Annons

Aberration med vissa typer av filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanbass

Medlem
Hej,

Är det någon annan som har upplevt att man får en viss kromatisk aberration med t.ex. polfilter? Man adderar ju glas till objektivet så det borde ju kunna påverka eller har jag fel? Jag tycker att när jag fotar med stor bländare i starkt motljus så får jag mer aberration. Kan ju vara så att det blir för mycket ljus för vad den kan hantera. Har inte märkt att jag får dessa problem när jag fotar i bra ljusförhållanden med något av mina objektiv.

Någon som upplever samma sak eller är det bara att gå ut och köpa nya objektiv och filter? ;)

1) Vet inget om din erfarenhetsnivå, så jag undrar - är du säker på att det handlar om aberration?

2) Vid stor bländare ökar aberrationen mer eller mindre, även utan filter.
.

1) Vet inget om din erfarenhetsnivå, så jag undrar - är du säker på att det handlar om aberration?

2) Vid stor bländare ökar aberrationen mer eller mindre, även utan filter.
.

Jag fick delvis svar av punkt 2).

Men min fundering var om aberrationen kan öka om man lägger till glas/dåligt glas t.ex. billiga filter på objektivet. Annars antar jag att det är kvalitén på objetkivet som avgör.

Har inte tillgång till någon bild med exempel på det jag menar, men jag har t.ex. tagit en bild upp i ett lövverk mot väldigt ljus himmel och då får jag gröna och röda linjer längs några grenarna, sådanna aberrationer får jag inte med det objektivet i mindre extrema ljusförhållanden, detta med bara ett kenko UV-filer och 1.8 -2.8 bländare. Tycker även att jag fått mer på ett annat objetkiv och då med polariserings-filter på men det kan vara inbillning och olika ljusförhållanden som gör skillnaden och inte filtret eller objektivet.

Lite rörigt kanske.... ska se om jag kan få fram några bilder.

Ett glas som läggs till, också av god kvalité, ger vid snett ljusinfall, som mot bildens kanter och hörn, något lite parallellförskjutning av färgerna. Det handlar om en förskjutning som beror på vinkeln, tjockleken på glaset och brytningsindex. För glastjocklek som ett filter är den färgförskjutningen i regel försumbar.

ANNONS
Götaplatsens Foto