Fotosidans Forum
>
Annat
>
Lag, moral och etik
>
Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#1396 |
|
|
Så att skicka ut 10 fakturor och få betalt för en räcker? Tja, det stämmer nog i "BO´s" värld. Hurra, en betald faktura, jag har gjort rätt!! De övriga 90% som inte alls blir betalda bortser vi ifrån. Jag har 100% utdelning på mina krav. Säg att han hade skickat en faktura på 100.000 varav 1000 kronor avsåg en punkt. Tinget ger honom rätt på denna, enda, punkt och spolar resten. Har han då lyckats till 100% eller till 1%? Han fick ju faktiskt hundra procent av den delen... vojne!
Nu skrev jag lite fort. Jag ska skriva långsamt så du hänger med: Sätt dig vid kulramen och fundera igen. "BO" skickar en hittepå-faktura på 19 tusen kronor. Kunden vägrar betala. Det hela hamnar i rätten. Rätten kasserar halva kravet genast (eller var det "BO" själv som skrev ner det inför förhandlingarna?). Alltså var 9500 inte ens värt att diskutera. Av resten tilldömdes han 2500. 2500 av 19000 = 13,2%. Du tror väl inte att "BO" hade betalat tillbaka 9500 om fakturan betalats utan protest??? |
|
|
#1397 |
|
|
Man kan ju leka med tanken att BO ST AB skickar ut 10 st fakturor/mån, vilket inte är helt osannolikt.
Om hälften då betalas, hmmm onekligen en nätt summa på årsbasis !! Portot har då kostat 600 kr. Detta är mina egna reflexioner/spekulationer ;-( ThomasR |
|
|
#1398 |
|
|
Ja, varför ringer inte ST till TS? TS har ju invänt mot fakturan och därefter har det varit tyst.
|
|
|
#1399 |
|
|
Nej du, vi är nog alla överens om att TS gjort fel, det har varit uppe fler gånger än jag orkar räkna till. Det som vi inte är överens om är beloppet eller till och med ST:s arbetsmetoder. Du får hitta något bättre än att "TS har gjort fel så då är allt tillåtet från ST för att avskräcka".
/Patrik |
|
|
#1400 |
|
|
Så har jag inte skrivit.
Två fel gör inte ett rätt. |
|
|
#1401 |
|
|
Som sagt i inlägg ovan så uppges ju bollen ligga hos just Teste nu. Han har ju uppenbarligen inte reagerat på bestridandet av fakturan. Möjligen talande för vad det är frågan om.
Dessutom verkar du ha glömt att Testes bundsförvant var inne och förde ett jäkla väsen i tråden, för att sedan avsluta kontot. Förmodligen för att även han insåg att situationen blev ohållbar. Som påpekats många gånger förut så ska inte skadeståndet utgöra något straff, det ska vara reparativt för den inkomst som undanhållits och den eventuella skada som åsamkats upphovsrättsinnehavaren. Vill du ha straff får du anmäla brottet och försöka få till ett åtal. Jag tycker inte att privata aktörer ska syssla med rättsskipning, vilket du verkar göra. Brottmål är där straff för begångna gärningar utdöms, inte civilmål där skadestånd söks. Jag har förstått att du menar att skadestånden går upp. Själv är jag inte särskilt övertygad om sanningshalten i detta påstående. Möjligen har det förekommit mål där omfattningen av intrånget varit större, vilket i sig såklart kan få det att verka som om skadestånden går upp. Så är dock inte fallet, eftersom det som sagt är att reparera inkomstbortfallet och den eventuella skadan det är frågan om. Några "punitive damages" sysslar vi inte med generellt sett i Sverige. Det hör hemma i USA. Nja, jag tycker inriktningen snarare verkar vara fildelning av upphovsrättsskyddat material och likande utan tillstånd. |
|
|
#1402 |
|
|
Vad du eller jag tycker är ganska ointressant. Det tråden handlar om är vad som kan vara en rimlig ersättning för den typen av upphovsrättsbrott som TS gjort sig skyldig till. Där finns det en ganska väl utarbetad praxis från svenska domstolar att utgå från.
För övrigt tror jag inte att du vet vad jag tycker i frågan. Att jag skulle "tycka" att 1200 kr är rätt belopp i det aktuella fallet har du nog hittat på. Däremot har jag sagt att utifrån de vägledande domar i liknande fall som finns så är 1200 kr en mycket rimligare summa än 12000 kr. Om sen rätt belopp är 600 kr eller 1200 kr eller kanske 2400 kr kan bara en domstol avgöra. För övrigt handlar det inte om något straff, utan om ersättning och eventuellt skadestånd. Och någon avskräckande effekt får svenska domstolar då inte ta hänsyn till. |
|
|
#1403 |
|
|
Om du ska bedöma om beloppet är rimligt eller inte kan du inte räkna med delar som räknades bort från målet. Den delen som godkändes går förstås bra att räkna på. Det blev 26,3% om delarna var lika.
Ta ett annat exempel och vi använder 1200kr som nämnts som utgångspunkt ovan som verkar vara ok nivå av många: Ett mål handlar om bildstöld av 10 bilder. Faktura har skickats på 12000kr och så småningom i rätten underkänns 9 av bildstölderna pga bristande bevis, men rätten går på upphovsmannens linje i sista fallet och tjuven döms att betala 1200kr för den enda bilden. Du kan inte säga att fakturan var orimligt stor, eller att rätten prutade på bötesbeloppet (1200kr/bild) (eftersom 9 bilder plockades bort från målet), eller ens att ombudet var oseriöst. För framtida mål blir inte 120kr referens utan 1200kr för en likadan bildstöld. |
|
|
#1404 |
|
|
Din logik gör mej mållös ;-))
ThomasR |
|
|
#1405 |
|
|
Ja, eller bristen på, kanske. Man är nära att ta till t-ordet...
|
|
|
#1406 |
|
|
Edit: Never mind ...
Senast redigerad av Anders Östberg den 2012-01-09 klockan 17:47. |
|
|
#1407 |
|
|
Äh... (utfyllnad)
|
|
|
#1408 |
|
|
Nej då, jag kom bara plötsligt ihåg att jag lovat mig själv att hålla mig borta från såna här diskussioner. :-)
|
|
|
#1409 |
|
|
Då är det rätt diskussion att hålla sig bort ifrån :-)
|
|
|
#1410 |
|
|
Ja det är urtypen för en sådan. :-)
|
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar