Gammal 2012-02-02, 17:38   #76

Joi skrev: Ja Nikon V1 är också ful men inte lika ful som K-01 och den har en EVF i alla fall.
Måste vara jobbigt att fota med ett zoom som 70-300 med K-01 ner man har bara en display att titta på så länge man inte använder stativ...
Snyggt eller fult. Det är en smaksak vilken som är värst.
Jag har en del små fina fasta Pentax objektiv liggande sen tidiga 80-talet. Som tex 35/2,8, 40/2,8 och den lilla fina zommen 24-35/3,5 och några till. Vore kul att använda dom igen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 18:36   #77
pet

http://www.youtube.com/watch?v=t-lSQlvqFKs
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 18:38   #78

Wow! Den här gillar jag. Och alla mina objektiv passar! Yippie! Tack Pentax för att ni vågar vara annorlunda. Alla gnällspikar kan köpa nåt annat som dom blir nöjda med? ;-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 18:51   #79

Jag tycker den ser ut som en vattenkamera, alltså en sådan man sprutar vatten med. Man fyller på i den stora korken upptill.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 19:05   #80
pet

Björkhult skrev: Wow! Den här gillar jag. Och alla mina objektiv passar! Yippie! Tack Pentax för att ni vågar vara annorlunda. Alla gnällspikar kan köpa nåt annat som dom blir nöjda med? ;-)
Frågan är väl bara hur bra AF:en blir med befintliga K-objektiv....troligtvis blir AF:en rätt långsam då objektiv som är konstruerade för fasdetekt-AF fungerar dåligt ihop med kontrast-AF...i bästa fall blir AF:en med befintliga K-objektiv något bättre än vad AF:en blir med K-5an i liveview-läget.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 19:07   #81
pet

http://www.youtube.com/watch?v=eTohGuBh9Cs
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 19:11   #82

Oj, och jag som tyckte deras Q var gräslig. Den här är i mina ögon så otroligt ful att jag saknar ord. Gillar dock tanken med kameran.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 19:23   #83

Jag tycker det är ett smart drag att behålla skakreduceringen
och K bajonetten. Visst blir kameran tjock, inte så fickvänlig,
men det blir nog ett bättre grepp om kameran.
Olympus har behållit skakreduceringen och NEX är tunna,
men det finns inte så många nya objektiv till dom.
Åtminstone en del av pannkakorna till tex Panasonic har så kraftig
distorsion att tex 14/2,5 har 5% och 20/1,7 har 3,2%.
Det finns korrigering, men det ger sämre skärpa och ger motsvarande
längre brännvidd. Gissar att dom har haft bråttom att få ut objektiven.
Visst blir kamerorna tunnare, men då sticker objektivet ut mer istället

Dom kommande? nya Pentax XS objktiven kanske oxå får samma
problem, men att utnyttja utrymmet som spegel annars tar upp
ger ju en smidig kamera med objektiv. Man kan gissa på
att DA15, 21, 35, och 70mm modifieras till XS.

Däremot tycker jag att det är dumt med en avancerad kamera
utan sökare, spegellös utan sökare passar bäst som instegskamera.
Själv tycker jag att kameran ser maffig ut, åtminstone den svarta.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 19:52   #84

Tror inte de nya XS objektiven kommer sticka in i kameran mer än vanligt, utan det var nog enbart spekulation om vad man ev. skulle kunna göra.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-02, 20:49   #85
PMD

Bofoto2 skrev: Det finns korrigering, men det ger sämre skärpa och ger motsvarande
längre brännvidd. Gissar att dom har haft bråttom att få ut objektiven.
Jag tror att det är ett medvetet beslut. Om man kan förenkla den optiska formeln för obektivet så kan objektivet göras mindre.

Längre brännvidd får man inte av att korrigera distorsion, men man beskär bilden en aning. Det kan tyckas vara hårklyverier, men det är faktiskt skillnad. Det handlar ju bara om några procent så det är knappast speciellt märkbart.

Skärpeförsämringen tror jag det är svårt att upptäcka i ett blindtest.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-03, 01:59   #86

Björkhult skrev: Wow! Den här gillar jag. Och alla mina objektiv passar! Yippie! Tack Pentax för att ni vågar vara annorlunda. Alla gnällspikar kan köpa nåt annat som dom blir nöjda med? ;-)
Bajonetten är enligt uppgift KAF2. Vet någon om K-01 har skruv för AF för Limited och DA-objektiv?
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-03, 03:07   #87

Junkman skrev: Spännande design! Har ambition å bli en "kultkamera" speciellt den gula snyggingen............
Jag är böjd att hålla med - designen gör "rätt" motstånd till att börja med, som den skall, men utseendet kan knappast komma att bli tidlös.

En av kommentarerna på DPReview:
"I never thought I'd say this after my initial reaction to the K-01, but I've been looking at the pics of it on my screen all morning trying to decide if I like it, and I just did as you suggested and looked at the Fuji X-Pro and I was shocked.

It looks utterly boring and uninspiring. Soooo old. An old man's camera.

What happened? Six hours ago I thought it looked great
."
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-03, 04:14   #88

Ursäkta om jag bombar tråden, men jag är vaken när du sover (+9,5h) ;D

När jag läser specen: http://www.pentaxforums.com/forums/a...xk-01specs.pdf
så sticker 12 bitars RAW ut. Det började med att jag såg att 100 ISO är lägsta känsligheten och inte 80 som K-5, så hur får de till 14EV dynamiskt område med K-01? Svaret är att det blir inte samma område som K-5. Ingen HDR i RAW vad jag kan se heller. Att de anser att man kan gå ner i dynamiskt område får mig att oroa mig för bildkvaliteten i övrigt. DxOMarks kommer att bli lägre än för K-5. Adobe RGB finns med om det skulle vara tecken på ngt, men JPG kvalitetn har 3 nivåer, inte 4. Små JPG ur K-01? Min K-5 är satt på RAW+2Mpixel JPG. K-01 verkar ha 4Mpixel som lägsta JPG.

K-01 tycks klara video bättre än K-5, med fler kontroller tillgängliga under filmning och H.264 format. Filmtid 25minuter.

Samma batteri D-LI90, som ger 540 bilder utan blixt; det är nog optimistiskt även med agressivt läge för energibesparing.

Jag ser inga kontakter för extra EVL, men tillbehörsskon skulle kunna ta Pentax GPS (samma antal poler).

Fokus "peaking" är bra tillskott, men http://www.whatdigitalcamera.com/new...ok-review.html har åsikter om AF med 200mm/2,8 - inte bra. De testade också med 40mm (som var snabb på AF) - många av de intressanta brännvidderna återstår att testa.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-03, 06:27   #89
pet

Antipodian skrev: Bajonetten är enligt uppgift KAF2. Vet någon om K-01 har skruv för AF för Limited och DA-objektiv?
Ja den har skruv drift....syns i denna videon som jag postade tidigare http://www.youtube.com/watch?v=eTohGuBh9Cs 38sek in i klippet visas fattningen o där ser man skruven.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-03, 06:55   #90

Antipodian skrev: Jag är böjd att hålla med - designen gör "rätt" motstånd till att börja med, som den skall, men utseendet kan knappast komma att bli tidlös.

En av kommentarerna på DPReview:
"I never thought I'd say this after my initial reaction to the K-01, but I've been looking at the pics of it on my screen all morning trying to decide if I like it, and I just did as you suggested and looked at the Fuji X-Pro and I was shocked.

It looks utterly boring and uninspiring. Soooo old. An old man's camera.

What happened? Six hours ago I thought it looked great
."
Min första reaktion var: "Uck! Hade den funnits i helsvart hade jag kunnat leva med den" till att jag nu faktiskt föredrar den gula. Otroligt modigt av Pentax att våga provocera allas föreställningar om hur en kamera kan se ut.

"Be different" var väl deras tagline tidigare, va?
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
k-01

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

Aifo AB - Elinchrom Ranger RX Quadra med ECO Ringblixt

Alltid bra priser på Elinchrom