Annons

Hårddiskar till NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

themajk

Aktiv medlem
Köpa en hårddisk idag är nog som att en liter bensin skulle kosta 59 kr / litern.
Vad tror ni om utverklingen? Kommer priserna går ner inom överskådlig tid?

kommer en t.ex. 1TB kosta 600 kr som i augusti 2011 igen?

Eller kika på denna prisutveckling.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=907412
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=770460
Det sjuka är att det idag är billigare att köpa en färdig NAS med 2st 1TB diskar (64mb/7200rpm) än det är att köpa 2 stycken lösa diskar med samma spec...

Priset lär inte droppa nämnvärt tills rån-skatten slopas dock. Hur nu det ska gå till...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det sjuka är att det idag är billigare att köpa en färdig NAS med 2st 1TB diskar (64mb/7200rpm) än det är att köpa 2 stycken lösa diskar med samma spec...

Priset lär inte droppa nämnvärt tills rån-skatten slopas dock. Hur nu det ska gå till...
Det är främst översvämningar och begränsningar av råvara som höjt priserna.

Copyswedes avgifter gäller externa hårddiskar, usb-minnen och liknande.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
western digital har börjat få ordning på en av sina översvämmade fabriker, men ännu är det en som står under vatten.
Dröjer säkert nån månad eller två innan priserna börjar sjunka igen.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Köpa en hårddisk idag är nog som att en liter bensin skulle kosta 59 kr / litern.
Vad tror ni om utverklingen? Kommer priserna går ner inom överskådlig tid?

kommer en t.ex. 1TB kosta 600 kr som i augusti 2011 igen?

Eller kika på denna prisutveckling.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=907412
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=770460

Vem kan förutspå nästa naturkatastrof? Troligen kommer priserna att backa något men långsamt.
Men varför tittar Du på 1 TB diskar? TB:n blir mycket billigare med större diskar.

Dustins priser just nu:
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 3TB SATA/600 64MB 2 299 kr => 766:-- / TB
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB 1 690 kr => 845:-- / TB
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/600 64MB 1 499 kr => 1490:-- / TB
 

Poker

Aktiv medlem
Vem kan förutspå nästa naturkatastrof? Troligen kommer priserna att backa något men långsamt.
Men varför tittar Du på 1 TB diskar? TB:n blir mycket billigare med större diskar.

Dustins priser just nu:
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 3TB SATA/600 64MB 2 299 kr => 766:-- / TB
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB 1 690 kr => 845:-- / TB
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/600 64MB 1 499 kr => 1490:-- / TB
Jag ska ha fyra stycken 1TB i en nas, men visst, skiljer det bara någon hundring mot 2TB är det mer intressant.
 

Poker

Aktiv medlem
Det sjuka är att det idag är billigare att köpa en färdig NAS med 2st 1TB diskar (64mb/7200rpm) än det är att köpa 2 stycken lösa diskar med samma spec...

Priset lär inte droppa nämnvärt tills rån-skatten slopas dock. Hur nu det ska gå till...
Jag vet och priset är ju relevant. Jag har kikat på en Netgear Readynas NV+ för 5000kr.
För 5000kr fick man fyra stycken 1TB = 4TB.

Men nu vet jag att det kommer en Readynas NV+ V2 som är framtidssäkrad, dock kostar den enligt uppgift 3000kr utan diskar.
 

David G

Aktiv medlem
har den en ny sorts hårddisk-kontakt?

vad är den framtidssäkrad mot? kommer det en ny sorts kontakt, istället för sata, som den redan har?

Ska själv köpa några hårddiskar och sätta till ett sata-kort i en amd k7 baserad dator. trodde sata kontakten skulle finnas ett tag även i framtida hårddiskar ett tag, men det gör det alltså inte? hår långt fram är framtiden i fallet framtidssäkrat? 2 år? 6 år?
 

hlse

Aktiv medlem
Vem kan förutspå nästa naturkatastrof? Troligen kommer priserna att backa något men långsamt.
Men varför tittar Du på 1 TB diskar? TB:n blir mycket billigare med större diskar.

Dustins priser just nu:
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 3TB SATA/600 64MB 2 299 kr => 766:-- / TB
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB 1 690 kr => 845:-- / TB
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/600 64MB 1 499 kr => 1490:-- / TB

En brasklapp i det hela ...
Alla moderkort stödjer inte 3TB-diskar.
Kolla innan inköp att ni har en dator som klarar dylika.
I vissa fall kan det fixas med en BIOS-uppdatering.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag ska ha fyra stycken 1TB i en nas, men visst, skiljer det bara någon hundring mot 2TB är det mer intressant.
Du behöver ju inte ha NASen full med diskar.
Förmodar Du kör RAID > 0 men det är en falsk säkerhet så länge Du inte dessutom speglar/synkar/backupar NASen till ytterligare en separat enhet.

Har ett alldeles färskt exempel med en RAIDad NAS där det blev ett fel på kortet i NASen och enda sättet att rädda bilderna var att, för en förmögenhet, sända diskarna till en "diskräddningsfirma". Åter kom bilderna men fullständigt huller om buller. Ägaren har nu ett litet elände att ordna upp bilderna där man försöker spåra bildernas ålder utifrån vilka kläder barnen har på bilderna och liknande hållpunkter.Tillverkaren av NASen hade ingen lösning.
 

slatten

Aktiv medlem
Du behöver ju inte ha NASen full med diskar.
Förmodar Du kör RAID > 0 men det är en falsk säkerhet så länge Du inte dessutom speglar/synkar/backupar NASen till ytterligare en separat enhet.

Har ett alldeles färskt exempel med en RAIDad NAS där det blev ett fel på kortet i NASen och enda sättet att rädda bilderna var att, för en förmögenhet, sända diskarna till en "diskräddningsfirma". Åter kom bilderna men fullständigt huller om buller. Ägaren har nu ett litet elände att ordna upp bilderna där man försöker spåra bildernas ålder utifrån vilka kläder barnen har på bilderna och liknande hållpunkter.Tillverkaren av NASen hade ingen lösning.
Skulle vara intressant och veta vilken tillverkare det var på nasarna. Jag har ett liknande problem jag får inte tag i mina två nasar via operativet och tillverkaren bara rycker på axlarna.
 

jaan v

Aktiv medlem
Du behöver ju inte ha NASen full med diskar.
Förmodar Du kör RAID > 0 men det är en falsk säkerhet så länge Du inte dessutom speglar/synkar/backupar NASen till ytterligare en separat enhet.

Har ett alldeles färskt exempel med en RAIDad NAS där det blev ett fel på kortet i NASen och enda sättet att rädda bilderna var att, för en förmögenhet, sända diskarna till en "diskräddningsfirma". Åter kom bilderna men fullständigt huller om buller. Ägaren har nu ett litet elände att ordna upp bilderna där man försöker spåra bildernas ålder utifrån vilka kläder barnen har på bilderna och liknande hållpunkter.Tillverkaren av NASen hade ingen lösning.
OT men ändå - finns inte EXIFdata i filern?. Borde i så fall vara enkelt att mha t ex exiftool namnge filerna utifrån datum.
 

iSolen.se

Guest
Det sjuka är att det idag är billigare att köpa en färdig NAS med 2st 1TB diskar (64mb/7200rpm) än det är att köpa 2 stycken lösa diskar med samma spec...

Priset lär inte droppa nämnvärt tills rån-skatten slopas dock. Hur nu det ska gå till...
Skatten på media gäller inte interna (lösa) hårddiskar.

Webhallen sa att priserna verkar hålla i sig länge, en månad sedan trodde de att det skulle vända i mars.

Jag köpte en WD 3TB trots priset, hade vuxit ut min NAS. Backade allt och plockade ur disken igen.

Var hittar du den där billiga NASen du skriver om?

(man ska förresten inte köpa 1TB diskar då det är de som gått upp mest i pris)
 
ANNONS