Annons

Örnar i Sthlm med omnejd

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Hej,

Vilket område är bäst att fota örnar på?
Helst i Sthlm o dess skärgård, men jag kan tänka mig att åka iväg (lånar bil) så en omnejd på kring 1½ timmes bilresa är acceptabelt också. Jag ska iväg på längre turer för dett sen, men just nu söker jag i närhet.

Utåt Nacka känner jag till. Även Engsö (Ängsö) i Västerås och lite finns mot kustbandet mot Norrtälje. Hur är det med Tyresta?
Vilken av dessa är bäst just i denna period på året (eller andra tider om du inte känner till specifika perioder)?
Några andra platser som är bättre?
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är nu men i Nynäshamn fanns det örnar förr.
Åker man ut till naturreservatet så ska det finnas örnar där.
Tänkte själv åka dit i april när jag är i stockholm.
Lasse
 

mapem

Aktiv medlem
Jag har sett havsörnar mitt i Stockholm. De är inte där varje dag förstås, men det är inte ovanligt. Havsörnen har gått starkt framåt i skärgården på senare tid. Jag ser ofta örnar när jag är ute och seglar. På många ställen.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag har sett kungsörn vid flera tillfällen över Nacka, och havsörn nära Sandhamn och Skarprunmarn. Där finns också fiskgjuse, liksom längst ut på Ingarö.
 

mapem

Aktiv medlem
Måste berätta om en speciellt envis fiskgjuse jag såg för några år sedan. Vi satt på sjökrogen "Båtshaket" på Ålö. Alldeles intill finns en fiskodling med några kassar. En fiskgjuse gjorde oupphörliga dykningar mot den, men hejdade sig varje gång den blev varse nätet ovanför fiskarna. Ändå fortsatte den, gång efter gång. Den gav aldrig upp.

Fiskgjusen är inte ovanlig numera, man brukar få se en och annan under en seglingsvecka, även om man inte direkt spanar efter dem. Ligger man i en vik nånstans där det finns lite skog i närheten så kan man ofta få se den fiska.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Såg att Nynäshamn nämndes. Förr brukade man ofta se havsörn vid Yttre Gården. Och det är nog ofta båt som gäller för att kunna se havsörn.
 

Birdman

Aktiv medlem
Allt beror väl på hur du vill fota dina örnar. Idag är det inte speciellt svårt att se havsörn i Stockholmstrakten. Nu under vintern ses de mer eller mindre varje dag över Strömmen/Riddarfjärden i centrala Stockholm. Däremot kan du redan på en gång räkna med att inte få några direkta närporträtt, då behöver du sitta i gömsle vid en åtel (om du förstås inte har en ordentlig tur).

Bland de "säkraste" lokalerna för havsörn i Stockholm är Torö (Läskär, Stenstrand, Ankarudden och Ören) där man ofta kan få se tvåsiffriga antal.

// Daniel
 

mapem

Aktiv medlem
....Bland de "säkraste" lokalerna för havsörn i Stockholm är Torö (Läskär, Stenstrand, Ankarudden och Ören) där man ofta kan få se tvåsiffriga antal.

// Daniel
Och dit går det att åka bil, bara för upplysnings skull. Buss finns också. Egen båt är inte nödvändig för att få se havsörn även om det underlättar.

Testa Östra Lagnö också, dvs Ljusterös ostspets. Bil eller buss. Där har jag sett havsörn flera gånger.

I viken på den lilla ön Rävsund nära Furusundsleden hade vi en örn praktiskt taget i masttoppen för två år sen. Jag hann tyvärr inte få fram kameran. För kanske tio år sen satt en halvvuxen örn på isen 10 m utanför Lerviks ångbåtsbrygga, uppvaktad av ett antal kråkor. Ingen kamera till hands då heller. Den tittade nyfiket på oss.

Men vanligtvis ser man dem på hög höjd, oplåtbara utan super-duper-tele.

Det sällsammaste jag sett i fågelväg i skärgården annars var en fjälluggla som satt och vilade mitt på dan på en kobbe vid Huvudskär. Jag trodde först det var en albino sälkut men rodde dit i jolle och såg att det var en stor vit uggla. Förevigad på ett dia nånstans i gömmorna.
 

danh

Aktiv medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för Hjälstaviken i sydostligaste delen av Uppsala län samt Angarnssjöängen i Vallentuna kommun, nordost om Stockholm. På båda lokalerna finns det goda chanser att se havsörn, vid Hjälsta ses vintertid även kungsörn. Jag tycker det går att få fina fototillfällen på dem.

Om du åker kommunalt till Hjälstaviken, kan du antingen ta buss 803 från Bålsta station och gå av vid Lilla Segersta, Svannäs eller Ekolsund, eller ta 895:an från Bålsta till Hjälstaby. Kolla med www.ul.se. Det finns ett bra fågeltorn på västra sidan, man har även bra utsikt från Kvarnberget på östra sidan.

Till Angarn kommer du med buss 676 från Tekniska högskolan och byte till 665 vid Brottby trafikplats. Det går också att ta Roslagsbanan till Vallentuna och byta till 665:an där (se www.sl.se). Gå av vid Örsta och knalla ner mot Midsommarberget och Byksberget, som jag tycker är bra ställen att stå vid.

Lycka till!

Tillägg: Ser att du ju har tillgång till bil. I så fall kan det passa att parkera i Hårby i västra delen av Hjälstaviken. Då har man hyfsat nära fågeltornet. Vid Angarn finns en bra parkering vid Örsta i sydöstra delen av området, lätt att åka till från E18. Kanske är det relativt lugnt på örnfronten just nu, även om det naturligtvis går att se en och annan, men när gässen anländer framåt vårkanten blir det mer fart på örnarna!
 
Senast ändrad:

robert nordin

Aktiv medlem
Jag har sett havsörnar mitt i Stockholm. De är inte där varje dag förstås, men det är inte ovanligt. Havsörnen har gått starkt framåt i skärgården på senare tid. Jag ser ofta örnar när jag är ute och seglar. På många ställen.
Enligt en skylt ute på Beckholmen (intill Gröna Lund) skall det finnas havsörn i det området vintertid. Inte för att jag sett någon havsörn i det området, men det torde ju inte vara osannolikt då det är nära till "fågelbuffén" i strömmen. Beckholmen är ju inte direkt ödemark vilket gör att det känns lite tveksamt.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Tack alla, för de många goda råden.
Det blir en del att skriva upp på min lista över platser att besöka :)

Reachen bör jag nog ha. Allt från 750mm till 3200mm så det bör nog räcka även för örnar i många fall.
I helgen hade jag en havsörn som visade oss (vi var en liten grupp) att han/hon inte ville ha oss där och den var bara på max 100m höjd.

artportalen siten hade jag helt glömt bort, det är ju en bra källa till info, tack.

I närhet av bebyggelse är inget för mig, jag vill inte har några mänskliga objekt i mina foton. Men, intressant att dom har närmat sig sådann områden.

Fiskgjuse är imponerande och intressanta att studera. Har rätt gott om dem i sjöar långt in i land i Småland, glädjande nog.

Daniel, tack för tipset om Torö.

Ljusterö var ett bra tips också då det även verkar gå att ta sig dit ganska lätt med allmänna kommunikationer, vilket jag föredrar. Kan tänka mig att det är bra område då jag sett Havsörn i närheten, in åt land.

Angarns har jag varit på ett par tillfällen o där ser man alltid någon. Ska testa med Hjälstaviken också.


Ingen som varit borta Engsö (Ängsö) ?
Jag undrar lite särskilt om den platsen då Länsstyrelsens experter guidar för just örn där.
 

jobo

Aktiv medlem
Vill också slå ett slag för Öregrund/Östhammar. Det ska även vara gott om havsörn kring Forsmark. Kylvattnet från kärnkraftverket är varmare än omgivande vatten vilket lockar till sig en hel del fåglar vintertid.
 

mapem

Aktiv medlem
Tack alla, för de många goda råden.
Det blir en del att skriva upp på min lista över platser att besöka :)

Reachen bör jag nog ha. Allt från 750mm till 3200mm så det bör nog räcka även för örnar i många fall.
I helgen hade jag en havsörn som visade oss (vi var en liten grupp) att han/hon inte ville ha oss där och den var bara på max 100m höjd.

artportalen siten hade jag helt glömt bort, det är ju en bra källa till info, tack.

I närhet av bebyggelse är inget för mig, jag vill inte har några mänskliga objekt i mina foton. Men, intressant att dom har närmat sig sådann områden.

Fiskgjuse är imponerande och intressanta att studera. Har rätt gott om dem i sjöar långt in i land i Småland, glädjande nog.

Daniel, tack för tipset om Torö.

Ljusterö var ett bra tips också då det även verkar gå att ta sig dit ganska lätt med allmänna kommunikationer, vilket jag föredrar. Kan tänka mig att det är bra område då jag sett Havsörn i närheten, in åt land.

Angarns har jag varit på ett par tillfällen o där ser man alltid någon. Ska testa med Hjälstaviken också.


Ingen som varit borta Engsö (Ängsö) ?
Jag undrar lite särskilt om den platsen då Länsstyrelsens experter guidar för just örn där.
Rävsund som jag nämnde ligger nära Ängsö. Om jag minns rätt har jag sett örn i den djupa viken på nordöstra änden av Ängsö.
 
ANNONS