Gammal 2012-03-12, 22:55   #16
ESS

Makten skrev: Man ser i regel ingen skillnad på skärpedjup i sökaren mellan f/2 och f/1,4, men däremot blir den en aning ljusare. Faktum är att 35/2 är jäkligt svårfokuserad, så jag rekommenderar en mattskiva med snittbild till den. Å andra sidan ger tydligen 35/1,4 lite fokusförskjutning vid nedbländing (vilket f/2:an saknar), så det kanske inte blir bättre med den heller.

F90 är ju en AF-kamera, så dess sökarskiva bör du nog byta oavsett eftersom den inte är optimerad för manuell fokus. Köper du en D700 eller D800 så gäller samma sak. Fast där kan du ju prova dig fram och se direkt om du träffat rätt eller ej. Lite surare med felfokuserande filmkamera.
Jag har använt mina Zeissobjektiv (35/2, 50/1,4 och 100/2) på en Nikon FM2 och aldrig lyckats träffa fel i och för sig, så bara allt lirar så ska det funka finfint. Däremot tyckte jag att jag träffade fel rätt ofta med D700:an.

Min 35:a är för övrigt eventuellt till salu;-) Håller på att gå ner i kamerastorlek och behöver den inte längre.
Vad blir det istället.

Jag köpte på mig nex 5n med 24/1.8 men blev inte kär så sitter med en gammal 5d och min kära 35/1.4L nu.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-12, 23:41   #17

ESS skrev: Vad blir det istället.

Jag köpte på mig nex 5n med 24/1.8 men blev inte kär så sitter med en gammal 5d och min kära 35/1.4L nu.
5N här med, men jag använder M-objektiv till den. Kamerans litenhet väger upp det jag förlorar med det mindre formatet, tycker jag. Dessutom fotar jag en del analogt mellanformat när den ”stora” andan faller på:-)
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
35 mm, nikon, objektiv, zeiss

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:17.

Aifo AB - Lastolite Megaparaply till Minipris