|
|
#1 |
|
|
Radiotriggers med TTL
ja, jag har hamnat i ett jädrans blixtspår, jag vet. ;) undersöker nu möjligheten att kunna styra småblixtar utan att fysiskt behöva gå fram till dem. Jag vill kunna styra effekten via sändaren på kameran (Nä, har inte IRstyrning inbyggt i kameran typ Nikons CLS) så det måste till externa prylar. (Även om jag ska köpa en 7D snart).
Pocket Wizards är ju som bekant välkända och tåler mycket. Om blixten klarar E-TTL (eller I-TTL som Nikons heter), får då blixtarna info från kameran via PWenheterna? Eller jag måste fram och ändra effekten manuellt likt förbannat? Hittade nämligen en RaTrigger från Phottix! En aningen billigare men inte mycket iofs. Ej vattentät (Som PW är) MEN med möjlighet att styra effekten i blixtarna via SÄNDARENHETEN!! Phottix ODIN Det blir ju en slant om jag då vill ha en styrenhet till varje blixt jag tänkt bygga upp trunkens innehåll med. Annars, har ni andra tips? |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Funkar inte TTL oavsett...då har jag nog hittat mina prylar för RaTriggers. Billigare och känns som kvalitetsnivå liknande Eli Skyport.
|
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Vet inte hur det är med Phottix men PW FlexTT5 ska i alla fall kunna styra blixten precis som om den satt i kamerans hotshoe
http://www.pocketwizard.com/products...flextt5-canon/ http://www.cyberphoto.se/info.php?article=403963 |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Där har vi de funktioner jag vill ha..! O ja...insåg att det dessutom kostar. Multum!
Tack för tipset. Än så länge vinner Phottix. =) Slutar väl med att jag får köpa billigare och knata fram till blixtarna ändå...grrrr! |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Jag har smugit på dessa en del, men har inte slagit till än.
http://bit.ly/qi6aWH Verkar ok enligt spec. är andra generationens radiosändare med ettl stöd de gör så trots att det är kinagrejer kan man hoppas de funkar ok. |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Hmm...det finns alternativ alltså. Nu börjar det bli skoj! =)
En tusing för ett paket. Börjar låta lovande! Blir nog inte så mkt billigare. |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Radiotriggers med TTL
|
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Vet inte om du bara använder Canons original blixtar, använder du andra blixtar bör du kolla att de stöds av den radiotrigger du väljer. Jag har själv en Sigma 530 Super som inte riktigt kommer överens med med PW, manuell mode går fint men däremot får jag inte e-ttl att fungera, blixten utöser inte när jag sätter den i e-ttl mode.
/Thorbjörn |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Hade något liknande men dessa gick ej att köra manuellt... se upp med det. |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Än så länge har jag 430 blixtar. Med baktanken att utöka med ett par 430 till och sen av sluta med 1-2st 580 för ev extra kräm om det skulle behövas.
Mitt mål är att bli en ny Joe McNally eller Mr Strobist. Haha! |
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Är också lite sugen på dessa tingestar.
Finns det ingen på FS som äger dem och kan ge lite synpunkter. Skulle vilja veta hur pålitliga dom är. Har ägt PW:s Mini TT1 och Flex TT5 innan, men blev väldigt besviken på dom då de inte var pålitliga. |
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Jag valde Pixel King. I mitt ,första, tycke mer bang for the buck än Odin och PW. Har provat PK med gott resultat! =)
Om ca 7-10 dagar landar ett gäng PK i min brevlåda! |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Pixel King :(
Har just köpt Pixel King till Nikon, dom fungerar inte.
Det blinkar, så enheterna har kontakt. Hjälpljuset tänder, men blixten löser inte ut. Har kontaktat Photax som sålt den, vi får se om dom har någon idé varför. Min kamera är en gammal D2x, den fungerar unmärkt med blixt annars. Den ska ju fungera med D-serien,står det. Mats G |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Fungerar de med en annan kamera?
|
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Jag har även en gammal Coolpix 8800, den går inte där heller.
Har prövat med Nissin Di866, SP600,SP400. Antingen är jag korkad eller så är det fel på det jag köpt? |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar