravel om påstådda upplevelser och djurkontakt på nivå med den de flesta andra får med uppstoppade djur. Attityderna hos de flesta naturfotografer osar dessutom konservativ mansvärld. Jag anar i naturfotoklubbarna en fotografi-variant av brandmännen i NileCity 105,6-serien. "Vuxna män gör saker tillsammans." :D |
|
|
#160 |
|
|
Jag inte ett dugg förvånad, konkuransen och tillgången till fotografer har bara de senaaste tio åren skjutit i höjden, detta är nog ingen isolerad händelse och detta har hänt förr, det är enklare idag att manipulera bilder. Alla vi som fotograferar lite mer seriöst vet att det är tillfället som ofta gör bilden, även om man planerat saker så brukar det ändå bli någon form av slump som avgör att just kanske den bilden blev bra osv.. Terje lurar egentligen bara sig själv han brister i förtroende mot andra men han lurar sig själv som fotograf. Naturbilder i reklamen är också oftast retuscherade och tillrätta lagda så där är det ingen tvivel om att folk fuskar. Vi hade en årets nyhetsbild för några årsedan där man lagt på rök. Vill man vara säker att bilden inte är fejkad får man väl lämna in en polariod :-)
Är väl säkert girigheten som drivit honom att manipulera bilder så att alla kan se att han är så duktig.... Spika upp bacon för att få en bild på en rovfågel är i mina ögon också lite fusk, elelr att smörja in grenar med jordnötssmör. Kommer ihåg när jag var ung och tog ungdoms jägarexamen. Min första sk jakt var med en jägare som blivit ombedd av staten att skjuta några rävar. Vi band en död höna vid ett träd och lurpassade på räven i ett hus i närheten. Det var ingen jakt det var att lura naturen. Jag fick ialf inte skjuta räven :-) Manipulation är här för att stanna så är det bara. |
|
|
#161 |
|
|
Nu har jag tagit mig lite tid att kolla närmare på Terje Hellesös fotomontage, och det är rent förbluffande att han har klarat sig så här länge. Hur i hela fridens namn har någon kunnat gå på det där???
|
|
|
#162 |
|
|
Jamen inte av Terje, trodde jag. Snyft...
Nu snackar vi t.o.m. om huruvida han manipulerade sina diabilder? Minns ju så väl Terjes diskussioner om varför han höll kvar vid det analoga när de flesta av oss andra gick över till DSLR. Minns & minns var väl till att ta i men jag såg honom så jävla äkta på den tiden med sina diabilder som jag dock bara sett skannade på fs mm men han förevisade väl dom landet runt. Dom här lodjursbilderna som jag nu sett bara p.g.a. detta som hänt är ju inte vad jag kom ihåg av Terje förr, inte så konstnärligt som det jag uppskattade av honom... Senast redigerad av .Z. den 2011-09-04 klockan 01:32. |
|
|
#163 |
|
|
Frågar jag mig också :)
|
|
|
#164 |
|
|
Här får ni en omanipulerad kattbild, direkt från kameran. Fotograferad på Orsa Björnpark 20 Juli 2011.
|
|
|
#165 |
|
|
Vad har det med trådens ämne att göra?
|
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| bildmanipulation, terje hellesö |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:43.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar