Gammal 2012-03-01, 07:44   #16

Torparfarsan skrev: Tja, han använde tydligen i stort sett samma teknik som James Clerk Maxwell gjorde 1861 när han tog de första kända färgfotografierna. 3 sv/v plåtar exponerades genom varsitt filter, rött, grön respektive blått. Och de sv/v negativen har ju en bättre hållbarhet än vad den "riktiga" färgfilmen har, så det är inte så konstigt med dessa färgbilder egentligen. Men det är ju min personliga åsikt och kan därför avvika från mittfåran.
Tja, ska man vara petig så var det väl Thomas Sutton som faktiskt tog bilderna. ;)
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-24, 16:20   #17

Ingen som kan sin foto historia här Gorsky är känd för sina färg foton.

Men the Library congress scannade in ca 2000 av hans negativ digitalt, vilket blev 122 bilder, processen som användes kallas *digichromatography och det är resultatet av detta som visas på länkade sida. Så ja det är definitivt efterbehandlade.

Här är en bra sida som förklarar digichromatography:*http://www.loc.gov/exhibits/empire/making.html
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-24, 17:32   #18

alf109 skrev: Färgseparering är ju något man gjort på samma sätt inom den grafiska industrin till inte allt för länge sedan.
Om jag är rätt informerad så använder sig filmindustrin fortfarande av färgseparering när de skall arkivera sina original. Dvs att varje färgfilm filtreras och exponeras till tre svartvita filmer. De tre svartvita filmerna har mycket bättre arkiveringsegenskaper och förvaras tryggt i stora bergrum. Jag har tyvärr ingen länk till hands, men jag vill minnas att Kodak skriver om detta på deras hemsida...
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-25, 08:47   #19

När bilderna togs, kunde man då visa dom i färg på något vis? Eller togs det tre färgfiltrerade bilder i förhoppning om att det snart skulle kunna gå att visa i färg?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-25, 08:55   #20

A.Dent skrev: När bilderna togs, kunde man då visa dom i färg på något vis? Eller togs det tre färgfiltrerade bilder i förhoppning om att det snart skulle kunna gå att visa i färg?
Tre projektorer med var sitt färgfilter. Kolla länken till Crimson ovan och klicka på "hur gjorde han".
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-27, 02:02   #21

Riktigt häftigt att bläddra igenom bilderna då man, som det tidigare sagts, får sin historiesyn lite nyskapad med "äkta" färgfoton från den tiden.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt

Stort sortiment av bakgrunder!